Afscherming en aarding

Gestart door Leonneke, februari 19, 2008, 13:51:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belobuma

Citaat van: Leonneke op februari 22, 2008, 01:14:19
  Ik krijg ALTIJD OPFLIKKERS als ik de apparatuur aanraak.
Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar ik ben in ieder geval zo'n persoon die altijd optaters krijgt:
- als ik een autodeur open of dichtdoe ( als deze net heeft gereden )
- als ik thuis apparatuur aanraak
- als ik een stekker van een apparaat met een motor aanraak
- als ik een wollen trui aan of uittrek bij strenge koude ...........


Kunnen jullie dit fenomeen "verklaren" ..... 

Dat heeft alles te maken met statische electriciteit die  niet naar de aarde afgevoerd kan worden.

Statische elektriciteit kan met elektrische apparatuur opgewekt worden, maar ook mechanisch bijv.
door wrijving van verschillende materialen.

Lucht en dan vooral droge lucht is een heel goede isolator. Als het vriest is er vaak sprake van heel droge lucht. Een auto staat op zijn rubberen banden ook heel goed geïsoleerd. Dus als jij zoiets aanraakt vindt pas op dat moment de ontlading (via jouw lichaam) van de opgebouwde spanning plaats.

Dit uit zich dan in vonkjes bij de trui die je aantrekt of bij de auto of apparatuur die je aanraakt waarna je die "opflikkers" voelt.
Maar als de apparatuur goed geaard is zouden die opflikkers niet mogelijk moeten zijn.

Wat ook nog een rol speelt is of je huid droog of nat/vochtig of bezweet is.
Een droge huid geleid de stroom veel en veel slechter dan een natte huid.
Dus als jij uit je warme auto uitstapt met je bezwete handjes  :lol: en je raakt vervolgens je auto aan die bol staat van de statische electriciteit krijg jij een opdondertje. pompom

Ook kunnen personen statisch geladen worden door de wrijving tussen schoenzolen en vloerbedekking, tussen sportkleding en fitnessapparatuur etc.
Misschien dat zich dat ook op de sportschool voordoet.
Het aanraken van metaal kan dan voor een ontlading zorgen.

Ik zou zeggen: vraag dit ook nog eens aan je electricien, kijken wat die ervan zegt.


Polk Salad Annie

Leonneke

Citaat van: MadVillain op februari 22, 2008, 11:14:58
statisch geladen?
Je draagt misschien regelmatig syntethische kleding?

Aangezien ik regelmatig sportkleding draag ( veelal voor een deel synthetisch ) kan ik me daarbij wel een voorstelling maken. Bovendien draag ik standaard inlegzolen van een bepaald materiaal ???

Dank voor de tip.
Groetjes Leonneke .  . ...

Leonneke

#17
Citaat van: Belobuma op februari 22, 2008, 11:16:54
Dat heeft alles te maken met statische electriciteit die  niet naar de aarde afgevoerd kan worden.
Statische elektriciteit kan met elektrische apparatuur opgewekt worden, maar ook mechanisch bijv.
door wrijving van verschillende materialen. Lucht en dan vooral droge lucht is een heel goede isolator. Als het vriest is er vaak sprake van heel droge lucht. Een auto staat op zijn rubberen banden ook heel goed geïsoleerd. Dus als jij zoiets aanraakt vindt pas op dat moment de ontlading (via jouw lichaam) van de opgebouwde spanning plaats.Dit uit zich dan in vonkjes bij de trui die je aantrekt of bij de auto of apparatuur die je aanraakt waarna je die "opflikkers" voelt.Maar als de apparatuur goed geaard is zouden die opflikkers niet mogelijk moeten zijn.
Wat ook nog een rol speelt is of je huid droog of nat/vochtig of bezweet is.Een droge huid geleid de stroom veel en veel slechter dan een natte huid.Dus als jij uit je warme auto uitstapt met je bezwete handjes  :lol: en je raakt vervolgens je auto aan die bol staat van de statische electriciteit krijg jij een opdondertje. pompom Ook kunnen personen statisch geladen worden door de wrijving tussen schoenzolen en vloerbedekking, tussen sportkleding en fitnessapparatuur etc.Misschien dat zich dat ook op de sportschool voordoet. Het aanraken van metaal kan dan voor een ontlading zorgen. Ik zou zeggen: vraag dit ook nog eens aan je electricien, kijken wat die ervan zegt.

Goed dat je die wrijving aanhaalt. Het komt het meeste voor bij de loopband. Overigens ook veel "klanten" die op de loopband schokjes krijgen. Ik neem aan dat ik dit kan oplossen door de loopband aan "geaarde" stopcontancten te verbinden ???  Volgens mij zijn de loopbanden zelf namelijk wel voorzien van geaarde aansluiting, maar kan kennelijk de aarde niet afvloeien ????

Wat betreft mijn huid. Die is werkelijk gort en gortdroog. Mijn huid is wel flinterdun en er ligt slechts heel erg weinig vet onder. Dacht zelf dat het daar iets mee te maken zou hebben.

Kun je in het algemeen stellen dat mensen elk een afzonderlijke weerstand vormen tussen statische lading en aarding. Ik bedoel ..........  Is de ene mens een weerstand van 70 ohm en de ander een weerstand van 100 ohm ??
Wat ik wel geleerd heb is in ieder geval dat een vetmeter ( bio-impedantie ) verschillen meet tussen vocht en vet.
Kennelijk verschillende weerstanden ???
Let wel. Ik heb geen enkele technische achtergrond dus ik probeer slechts logisch te verklaren.
Groetjes Leonneke .  . ...

Belobuma

#18
Citaat van: Leonneke op februari 22, 2008, 14:15:56
Goed dat je die wrijving aanhaalt. Het komt het meeste voor bij de loopband. Overigens ook veel "klanten" die op de loopband schokjes krijgen. Ik neem aan dat ik dit kan oplossen door de loopband aan "geaarde" stopcontancten te verbinden ??? 

Het lijkt mij een meer dan goed idee om overal waar een stekker met randaarde aan zit aan te sluiten op een stopcontact met randaarde, het zou mij niet verbazen als dat in jouw geval zelfs verplicht is, dit i.v.m. de veiligheid van jouw klanten

Volgens mij zijn de loopbanden zelf namelijk wel voorzien van geaarde aansluiting, maar kan kennelijk de aarde niet afvloeien ????

Voor de afvloeiing heb je inderdaad een geaard stopcontact én een stekker met randaarde nodig.

Wat betreft mijn huid. Die is werkelijk gort en gortdroog. Mijn huid is wel flinterdun en er ligt slechts heel erg weinig vet onder. Dacht zelf dat het daar iets mee te maken zou hebben.

Kun je in het algemeen stellen dat mensen elk een afzonderlijke weerstand vormen tussen statische lading en aarding. Ik bedoel ..........  Is de ene mens een weerstand van 70 ohm en de ander een weerstand van 100 ohm ??

Ja, dat hangt  inderdaad ook van de dikte van de huid af, bv. een flinke eeltlaag verhoogt de weerstand.
Een vette en/of natte/bezwete huid heeft een ca. 10 maal kleinere weerstand dan een droge huid.

Deze percentages heb ik nog even bij elkaar gegoogled.

Huidtype Gemiddelde weerstand (Ω)
Normale huid 750 Ω
Droge huid 600 Ω
Vette huid 46,9 Ω
Bezwete huid 47,6 Ω


Wat ik wel geleerd heb is in ieder geval dat een vetmeter ( bio-impedantie ) verschillen meet tussen vocht en vet.
Kennelijk verschillende weerstanden ???

Ja dat klopt .



Polk Salad Annie