Afscherming en aarding

Gestart door Leonneke, februari 19, 2008, 13:51:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Leonneke

Marantzers;

Ik ben in het bezit van een Marantz Tuner Model 2100. Deze tuner is inmiddels onderhanden genomen en speelt als een tierelier. Enkele vragen over het aansluitsnoer van deze tuner.

Het originele aansluitsnoer van deze tuner is voorzien van 3 aders. Fase / 0 / Aarde.
De aarde is ook daadwerkelijk aangesloten "in de tuner".....

Aangezien dit snoer gewoon vies en goor is, wil ik dit snoer gaan vervangen. Daarover enkele vragen die direct betrekking hebben op "bekabeling" .......

1) Heeft een goed afgeschermd snoer een meerwaarde bij een tuner ( lees bron ) .... ?????
2) Heeft de aarde aansluiting een functie, ook indien de tuner aangesloten wordt op een normaal 
   huiskamerstopcontact ?????
Wat ik daarmee bedoel is, een huiskamerstopcontact, in ieder geval in mijn situatie, is NIET geaard.

Kortom, ik wil een goed afgeschermde kabel met 3 aders aan de tuner bevestigen ( Lapp Olflex bijvoorbeeld ).
Heeft dit meerwaarde of vraag ik juist om problemen ???

Graag jullie (onderbouwde) reacties.
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

#1
Ik zou het vervangen door een eenzelfde soort snoer heeft het dertig jaar gedaan, dus.
Ook al gebruik je nu geen randaarde kun je er toch een drieadrig snoer op plaatsen, maar dat wist je zelf al.

Als je in de veronderstelling zit dat het qua geluid wat uitmaakt, experimenter dan met je huidige snoer. Isoleer dat snoer en luister of je verschil hoort. Hoor jij dat dan weet je wat je te doen staat hoor je dat niet dan ben je voor een beperkt aantal euro's de man.

Ben je van mening dat wel aarde gebruiken geen aarde gebruiken verschil maakt qua geluid hang hem dan even aan de randaarde, simpele manier middels verlengsnoer. Vertrouw je dat niet zul je je installatie even moeten plaatsen in een ruimte waar randaarde is; je hebt dan wel een andere acoustiek (andere kamer)

De enige onderbouwing de nodig is zijn jou oren  :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

dmeerpa

Wanneer er op het stopcontact geen aarding zit zal afschermen geen positieve invloed hebben. Neem je een afgeschermde kabel, zullen de eventuele storingen wel opgevangen worden, maar kunnen niet afgevoerd worden, want je hebt geen aarding. Ik vermoed dat intern in de tuner, de aarding aangesloten is aan het chasis, ik dank dan ook dat na verloop van tijd he chasis de tuner negatief zal beïnvloeden.
Ik vermoed dat het aarden van de tuner een positieve invloed zal hebben op het geluid, Uiteindelijk is je tuner een ontvanger, als dus zijn chasis negatief beïnvloed wordt door stralingen zal dit wel opgevangen worden door de tuner.

Vergeet verder ook niet dat je 30 jar terug, geen GSM's had, WiFi, Bluetooth en andere draagbare communicatie toestellen waren zeldzaam.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

vielzweck

Citaat van: dmeerpa op februari 20, 2008, 12:21:03
Ik vermoed dat intern in de tuner, de aarding aangesloten is aan het chasis, ik dank dan ook dat na verloop van tijd he chasis de tuner negatief zal beïnvloeden.
Ik vermoed dat het aarden van de tuner een positieve invloed zal hebben op het geluid, Uiteindelijk is je tuner een ontvanger, als dus zijn chasis negatief beïnvloed wordt door stralingen zal dit wel opgevangen worden door de tuner.

Vergeet verder ook niet dat je 30 jar terug, geen GSM's had, WiFi, Bluetooth en andere draagbare communicatie toestellen waren zeldzaam.

Vraagje nog dmeerpa, :-)
het chasis zou de tuner n a  v e r  l o o p  v a n  t i j d negatief beinvloeden.

Ga je dan uit van invloeden van GSM, WiFi, Bluetooth en gedaan later in de tijd dan toen de tuner gebouwd werd of zorgt die tijdsfactor ook voor andere ongemakken en nog niet benoemd?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Belobuma

Citaat van: dmeerpa op februari 20, 2008, 12:21:03

Ik vermoed dat intern in de tuner, de aarding aangesloten is aan het chasis, ik dank dan ook dat na verloop van tijd he chasis de tuner negatief zal beïnvloeden.


Zou het dan niet voldoende zijn om af en toe het chassis aan te raken om zodoende de evt. opgevangen straling via je eigen lichaam af te voeren?
Polk Salad Annie

dmeerpa

Citaat van: vielzweck op februari 20, 2008, 14:24:39
Vraagje nog dmeerpa, :-)
het chasis zou de tuner n a  v e r  l o o p  v a n  t i j d negatief beinvloeden.

Ga je dan uit van invloeden van GSM, WiFi, Bluetooth en gedaan later in de tijd dan toen de tuner gebouwd werd of zorgt die tijdsfactor ook voor andere ongemakken en nog niet benoemd?

Hetgeen ik hierboven beschreef is wat ik vermoed...ik zeg niet dat het zo is. Dus ik denk ook dat het ook gaat om ongemakken die ik niet beschreef. Maar de laatste jaren komen er steeds meer en meer radiogestuurde oplossingen, die dus allerlei rotzooi in de lucht steken. Dus dit zal zeker geen positieve invloed hebben. Veel van die toestellen moet je uit de buurt houden van een pacemaker dat is ook door de negatieve straling die deze toestellen uitsturen, dus die zullen ook wel een radio ontvanger storen, vandaar dat ik denk dat een geaard chasis deze beter za afschermen.

Het even aanraken zoals Belobuma het uitlegd, zou ook kunnen helpen.

Maar nogmaals hetgeen hier boven is wat ik logisch vind dat er gebeurt
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

vielzweck

Kan ik goed begrijpen dmeerpa,  :yes: :yes:

zeker als je ook nog bij het luisteren zaken hoort die je niet bevallen, of het dan ook komt door die storingen is misschien niet altijd zeker maar je hebt dan wel een beginnetje om dingen uit te proberen en te veranderen.  :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Ik zou er ook gewoon weer een fatsoenlijk geaard snoer eraan zetten. Wat je ook kunt doen is er zelf één vlechten, houdt je bovendien even van de straat  :-D
Bijvoorbeeld deze: http://platenspeler.com/diy/cabling/nl_vlecht_sneek.html
Of deze: http://platenspeler.com/diy/cabling/nl_conradsel_1.html

Is het niet mogelijk om het stopcontact te aarden? Vaak kun je vrij eenvoudig van het lichtpunt een aarde draad doortrekken naar je WCD.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Belobuma

Citaat van: Maurice op februari 20, 2008, 20:37:46

Is het niet mogelijk om het stopcontact te aarden? Vaak kun je vrij eenvoudig van het lichtpunt een aarde draad doortrekken naar je WCD.


Ik ben het met Maurice eens :yes: dat Leonneke gewoon een geaard stopcontact zou moeten aanleggen middels het trekken van die extra aardedraad vanuit de centraaldoos die veelal onder het lichtpunt, de lamp dus, verstopt zit pompom
Polk Salad Annie

Leonneke

Hoi mannen;

Oeps. Ik was al een beetje bang dat ik aardig wat reacties zou gaan krijgen. Maar ik lijk hier wel degelijk iets mee te kunnen.

Samengevat meen ik het volgende alvast te kunnen vaststellen:

- De aarde IN de tuner heeft een functie. Maar door de toestand in de woonkamer wordt deze functie niet benut.
- De aarding IN de tuner zit er vermoedelijk niet voor niets.
- Een oplossing is het aanpassen van het stopcontact en zorgen dat er AARDE op het stopcontact komt.
- Goede powercord is te vinden op platenspeler.com .... Die had ik al in de planning .......
- AARDE is vermoedelijk te vinden bij de lichtbron ...... Centrale .........

Nou, ik wil JULLIE het volgende voorstellen.

Het stopcontact ligt vrij dicht bij de meterkast. Het moet, denk ik, vrij gemakkelijk zijn de aarde vanaf de meterkast erbij te trekken .......... Hier laat ik liefst een vakman voor komen ( die ken ik hier wel 1 )...

Het powercord met aarding van de mantel aan de stekkerzijde heeft naar mijn bescheiden mening pas effect als het stopcontact ook daadwerkelijk geaard is ??????

Laatste vraag aan jullie.  Stel, ik ga het stopcontact aarden...  Dan voorzie ik alle andere componenten van de keten plotseling dus OOK van AARDE ................   Levert dit weer nieuwe problemen op ???????
Of is dit juist een meerwaarde ???????????
Groetjes Leonneke .  . ...

Belobuma

#10
Citaat van: Leonneke op februari 21, 2008, 02:52:08
Hoi mannen;

Oeps. Ik was al een beetje bang dat ik aardig wat reacties zou gaan krijgen. Maar ik lijk hier wel degelijk iets mee te kunnen.


Nou, ik wil JULLIE het volgende voorstellen.

Het stopcontact ligt vrij dicht bij de meterkast. Het moet, denk ik, vrij gemakkelijk zijn de aarde vanaf de meterkast erbij te trekken .......... Hier laat ik liefst een vakman voor komen ( die ken ik hier wel 1 )...

Probleem opgelost, als de vakman het niet weet wie dan wel?
Maar ook de vakman moet eerst onderzoeken hoe de bedrading in jouw huis loopt.
Er zijn dan twee mogelijkheden:
1.De draden lopen vanaf de meterkast naar het kortstbijzijnde stopcontact en/of schakelaar en van daaruit naar een lichtpunt of een ander stopcontact. En van daaruit naar weer een ander stopcontact/schakelaar/lichtpunt enz enz. Dit is de methode van het doorlussysteem en werd vroeger, dus in de oudere huizen toegepast.
2. Het centraaldoossysteem. De draden lopen normaliter rechtstreeks naar een centraaldoos in het plafond, waar vervolgens een lamp is opgehangen, zodat de centraaldoos aan het zicht is onttrokken. En vanuit die doos worden de draden (steeds) rechtstreeks naar ieder stopconct/schakelaar doorgeleid.

Citeer
Het powercord met aarding van de mantel aan de stekkerzijde heeft naar mijn bescheiden mening pas effect als het stopcontact ook daadwerkelijk geaard is ??????
In ieder geval voor wat betreft het al dan niet geaard zijn van de aangesloten apparatuur wel.
Het doel van een geaard stopcontact is dat de buitenkant van de aangesloten apparaten niet onder spanning kunnen komen te staan. Zodoende wordt voorkomen dat je bij aanraking ervan een "opdonder" zou krijgen. Voor wat betreft de afschermende functie weet ik het niet, maar hierover heeft demeerpa zijn vermoedens al uitgesproken.

Citeer
Laatste vraag aan jullie.  Stel, ik ga het stopcontact aarden...  Dan voorzie ik alle andere componenten van de keten plotseling dus OOK van AARDE ................ 
Die andere componenten zijn dan uiteraard alleen van aarde voorzien indien je vanaf het geaarde stopcontact geaarde stekkers/ gebruikt. Maar dat mag duidelijk zijn
Citeer
Levert dit weer nieuwe problemen op ???????
Ik zou het me niet kunnen voorstellen.
CiteerOf is dit juist een meerwaarde ???????????
Alleen maar voordelen dus.

Zo  Leonneke en nu snel aan het werk :-)
Polk Salad Annie

Maurice

Citaat van: Leonneke op februari 21, 2008, 02:52:08
Laatste vraag aan jullie.  Stel, ik ga het stopcontact aarden...  Dan voorzie ik alle andere componenten van de keten plotseling dus OOK van AARDE ................   Levert dit weer nieuwe problemen op ???????
Of is dit juist een meerwaarde ???????????

Citaat van: Belobuma op februari 21, 2008, 09:44:33
Die andere componenten zijn dan uiteraard alleen van aarde voorzien indien je vanaf het geaarde stopcontact geaarde stekkers/ gebruikt. Maar dat mag duidelijk zijn
Even een correctie: via de geaarde stekker van de tuner wordt ineens de hele keten van aarde voorzien, zonder dat er aan een ander apparaat een geaarde stekker zit. Dit gaat via de interlinks, waarbij de - meestal aangesloten zit op de kast van het apparaat. Zo staan toch alle kasten van alle apparaten met elkaar in verbinding.

Ik verwacht geen nieuwe problemen, tenzij er nog meer geaarde apparaten in je set staan. Dan kan een zogenaamde aardlus ontstaan waarmee je gratis een 50Hz bromtoon krijgt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Belobuma

Citaat van: Maurice op februari 21, 2008, 20:13:59
Citaat van: Belobuma op februari 21, 2008, 09:44:33

Die andere componenten zijn dan uiteraard alleen van aarde voorzien indien je vanaf het geaarde stopcontact geaarde stekkers/ gebruikt. Maar dat mag duidelijk zijn

Even een correctie: via de geaarde stekker van de tuner wordt ineens de hele keten van aarde voorzien, zonder dat er aan een ander apparaat een geaarde stekker zit. Dit gaat via de interlinks, 

Oké Maurice, daar was ik niet van op de hoogte.
Polk Salad Annie

Leonneke

#13
Fijne kerels;   Dit is een prettig forum. Ik krijg aardig wat reply en kan daar duidelijk iets mee. Het huis waarin ik woon is 20 jaren geleden "gezet".....  De "aarding" is in de meterkast duidelijk zichtbaar. Van die dikke koperen breinaalden of iets wat er op lijkt. Ik kan mezelf overigens herinneren, dat ik ergens in de woning wel eens groen/geel ben tegengekomen bij de lamp. Ik ben niet technisch maar weet dat dit aarde is. Die aarde hing, met een afsluitdopje, in "de doos" .....  Het is naar mijn idee redelijk eenvoudig om de aarding te realiseren.
Ik heb vanavond reeds een eletricien benaderd en die komt volgende week woensdag de zaak bekijken en aanleggen.

Kortom .......... Ik ga jullie raad opvolgen.  Ik zal jullie ook uitleggen waarom.  Met name het verhaal over "opflikkers" spreekt mij persoonlijk aan.  Ik krijg ALTIJD OPFLIKKERS als ik de apparatuur aanraak.
Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar ik ben in ieder geval zo'n persoon die altijd optaters krijgt:
- als ik een autodeur open of dichtdoe ( als deze net heeft gereden )
- als ik thuis apparatuur aanraak
- als ik een stekker van een apparaat met een motor aanraak
- als ik een wollen trui aan of uittrek bij strenge koude ...........

Serieus jongens. Ik geleid werkelijk als de beste. Of juist niet?
Kunnen jullie dit fenomeen "verklaren" .....  Ik lieg dus geen woord van al het bovenstaande.

Dus ik ga aarde aanleggen. Daarna bouw ik direct een netsnoertje zoals op platenspeler.com...
Daarbij zal ik de mantel aan de stekkerzijde tevens "aarden" ...

Verder heb ik de "test" van Vielzweck uitgevoerd. Stekker via een verlengsnoer ( met randaarde ) aangesloten in de keuken. Gevolg ........... Signaalmeter van de tuner blijft geheel STIL staan.
( Bij niet geaarde aansluiting zie je de signaalmeter heel lichtjes "bewegen") ..............

Ik zie het nut er dus nu zeker van in, dankzij jullie. Blijft mijn vraag nog overeind:
- Waarom ben ik zo gevoelig voor "optaters".......  :-o  :-o Laag vetpercentage ?????  Vocht  ???? Jomanda ....
Groetjes Leonneke .  . ...

MadVillain

statisch geladen?

Je draagt misschien regelmatig syntethische kleding? Want dat zorgt ervoor dat je statisch geladen wordt en op het moment je metaal aanraakt dan ontlaad je weer (aarding :-))

Als het buiten koud is dan kan het vaker voorkomen dat je statisch geladen wordt. Waarom weet ik niet. Maar heb het zelf regelmatig ondervonden.