Advies

Gestart door johanus, april 08, 2021, 14:00:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanus

Hallo allemaal, Ik ben sinds kort in het bezit van een arcam avr350 en vroeg mijzelf af welke
luidsprekers hier nou bij zouden passen.Ik heb acht jaar geleden mijn apparatuur moeten verkopen
ivm een verbouwing en ben sinds een jaar geleden weer begonnen, maar loop steeds tegen het probleem
van combi installaties aan waarbij ik elke keer werd geconfronteerd met zeer storende slissen van de
luidsprekers. 8 jaar geleden had de marantz sr7009,marantz 5005 bluray speler en de dali zensor 7,zenzor 1
en de center dali vocal en hoewel dit ook wel eens met de treble uit de pas liep kwa slissen vond ik dit absoluut
niet storend. Nu in de zelfde kamer geprobeerd met de marantz 7013 met de panasonic 9004 bluray speler
was niet om aan te horen en het zelfde met films, dwz, vooral met bluray disc.

Apparatuur verkocht en de denon 4500 geprobeerd met het zelfde resultaat.Dan een marantz pm6006 met passende speler iets beter maar toch.Dan eens terug in de tijd en kocht ik een 2e hands denon avc a11xv
daar de dynaudio emit 20 er op aangesloten was verschrikkelijk, en zo ook de qacoustic concept 20
waarbij het laag ver te zoeken was en ook hier niet om aan te horen. De emit 20 en de concept 20 waren
in combinatie met de denon avc a11xv echt heel slecht.

Nu weet ik het dus niet meer , maar ik wil wel iets met hifi blijven doen maar ik heb inmiddels wel genoeg
geld uitgegeven dus heb ik nu het plan gevat om een 2e hands surround receiver te kopen wat geresulteerd
heeft in de arcam avr350 die denk ik bij sommige wel bekend is,en wil ik daarmee dan maar gaan expermiteren.

Vraag, om te testen is het aansluiten op de arcam een cdspeler beter dan bv een blurayspeler? en welke
luidspreker zouden jullie mij aanraden?

In afwachting, Gr, Henk

JohnWx

Citaat van: johanus op april 08, 2021, 14:00:23
Hallo allemaal, Ik ben sinds kort in het bezit van een arcam avr350 en vroeg mijzelf af welke
luidsprekers hier nou bij zouden passen.Ik heb acht jaar geleden mijn apparatuur moeten verkopen
ivm een verbouwing en ben sinds een jaar geleden weer begonnen, maar loop steeds tegen het probleem
van combi installaties aan waarbij ik elke keer werd geconfronteerd met zeer storende slissen van de
luidsprekers. 8 jaar geleden had de marantz sr7009,marantz 5005 bluray speler en de dali zensor 7,zenzor 1
en de center dali vocal en hoewel dit ook wel eens met de treble uit de pas liep kwa slissen vond ik dit absoluut
niet storend. Nu in de zelfde kamer geprobeerd met de marantz 7013 met de panasonic 9004 bluray speler
was niet om aan te horen en het zelfde met films, dwz, vooral met bluray disc.

Apparatuur verkocht en de denon 4500 geprobeerd met het zelfde resultaat.Dan een marantz pm6006 met passende speler iets beter maar toch.Dan eens terug in de tijd en kocht ik een 2e hands denon avc a11xv
daar de dynaudio emit 20 er op aangesloten was verschrikkelijk, en zo ook de qacoustic concept 20
waarbij het laag ver te zoeken was en ook hier niet om aan te horen. De emit 20 en de concept 20 waren
in combinatie met de denon avc a11xv echt heel slecht.

Nu weet ik het dus niet meer , maar ik wil wel iets met hifi blijven doen maar ik heb inmiddels wel genoeg
geld uitgegeven dus heb ik nu het plan gevat om een 2e hands surround receiver te kopen wat geresulteerd
heeft in de arcam avr350 die denk ik bij sommige wel bekend is,en wil ik daarmee dan maar gaan expermiteren.

Vraag, om te testen is het aansluiten op de arcam een cdspeler beter dan bv een blurayspeler? en welke
luidspreker zouden jullie mij aanraden?

In afwachting, Gr, Henk

Hoi ik ben van mening dat de akoestiek en de speakers 98% van de klank bepalen dus is die 2 procent verwaarloosbaar of men vind het leuk omdat men denkt dat die 2% door kabeltjes tweaks etc op 100% komt

Of je een br speler of cd speler erop aan sluit is lood om oud ijzer

Niet verkeerd bedoeld maar je hebt al vele combi's gehoord waarin voor jou een irritatie zit, misschien een keer een afspraak maken voor een gehoortest is wel is vaker geweest dat mensen gevoelig waren voor bepaalde signalen

Succes en hoop dat je snel verbetering hoort hoe dan ook links of rechtsom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

NB

Ik ben ben het niet met bovenstaande eens. :no:
Ik hoor wel verschil tussen cd spelers. :yes:
Heb zelf een voorliefde voor oudere Philips en/:of Marantz spelers.
Via interlinks aangesloten hoor ik verschil tussen spelers. Maar als ze over een dac spelen hoor ik geen verschil.
De Marantz cd 6007 heeft een filter op de dac, die ook op mijn PM 6007 zit.
Daar zitten 2 verschillende standen qua sounding op. Dat is erg prettig.
Er zullen vast wel mensen zijn die daar ook geen verschil tussen horen.......
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

JohnWx

Citaat van: Nb op april 08, 2021, 14:45:30
Ik ben ben het niet met bovenstaande eens. :no:
Ik hoor wel verschil tussen cd spelers. :yes:
Heb zelf een voorliefde voor oudere Philips en/:of Marantz spelers.
Via interlinks aangesloten hoor ik verschil tussen spelers. Maar als ze over een dac spelen hoor ik geen verschil.
De Marantz cd 6007 heeft een filter op de dac, die ook op mijn PM 6007 zit.
Daar zitten 2 verschillende standen qua sounding op. Dat is erg prettig.
Er zullen vast wel mensen zijn die daar ook geen verschil tussen horen.......

Dat kan maar is vaak ook een verschil in uitgang niveau is mijn ervaring

De demo's die ik heb gegeven met Pol Audio en de audioclubs  zei ik dit is een Accuphase maar ze luisterde gewoon naar een Rotel ik zei nu switchen we maar deed dat niet   AAHHHHHH zoveel ruimtelijker en alle super latieven

Maar is mijn ervaring
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

johanus

Citaat van: John Wx op april 08, 2021, 14:32:19
Hoi ik ben van mening dat de akoestiek en de speakers 98% van de klank bepalen dus is die 2 procent verwaarloosbaar of men vind het leuk omdat men denkt dat die 2% door kabeltjes tweaks etc op 100% komt

Of je een br speler of cd speler erop aan sluit is lood om oud ijzer

Niet verkeerd bedoeld maar je hebt al vele combi's gehoord waarin voor jou een irritatie zit, misschien een keer een afspraak maken voor een gehoortest is wel is vaker geweest dat mensen gevoelig waren voor bepaalde signalen

Succes en hoop dat je snel verbetering hoort hoe dan ook links of rechtsom

Heb in de zelfde ruimte met dezelfde acoustiek met verschillende opstellingen nooit geen problemen gehad.
sinds ik weer opnieuw ben begonnen is het pet. Acoustiek is niet de absolute reden.


Voorn

Een gehoortest is geen gek idee, 5 jaar kan erg veel zijn mbt een gehoorbeschadiging, ik ervaar dit zelf namelijk en ik ervaar mijn muziek daardoor heel anders. Je hebt al veel geprobeerd te wisselen, stereo versterkers verschillen nooit veel van elkaar, instellingen van surround versterkers wel weer heel erg. Maar mijn advies is om naar passende luidsprekers te zoeken die lekker in jouw gehoor liggen. Tweedehands luidsprekers op marktplaats is wel zo vriendelijk voor de portemonnee, bevalt het niet kan je het voor dezelfde prijs van de hand doen en lekker blijven wisselen tot je een ons weegt, dat is leuk voor de hobby ook!

Verstuurd vanaf mijn HTC U Ultra met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op april 08, 2021, 15:19:03
Dat kan maar is vaak ook een verschil in uitgang niveau is mijn ervaring

De demo's die ik heb gegeven met Pol Audio en de audioclubs  zei ik dit is een Accuphase maar ze luisterde gewoon naar een Rotel ik zei nu switchen we maar deed dat niet   AAHHHHHH zoveel ruimtelijker en alle super latieven

Maar is mijn ervaring

Niet alleen die van jou JJ.

Een dergelijke streek heb ik ook wel eens geleverd.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

johanus

#7
Citaat van: Voorn op april 08, 2021, 16:44:39
Een gehoortest is geen gek idee, 5 jaar kan erg veel zijn mbt een gehoorbeschadiging, ik ervaar dit zelf namelijk en ik ervaar mijn muziek daardoor heel anders. Je hebt al veel geprobeerd te wisselen, stereo versterkers verschillen nooit veel van elkaar, instellingen van surround versterkers wel weer heel erg. Maar mijn advies is om naar passende luidsprekers te zoeken die lekker in jouw gehoor liggen. Tweedehands luidsprekers op marktplaats is wel zo vriendelijk voor de portemonnee, bevalt het niet kan je het voor dezelfde prijs van de hand doen en lekker blijven wisselen tot je een ons weegt, dat is leuk voor de hobby ook!

Verstuurd vanaf mijn HTC U Ultra met Tapatalk

Zat daar ook aan te denken. Ik binnenkort een afspraak maken voor een test.Wat betreft de luidsprekers
zal ik iig ook op de MP kijken. Goede tip. Bedankt.

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 08, 2021, 16:47:05
Niet alleen die van jou JJ.

Een dergelijke streek heb ik ook wel eens geleverd.

Het is zo makkelijk :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lieven

Citaat van: John Wx op april 08, 2021, 15:19:03
Dat kan maar is vaak ook een verschil in uitgang niveau is mijn ervaring

De demo's die ik heb gegeven met Pol Audio en de audioclubs  zei ik dit is een Accuphase maar ze luisterde gewoon naar een Rotel ik zei nu switchen we maar deed dat niet   AAHHHHHH zoveel ruimtelijker en alle super latieven

Maar is mijn ervaring

Nu niet om je de grond in te boren maar ik hoor die verschillen wel. Bvb tussen mijn 2270 en mijn sr4000l is en hoorbaar verschil. Ik zeg niet dermate groot maar er is wel degelijk een verschil. Ik heb vandaag zelfs mijn boxen een met en een zonder voetje beluisterd ik zat in het midden en de box met voetjes had iets meer pit. Dit was heel subtiel en je zou het verschil niet horen als je ze niet tegelijkertijd zou opzetten maar als je dit wel doet is er een heel klein verschil merkbaar.

JohnWx

Citaat van: lieven op april 08, 2021, 20:08:27
Nu niet om je de grond in te boren maar ik hoor die verschillen wel. Bvb tussen mijn 2270 en mijn sr4000l is en hoorbaar verschil. Ik zeg niet dermate groot maar er is wel degelijk een verschil. Ik heb vandaag zelfs mijn boxen een met en een zonder voetje beluisterd ik zat in het midden en de box met voetjes had iets meer pit. Dit was heel subtiel en je zou het verschil niet horen als je ze niet tegelijkertijd zou opzetten maar als je dit wel doet is er een heel klein verschil merkbaar.

Nee je boort mij niet de grond in, voel mij gezegend  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

#11
Citaat van: Nb op april 08, 2021, 14:45:30

Ik hoor wel verschil tussen cd spelers. :yes:

Via interlinks aangesloten hoor ik verschil tussen spelers. Maar als ze over een dac spelen hoor ik geen verschil.


Op welke manier vergelijk jij cd spelers en wat meen je aan verschil te horen?

De laatste zin begrijp ik niet want in elke cd speler zit een DAC.
Een losse DAC of een cd speler met filtering en ingeschakeld kan/heeft minieme invloed hebben op het frequentie spectrum.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NB

Losse dac of in de versterker bedoel ik.

Ik heb een stuk of 10 verschillende cd spelers, die ik afwisselend gebruik.
Ik luister de hele dag en vaak 's avonds ook nog muziek hierop.
De een klinkt wat scherper in het hoog, de ander wat doffer. Ik heb 3 Philips 723, die klinken hetzelfde.
De Philips 753 klinkt weer anders (iets beter),  zien er aan de buitenkant het zelfde uit, maar andere dac.
Ik heb ook 2 spelers die ik uitsluitend voor SAcd gebruik een Sony en een Pioneer.
Die klinken ook verschillend. De Pioneer klinkt wat helderder en ruimtelijker.
Jij kan dat onzin vinden, dat doe je dan maar. Ik hoor het wel.
De filters klinken behoorlijk verschillend in de PM 6007.
De Audiolab versterker die ik 3 weken gehad heb zaten 3 filters op. Alledrie andere sounding.
Als dat niet zo was waarom zou het er dan opzitten?
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

SB_Marantz

#13
Wanneer kunnen we of gaan we verschillen horen tussen bepaalde apparaten zonder direct te schakelen en dus zonder pauze tussen het vergelijken.
Dit is al meerdere malen uit de doeken gedaan.

Versleten elco's in de signaalweg.
De weergave wordt dan in 9 van de 10 gevallen doffer en dat kun je makkelijk zichtbaar maken op de scope met toongenerator en een square wave of met een oplopende sinus en dan de amplitude bekijken.

Filtering: Zowel als analoog is dit het manipuleren van het uitgangssignaal en vaak het afkappen van de hogere frequenties met een aantal db's per octaaf.
Hoe agressiever de afkapping hoe beter dit hoorbaar is.
Dit geld ook voor digitale filtering hoewel dit op meerdere manieren kan dmv o.a. looptijdverschillen.  :-o

Ook is het gebruik van de standaard toonregeling manipulatie van het originele signaal.
De luisteraar kan het uitgangssignaal beinvloeden en dus naar smaak instellen wanneer de originele opname niet mooi opgenomen is: te dof . te scherp, teveel of te weinig mid of laag.

Een DAC is niet alleen een chip die het digitale signaal, dus de nullen en enen omzet naar een analoog signaal.
Daarna komt er een ampje die het signaal weer versterkt met in de meeste gevallen een uitgangsspanning van 2 VDC.

Het vergelijken van cd spelers is voor de leken vele malen makkelijker dan versterkers.
Zolang de uitgangsspanning gelijk is.
Met sluit 2 speler aan met in beide dezelfde cd/opname , start de opname simultaan en laat een ander schakelen.
Alle cd spelers hebben een kaarsrecht frequentieverloop tussen de 20 Hz en 20Khz.
Bij 20 Khz wordt het radicaal afgekapt.
Nu is het gehoor bij oudere mensen natuurlijk een stuk minder als bij mensen van b.v. 20 jaar oud.
En dat bij de hogere frequenties, daar ontkomt men niet aan.
Ik zelf kom nog tot 16 Khz .....erg makkelijk te testen.

Ik denk dat deze uitleg wel duidelijk is en verder zou ik willen zeggen geniet van je muziek en laat het op een onjuiste manier vergelijken achterwerge...men zit dan in de technisch luisteren fase en dus altijd op zoek naar hoe het klinkt en niet naar de muziek.
Ik ben persoonlijk erg blij daar van verlost te zijn.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#14
Citaat van: johanus op april 08, 2021, 14:00:23
Hallo allemaal, Ik ben sinds kort in het bezit van een arcam avr350 en vroeg mijzelf af welke
luidsprekers hier nou bij zouden passen.Ik heb acht jaar geleden mijn apparatuur moeten verkopen
ivm een verbouwing en ben sinds een jaar geleden weer begonnen, maar loop steeds tegen het probleem
van combi installaties aan waarbij ik elke keer werd geconfronteerd met zeer storende slissen van de
luidsprekers. 8 jaar geleden had de marantz sr7009,marantz 5005 bluray speler en de dali zensor 7,zenzor 1
en de center dali vocal en hoewel dit ook wel eens met de treble uit de pas liep kwa slissen vond ik dit absoluut
niet storend. Nu in de zelfde kamer geprobeerd met de marantz 7013 met de panasonic 9004 bluray speler
was niet om aan te horen en het zelfde met films, dwz, vooral met bluray disc.

Apparatuur verkocht en de denon 4500 geprobeerd met het zelfde resultaat.Dan een marantz pm6006 met passende speler iets beter maar toch.Dan eens terug in de tijd en kocht ik een 2e hands denon avc a11xv
daar de dynaudio emit 20 er op aangesloten was verschrikkelijk, en zo ook de qacoustic concept 20
waarbij het laag ver te zoeken was en ook hier niet om aan te horen. De emit 20 en de concept 20 waren
in combinatie met de denon avc a11xv echt heel slecht.

Nu weet ik het dus niet meer , maar ik wil wel iets met hifi blijven doen maar ik heb inmiddels wel genoeg
geld uitgegeven dus heb ik nu het plan gevat om een 2e hands surround receiver te kopen wat geresulteerd
heeft in de arcam avr350 die denk ik bij sommige wel bekend is,en wil ik daarmee dan maar gaan expermiteren.

Vraag, om te testen is het aansluiten op de arcam een cdspeler beter dan bv een blurayspeler? en welke
luidspreker zouden jullie mij aanraden?

In afwachting, Gr, Henk


Beste Henk,

Erg vervelend dat slis probleem en wat het veroorzaakt durf ik zo niet te zeggen.
Ik lees een hoop onvrede over de weergave.
Het is wel te testen waardoor het slis probleem veroorzaakt wordt.

De laagweergave vind jij ook niet geweldig zo te lezen.

Luidsprekers aanraden is uitermate lastig want smaken verschillen nu eenmaal.
En hoe doen deze eventuele andere speakers het in jouw akoestiek?

Mocht je willen overleggen en vragen hebben mag je mij altijd middels een PB benaderen.

Edit: Surround versterkers receivers hebben vaak last van het ''ringing'' fenomeen en dat is niet te wijten aan de eindversterker maar aan de voorversterker!







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM