Hoe versterkers vergelijken?

Gestart door Gentleman, april 02, 2021, 14:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gentleman

Hi allen. Klinkt als een 'stomme' beginnersvraag. Maar lees al geruime tijd mee hier en de nodige fora en reviews gelezen. Hobby weer opgepakt en setje weer aan het upgraden en optimaliseren.

Echter...hoe vergelijk je nu de versterkers met elkaar? Puur louter de watt? Of zijn er andere kenmerken om op te letten. Behalve het zelf luisteren en oordelen natuurlijk.

Ik heb hier een SR5023 staan en een PM7004. Ik hoor bijna geen verschil terwijl ik dat wel had verwacht.

Dank voor advies en meedenken.

NB

#1
Ik heb de afgelopen maanden een Marantz  PM 6004, een oudeTechnics, een Sony,  een Audiolab 6000A en nu dus een PM 6007 in mijn set gehad. Die klonken allemaal anders.
Reviews zoeken en lezen dan een shortlist maken.
Wat referentie muziek mee naar een hifi zaak meenemen en daar beluisteren. Is anders dan thuis maar kun je wel een vergelijk maken.
En/of bestellen via internet en als het binnen de termijn niet bevalt, kun je de koop ongedaan maken.
Kun je natuurlijk niet vaak doen. Dat wordt niet gewaardeerd.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

SB_Marantz

#2
Citaat van: Gentleman op april 02, 2021, 14:39:49
Hi allen. Klinkt als een 'stomme' beginnersvraag. Maar lees al geruime tijd mee hier en de nodige fora en reviews gelezen. Hobby weer opgepakt en setje weer aan het upgraden en optimaliseren.

Echter...hoe vergelijk je nu de versterkers met elkaar? Puur louter de watt? Of zijn er andere kenmerken om op te letten. Behalve het zelf luisteren en oordelen natuurlijk.

Ik heb hier een SR5023 staan en een PM7004. Ik hoor bijna geen verschil terwijl ik dat wel had verwacht.

Dank voor advies en meedenken.

Het is een beginnersvraag maar zeker niet stom.
Versterkers vergelijken doe je geijkt en direct.
Je bent er zelf al achter dat het geen noemenswaardig verschil opleverde laat staan wanneer je het geijkt en direct doet.
Wanneer je wel een groot verschil meent te horen klopt er iets niet qua ontwerp of er is een defect.
Elco's in de signaalweg fiks verlopen etc.
Je kunt de normaal gesproken ''rechte'' weergave natuurlijk op allerlei manieren beinvloeden: Gebruik van toonregeling, parametrische EQ / grafische EQ , DSP en nog veel meer.


Wil je ''upgraden'' zoek dan naar speakers die het in jouw akoestiek goed doen en naar jouw smaak klinken.

Hier nog een leerzaam filmpje over het vergelijken van kabels:


https://youtu.be/kR12Ttuxobs
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Gentleman

Dank

Hier de Monitor Audio RX6 als speakers.

Gentleman

Vrouw gooit roet in het eten.

Ja die ene klinkt wel wat opener en gedetailleerder dan die andere.  :schater: violent1

SB_Marantz

Citaat van: Gentleman op april 02, 2021, 18:48:30
Dank

Hier de Monitor Audio RX6 als speakers.

Deze dus:

https://www.monitoraudio.com/en/support/past-products/silver-rx/rx6/

Wat mis je want je wil blijkbaar verbetering?

Ik ken deze speaker persoonlijk niet maar dan nog....het gaat om jou.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Gentleman

Idd die speakers in mooi wit.

Zoals velen hier kriebelt het verbeteren en beter willen op moment.
Wil ook Heos multiroom uiteindelijk. Maar de geintegreerde oplossingen zijn nog prijzig.  Voorlopig opgelost met een Heos link hs2 op de versterker.

Tv dient erop aangesloten te zijn en het liefst automatisch aan en uit. Dat soort dingen.

En natuurlijk gewoon goed stereo geluid.

Marvin

#7
Als je echt wilt weten wat deze luidspreker anders/beter doen dan degene die je nu gebruikt, dan zal je toch echt zelf moeten gaan luisteren.
Beetje moeilijk in deze periode misschien, maar echt wel belangrijk als je voor een hoop geld iets nieuws koop.
Luidsprekers kunnen in de ene ruimte helemaal geweldig klinken, maar in een andere ruimte, én dus andere akoestiek, totaal tegenvallen.
Daarmee zijn ervaringen van een ander natuurlijk zeer interessant om te lezen, maar zeggen werkelijk niets over hoe het bij jou thuis uit zal pakken.
Met lage tonen valt dit vaak als eerste op, maar het is over het gehele frequentie bereik afhankelijk van de ruimte en opstelling in die ruimte.
Je kan je vast voorstellen dat een stel luidsprekers in de badkamer anders klinken dan wanneer je die op de zolder zou plaatsen.


(Is helemaal geen antwoord op je vraag zie ik, sorry het is nog vroeg) [emoji23]

SB_Marantz

Citaat van: Gentleman op april 03, 2021, 04:24:02
Idd die speakers in mooi wit.

Zoals velen hier kriebelt het verbeteren en beter willen op moment.
Wil ook Heos multiroom uiteindelijk. Maar de geintegreerde oplossingen zijn nog prijzig.  Voorlopig opgelost met een Heos link hs2 op de versterker.

Tv dient erop aangesloten te zijn en het liefst automatisch aan en uit. Dat soort dingen.

En natuurlijk gewoon goed stereo geluid.

Ik kan hieruit niet opmaken wat je mist in de weergave, en misschien kun je dat verduidelijken?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: Gentleman op april 03, 2021, 04:24:02
Idd die speakers in mooi wit.

Zoals velen hier kriebelt het verbeteren en beter willen op moment.
Wil ook Heos multiroom uiteindelijk. Maar de geintegreerde oplossingen zijn nog prijzig.  Voorlopig opgelost met een Heos link hs2 op de versterker.

Tv dient erop aangesloten te zijn en het liefst automatisch aan en uit. Dat soort dingen.

En natuurlijk gewoon goed stereo geluid.

Ik denk vaak dat het anders is en gaat worden met andere speakers

Goed stereo geluid zijn de speakers die je qua klankkleur mooi vind en je akoestiek een versterker versterkt alleen zo natuurgetrouw, als je moet gaan compenseren met ? kabels stekkerblokken stroom aanvoer, ben je verdwaald

Of het heet gewoon virus weer is wat anders
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Gentleman

Vermoed ook dat ik gegrepen ben door het virus.

Ik ga voor de PM15S1
Heos link eraan en in de eetkamer een Heos home 300.

JohnWx

Citaat van: Gentleman op april 02, 2021, 14:39:49
Hi allen. Klinkt als een 'stomme' beginnersvraag. Maar lees al geruime tijd mee hier en de nodige fora en reviews gelezen. Hobby weer opgepakt en setje weer aan het upgraden en optimaliseren.

Echter...hoe vergelijk je nu de versterkers met elkaar? Puur louter de watt? Of zijn er andere kenmerken om op te letten. Behalve het zelf luisteren en oordelen natuurlijk.

Ik heb hier een SR5023 staan en een PM7004. Ik hoor bijna geen verschil terwijl ik dat wel had verwacht.

Dank voor advies en meedenken.

Waarom verwacht ? ze doen wat ze moeten doen zo neutraal mogelijk versterken voegt hij er wat aan toe "slecht ontwerp"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Herhaling van SB Marantz moet slapen ben ik bang  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Gentleman

ik heb de adviezen gelezen en uiteraard de toelichting van SB.
uiteindelijk toch de PM15S1 gekozen.

en over enige tijd ga ik voor de speaker upgrade. nu nog gecharmeerd van de monitor audio rx6, maar dat kan ook nog door het uiterlijk komen. zie het als prille liefde. puur obv de buitenkant, innerlijk volgt later.  :schater:

de verwachting sr5023 vs pm7004 door de zelfde watts (sorry voor de banale vergelijking)


NB

Veel luisterplezier met je nieuwe versterker gewenst.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.