pm7003 aansluiten met DAC?

Gestart door Chiel, maart 18, 2021, 16:16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chiel

Na jaren plezier van een sr6006 stap ik over naar stereo, via marktplaats een pm7003 gescoord waarvan ik verwacht dat ze mijn speakers goed gaan aansturen.
Het gaat om de set in de woonkamer, hij hoeft dus enkel het geluid van de tv te versterken. Alle aangesloten apparaten gaan via HDMI naar de tv.

Nou dacht ik redelijk wat basiskennis te hebben maar sinds ik de achterkant van de pm7003 en mijn tv eens goed bestudeerd heb loop ik een beetje vast. Voor zover ik begrijp moet er een DAC tussen geplaatst worden om het digitale (optisch) geluidssignaal naar analoog (tulp) om te vormen?

Ik zie veel prijsverschil in verschillende DAC's en zou graag willen weten wat de verschillen hierin zijn zodat ik kan besluiten wat mij weer aan fatsoenlijk geluid kan helpen. Benieuwd naar de kosten hiervan of eventuele overwegingen om toch een nieuwer model versterker aan te schaffen met ingebouwde DAC...

ik hoor het graag van jullie!




Samro

Een Cambridge Audio dac is een goede keuze. Ik zelf heb het oudere model waar veel aansluitingen op zitten. Kosten zo'n 80 tot 100 euro tweede hands. Een kleiner nieuwer model Cambridge Audio dac 100 is ook prima. Kost nieuw zo'n 140 tot 150 euro ongeveer. Heeft ook genoeg aansluitingen. Je kunt dan de tv met een optische kabel verbinden naar de dac, en analoge output van de dac sluit je aan op je versterker, bv aux, tape of cd ingang.

sjoek

Wat Samro zegt zijn hele goede kastjes. Voor alleen tv geluid zou je ook de meest simpele dac kunnen proberen ik denk dat het geluid je allerzins meevalt. Het is ook net wat je budget is. Een marantz NA7004 is bijvoorbeeld ook heel mooi en heb je ook gelijk een streamer.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Hoewie Loewie

Hoi. Heeft je TV geen analoge uitgang voor een hoofdtelefoon? Mijn Philips TV heeft dat wel en zo zit ie dan ook aangesloten op een Superscope R-1240 receiver uit de 70-er jaren. Het grappige is, dat ik het volume van de hoofdtelefoon-uitgang met de AB kan regelen, los van het volume van de ingebouwde speakers (die ik ook gewoon uit kan schakelen met de mute knop).

Overigens heb ik eerder ook een tijdje een externe DAC gebruikt tussen de optische uitgang van de TV en de Superscope. Dat werkte ook goed. Ik had er zo'n goedkoop Chinees DAC'je voor aangeschaft (12 euro of zo). Toen ik ontdekte dat mijn TV een hoofdtelefoon-uitgang had, heb ik het veranderd zoals het nu is.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Hier een paar plaatjes van het Chinese DAC'je wat ik aangeschaft had:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl