Wie luistert er nog naar FM radio (via Ziggo kabel?)

Gestart door Samro, februari 04, 2020, 18:06:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoewie Loewie

Hoi. Op dit moment is daar weinig voortgang in te melden. De Ziggo antenne is binnengekomen en ligt klaar voor geval het analoge signaal wordt afgesloten. Als dat zo is, ga ik pas met die Ziggo antenne aan de slag. Als dat niet werkt, ga ik kijken voor een andere oplossing. Vooralsnog zit het analoge Ziggo signaal er nog op. Ik had de Ziggo antenne besteld onder het motto "ge kunt 't maar alvast in huis hebben". :-D

Maar zoals ik begreep van Samro, was zijn ontvangst, aangesloten op een coax-kabel van woonkamer naar zolder, prima. Bij mijn vriendin ligt er zo'n kabel niet. De tuner staat op ongeveer een meter van het coax-aansluitcontact in de woonkamer. Dus hoe dat uit gaat pakken met die Ziggo antenne, geen idee.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

oltmb

Ik heb net een Marantz 2130 Tuner (met ingebouwde scope) gekocht en heb prima FM-ontvangst en luister tijdens het thuiswerken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op max. 5 Km-afstand van de zendmast in IJsselstein woon en dus met een eenvoudige lint antenne uitkom. Daarnaast heb ik een 2275 receiver die ook nog prima FM ontvangst heeft. Zolang FM nog in de lucht is houd ik ze aan. Er zijn ook converters om het DAB signaal om te zetten naar FM, maar voorlopig hoeft dat niet.

Samro

Mooie interessante tuner! Maar die converter om het DAB signaal om te zetten naar FM heb je daar een link van? Gaat het niet om een apparaat wat je op de aux ingang  van een autoradio kan aansluiten? Bij BOL?
Citaat van: oltmb op maart 05, 2021, 14:40:48
Ik heb net een Marantz 2130 Tuner (met ingebouwde scope) gekocht en heb prima FM-ontvangst en luister tijdens het thuiswerken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op max. 5 Km-afstand van de zendmast in IJsselstein woon en dus met een eenvoudige lint antenne uitkom. Daarnaast heb ik een 2275 receiver die ook nog prima FM ontvangst heeft. Zolang FM nog in de lucht is houd ik ze aan. Er zijn ook converters om het DAB signaal om te zetten naar FM, maar voorlopig hoeft dat niet.

Hoewie Loewie

Citaat van: oltmb op maart 05, 2021, 14:40:48
Er zijn ook converters om het DAB signaal om te zetten naar FM.
Da's interessant. Zo'n converter ken ik niet. Ik ken wel van die kastjes (ook pas sinds kort, toevallig via een ander audioforum) die de analoge audio van een willekeurige bron omzetten naar een FM signaal (keuze uit twee frequenties). Dat FM signaal kun je dan op de antenne-ingang van een willekeurige tuner aansluiten (de bron wordt dan een soort van radiozender) en met behulp van de zenderkeuzeknop zoek je dat signaal op en dan wordt het dus door de tuner weergegeven. In de basis zijn die dingen ontwikkeld voor gebruik bij een autoradio zodat je je moderne smartphone met een kabeltje aan kon sluiten en de weergave van je mp3'tjes dan door de autoradio werd gedaan. Er zijn ook FM zendertjes met een heel klein bereik waarmee je hetzelfde kunt doen maar dan draadloos.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Samro

Krijg vandaag een brief van Ziggo dat de FM kabel per 29-April 2021 stopt!! Allerlei mooie voorstellen om digitaal beter te luisteren. Ach dat is niet waar. Maar goed ik heb geen keuze. Na 29 April ga ik dus via de ether luisteren naar  FM.
Zal ook wel snel afgelopen zijn vermoed ik.

Samro

Citaat van: Samro op maart 23, 2021, 13:28:49
Krijg vandaag een brief van Ziggo dat de FM kabel per 29-April 2021 stopt!! Allerlei mooie voorstellen om digitaal beter te luisteren. Ach dat is niet waar. Maar goed ik heb geen keuze. Na 29 April ga ik dus via de ether luisteren naar  FM.
Zal ook wel snel afgelopen zijn vermoed ik.
Heb inmiddels een wat betere FM antenne geplaatst op de vliering. De ontvangst is goed maar wel gemiddeld 10 db signaal minder dan de ziggo kabel. Eind  April trekt Ziggo de stekker eruit, dus ik ben  er nu op voorbereid.

pameijer

Die dingen moet je ook op je dak zetten, niet er onder  :mrgreen:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Samro


SB_Marantz

Citaat van: Samro op februari 04, 2020, 18:06:56
Wie luistert er nog naar FM radio via Ziggo kabel? Ziggo trekt nog dit jaar de stekker eruit heb ik vernomen. Ik zou dat erg jammer vinden omdat ik nog enkele fantastische tuners bezit met een geweldige klank via de Ziggo kabel!

Ja jammer inderdaad , dan maar een eigen antenne er aan knopen.
Misschien ga ik wel DX-en met een antenne op het dak dan.  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NB

Kwam dit tegen: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Voor 50,-  kun je hem aanschaffen voor digitale radio via de kabel.( zonder scherm te bedienen)
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Samro

Ja die had ik wel gezien toen ik het gratis FM draadje bestelde bij Ziggo. Maar dat is niet mijn ding. Ik wil nog een poos mijn oude Sony SA5ES blijven gebruiken. Als het FM gebeuren afgelopen is kan ik altijd nog zo'n ziggo doosje kopen.  :-D
Citaat van: Nb op april 10, 2021, 11:28:25
Kwam dit tegen: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Voor 50,-  kun je hem aanschaffen voor digitale radio via de kabel.( zonder scherm te bedienen)