Netsnoer aansluiten

Gestart door DoubleU, november 17, 2007, 00:55:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DoubleU

Hallo Allemaal,

Ik heb al veel gelezen over het aansluiten van apparatuur en dat dit in phase moet zijn.
Er zijn verlerlei wat lastige manieren om uit te vinden hoe de stekker nu eigenlijk in het stopcontact moet, maar vandaag kreeg ik een aardige tip. Ik vraag me af of deze tip bevestigd kan worden  :?

Doe de stekker van het netsnoer in het stopcontact.
Neem de kant welke in het apparaat gaat in de hand en kijk met een spaningzoeker of deze gaat branden in de rechter aansluiting (als je erin kijkt dus). Is dit niet het geval, dan de stekker omdraaien. Kind kan de was doen.

Mocht bovenstaande bewering inderdaad kloppen, dan zou dit betekenen dat alle fabrikanten van onze mooie spulletjes met het vervaardigen van hun apparaten rekening gehouden hebben met dit fenomeen.

Wie kan ons zeggen of dit inderdaad het geval is  :-D of dat we toch met allerlei metingen de boel op orde moeten krijgen  :-(
Op voohand bedankt voor wijze woorden

Grt
Wim

AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

Vlearmoes

Zo heb ik ook ales aangesloten  pompom
Wel metteen de stekker even merken met een kleurje  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

DoubleU

Citaat van: Vlearmoes op november 17, 2007, 14:45:40
Zo heb ik ook ales aangesloten  pompom

Heb je hier ook ooit bevestiging van gekregen? Tot nog toe heb ik eigenlijk alleen maar gelezen hoe je met allerlei metingen kan bepalen hoe je de stekker in het stopcontact moet steken.
Dit lijkt eigenlijk te makkelijk te zijn, maar ik hoop evenzogoed nog steeds dat het klopt.

Citaat van: Vlearmoes op november 17, 2007, 14:45:40
Wel metteen de stekker even merken met een kleurje  :roll:

Dat zal ik zeker doen, thx

Misschien zijn er ook nog anderen die hierop kunnen reageren. Ik heb altijd pagina's lange discussies gelezen in allerlei treats op verschillende fora over hoe installaties op het lichtnet aan te sluiten. Er moet toch wel iets meer over gezegd kunnen worden? Ik heb nog even een klein schetsje gemaakt waarbei de pijl aangeeft welke pool de phase zou moeten zijn.

grt, Wim
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

Maurice

Momenteel helemaal niet meer naar gekeken, maar ik heb bij de versterker wel verschil gehoord qua aansluiten.
De logica erachter weet ik niet (meer)  nopompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Zelf heb ik het nog nooit gedaan. Maar heb al eerder gelezen dat je via een spanningszoeker de + en - op een wandcontactdoos kan bepalen. Maar hierbij eindigd het niet. Je weet niet hoe de toestellen vanbinnen aangesloten zijn.

- trek alle stekkers van je set uit het stopcontact en koppel ze ook van elkaar af, dus alle interlinks lostrekke

- stel je DMM in op wisselspanning (ACV of V~) en raak met de ene meetpen de metalen aardbeugel in het stopcontact aan en met de andere meetpen een massa-punt op het apparaat. (bijv. een bevestigingsschroef of de buitenkant van een cinch-aansluiting van het apparaat. Opgelet houdt er rekening mee dat je een geaard apparaat tijdens de meting ongeaard aansluit.

- noteer het aantal volts die de DMM aangeeft;

- trek de stekker eruit van het apparaat, draai 'm om en meet nu nogmaals. De laagste waarde is de beste waarde!

- Heb je de laagste waarde bepaald, plak dan een sticker op de stekker van het apparaat aan dezelfde kant als aan de +-zijde van het stopcontact. Voordeel van het stickertje op de stekker van het apparaat is dat je daarna nooit meer opnieuw de polariteit hoeft te bepalen, want als je het (gemeten) apparaat op een ander stopcontact zet, hoef je alleen even met een spanningszoeker de pluszijde van het betreffende stopcontact te bepalen en van een stickertje te voorzien.

- Herhaal de meting bij de andere apparaten in je set. Sluit daarna pas alles weer aan.

- Soms is het verschil tussen beide waarden bij een bepaald apparaat nauwelijks te zien. In zo'n geval is het apparaat voorzien van een ingebouwd netfilter of heeft een ringkerntrafo met een laag strooiveld. In dit geval heeft polariteitmeting geen zin en kun je hooguit op het gehoor verschillen vaststellen!
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Rob G

Citeertrek de stekker eruit van het apparaat, draai 'm om en meet nu nogmaals. De laagste waarde is de beste waarde
Is dat wel waar? Moeten de waarden van de aangesloten apparaten niet juist zo gelijk mogelijk zijn?

Overigens kun je volgens mij jezelf ook als 'aardpunt' gebruiken als je geen aardbeugel in een stopcontact in de buurt hebt.

Maurice

Citaat van: Rob G op november 19, 2007, 11:14:22
Overigens kun je volgens mij jezelf ook als 'aardpunt' gebruiken als je geen aardbeugel in een stopcontact in de buurt hebt.
Volgens mij moet je nog wat veiligheidsvoorschriften over elektro lezen ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: Rob G op november 19, 2007, 11:14:22
Is dat wel waar? Moeten de waarden van de aangesloten apparaten niet juist zo gelijk mogelijk zijn?

Overigens kun je volgens mij jezelf ook als 'aardpunt' gebruiken als je geen aardbeugel in een stopcontact in de buurt hebt.

De bedoeling is om te bepalen wanneer je speeltjes juist in fase zijn aangesloten. Daarom mogen de toestellen onderling niet aangesloten zijn, want anders zal de ene de andere tijdens de meting beïnvloeden.
Wanneer je toestel in fase is, zal er op het chasis bijna geen spanning zitten. Daarom ook dat de aarding tijdens de test niet mag aangesloten zijn. Het streefdoel is dat je nul Volt hebt, heb je die op alle toestellen dan zal die voor alle toestellen nagenoeg gelijk zijn. Door nu alle toestellen terug aan alkaar te koppelen, zal via de interlinks de massa van de verschillende apparaten onderling verbonden zijn. En zal je op alle toestellen een gelijke spanning krijgen, die zo laag mogelijk is.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

DoubleU

#8
Wat dmeerpa schrijft ben ik al eerder tegengekomen.
Dit was ook de reden van mijn vraag. Moet het idd met een meter of dergelijks, of kan je volstaan met een spanningzoeker?

Ik heb vandaag eerst maar eens 15 euries geinvesteerd in een Digitale Multi Meter (marktplaats, en op nog geen 5 minuten van huis ook  :lol: en heb de proef op de som genomen.
Het bleek dat bij mijn Piega sub in elk geval het tegendeel waar was. M.a.w. volgens de tip met de spanningzoeker moest ik de stekker 180 graden draaien om volgens de theorie welke dmeerpa omschrijft correct aan te sluiten.

Als dus de theorie van dmeerpa correct is blijkt mijn eerder verkregen tip in elk geval niet te kloppen.
Ik ga het met wat andere componenten ook uitproberen. Om de spanningzoekertheorie te kunnen ontkrachtigen zou ik met een ander component nu eens een omgekeerde meting moeten krijgen. Dan blijkt in elk geval dat de fabrikanten de boel niet gestandariseerd hebben.

dmeerpa spreekt overigens van + en -
Ik neem aan dat hij "0" en "fase" bedoeld (om verwarring te voorkomen :-))

Ik kwam er tijdens hem meten achter dat er idd een groot verschil was tussen de ene en de andere meting. In het ene geval kwam ik tot 24V en bij de andere meting was het 60V
Ik had ook gehoopt dat ik een wezenlijk verschil in de klank zou kunnen waarnemen, maar dit was helaas niet het geval. Ik moet waarschijnlijk de andere componenten ook meten en in fase zetten om tot het gewenste resultaat te komen.
Ik ga er vooralsnog wel vanuit dat de DMM-theorie correct is. Kan deze theorie door andere kenners ook bevestigd worden?


Citaat van: Rob G op november 19, 2007, 11:14:22
Overigens kun je volgens mij jezelf ook als 'aardpunt' gebruiken als je geen aardbeugel in een stopcontact in de buurt hebt.
Dit heb ik maar een even uitgeprobeerd op een videorecorder waar ik makkelijk bij kon.
Meting tussen buitenkant cinch en aardpin WCD 96,6V
Meting tussen buitenkant cinch en mijn hand 84,2V
Meting tussen buitenkant cinch en lucht (tweede meetpen niet aangesloten dus) 14V
Kan dat... een spanningverschil tussen de aarde van het apparaat en lucht??? Of is die 15 euries weggegooid en zijn mijn metingen waardeloos???
De drie metingen met de stekker omgedraaid waren nog hoger, maar met dezelfde onderlinge verschillen!


Citaat van: dmeerpa op november 19, 2007, 19:57:27
Het streefdoel is dat je nul Volt hebt, heb je die op alle toestellen dan zal die voor alle toestellen nagenoeg gelijk zijn. Door nu alle toestellen terug aan alkaar te koppelen, zal via de interlinks de massa van de verschillende apparaten onderling verbonden zijn. En zal je op alle toestellen een gelijke spanning krijgen, die zo laag mogelijk is.
Oeps  nopompom als ik aleen maar naar de eerste twee metingen kijk met de toestellen in fase geschakeld en ik zie 24V en 96V dan heb ik dus een groot probleem.
Allereerst komen ze niet in de buurt van de 0V en is het onderlinge verschil mega. Kan iemand mij weer blij maken?
Is er iemand die op deze wijze (DMM-theorie) zijn set in fase heeft gezet? Wat waren toen de metingen?

Ik hoop op goed neiuws.
Grt, Wim.
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

Maurice

DoubleU:

Het is uit den boze om jezelf als aardpunt te nemen! Doe dit dus ook nooit meer  nonono

Verder moet je er tijdens de meting wel voor zorgen dat je alles losgekoppeld hebt, ook de kabel van je tv/radio (meet voor de gein maar eens hoeveel spanning daar wel niet op staat)!

Verder heb ik dit niet uitgeprobeerd, dus kan je niet verder helpen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

DoubleU

Citaat van: Maurice op november 19, 2007, 20:45:33
Het is uit den boze om jezelf als aardpunt te nemen! Doe dit dus ook nooit meer  nonono
:wink: Ik zit er nog steeds hoor :wink:
Waar schuilt het gevaar, want dat zie ik echt niet?


Citaat van: Maurice op november 19, 2007, 20:45:33
DoubleU:
Verder moet je er tijdens de meting wel voor zorgen dat je alles losgekoppeld hebt, ook de kabel van je tv/radio (meet voor de gein maar eens hoeveel spanning daar wel niet op staat)!
Ik had idd alles losgekoppeld zoals dmeerpa uiteengezet had. Uit jouw opmerking over het meten van de TV/radio begrijp ik dat die hoge spanningen dus wel normaal zijn?

Wie kan ons nog verder helpen
HLP Wim

AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

DoubleU

He jongens, wat is het stil in deze topic :?
Is het jullie duidelijk hoe het zit dan, mij namelijk echt nog niet.

Ik had ook nog gehoopt op een antwoord van Maurice over het waarom het uit den boze is om mijzelf als aarde bij een dergelijke meting te gebruiken?

Misschien kan dmeerpa zelf aangeven hoe zeker hijzelf is van zijn uiteenzetting over die DMM test. Ik twijfel enkel maar aan het verhaal omdat hij zegt dat hij het zelf nog nooit heeft gedaan.
Ik ben absoluut genegen om het te geloven, maar zie graag wat meer bevestiging.

Ik geloof werkelijk dat een installatie in fase moet staan. Daar is geloof ik de hele audiowereld het wel over eens, De vraag is nu hoe te handelen op zo een eenvoudig mogelijke manier.

Ik blijf hopen dat dit forum mij (ons) verder kan helpen.

grt
Wim
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

dmeerpa

#12
Citaat van: DoubleU op november 21, 2007, 15:52:28
Misschien kan dmeerpa zelf aangeven hoe zeker hijzelf is van zijn uiteenzetting over die DMM test. Ik twijfel enkel maar aan het verhaal omdat hij zegt dat hij het zelf nog nooit heeft gedaan.
Ik ben absoluut genegen om het te geloven, maar zie graag wat meer bevestiging.

Ik geloof werkelijk dat een installatie in fase moet staan. Daar is geloof ik de hele audiowereld het wel over eens, De vraag is nu hoe te handelen op zo een eenvoudig mogelijke manier.

Ik blijf hopen dat dit forum mij (ons) verder kan helpen.

grt
Wim

Peter van Willenswaard legde het in een artikel in de HVT ooit eens mooi uit: Volgens hem draait het hierbij feitelijk allemaal om lekstroom. Lekstroom ontstaat door capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkelingen van de voedingstrafo. Omdat zo'n trafo niet symmetrisch gewikkeld is, zal de lek afhangen van de precieze plaats waar de "hete" 230 de trafo ingaat, dus de polariteit van de netstekker!
Als twee audio-apparaten door een audiokabel verbonden worden, zoekt die lekstroom zich een weg door de aardkant van die kabel, de mantel dus als het een coaxiale kabel is. Die mantel heeft wel een kleine maar geen oneindig lage weerstand.
De Wet van Ohm zegt dat stroom maal weerstand spanning oplevert. Ofwel: de kabel vertaald lekstroom (die niet alleen puur 50 Hz hoeft te zijn maar ook bijv. vervorming en ratels kan bevatten) in een spanning over de kabels, een stoorspanning die het audiosignaal vervuilt.
Daarom is het zinvol de lekstromen te minimaliseren; het audiosignaal klinkt dan schoner!

De aantasting van het audiogeluid ontstaat dus doordat de audiokabel, die de apparaten onderling verbindt, behalve het audiosignaal, ook nog de (negatieve)invloed van het spanningsverschil tussen twee kasten te verwerken krijgt! (ene kast heeft bijv. 60 volt statische spanning, de andere 20 volt, 60-20=40 volt spanningsverschil).
De polariteitsmeting met behulp van een polechecker lost dus slechts een deel van het "probleem" op. Het beste resultaat geeft dus niet uitsluitend het bepalen van de juiste polariteit, maar dus ook de laagste spanning (het liefst 0 volt) die door de interlinks loopt als resultaat van de correcte metingen! Je kunt dus eigenlijk alleen maar met een multimeter het kleinste (negatieve) spanningsverschil bepalen!
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Rob G

Ik vraag me ook af waar het 'gevaar' van jezelf als aardpunt gebruiken ligt, die spanningen liggen niet zo spannend hoog. 

Verder denk ik nog steeds dat je niet naar de laagste waarden moet streven, maar naar gelijkheid.
Het verhaal van DMeerpa bevestigd dat ook min of meer.
Als het probleem de lekstroom waarmee apparatuur elkaar beinvloed is, kun je er het beste voor zorgen dat de lekspanning van alle apparaten ongeveer gelijk is. Hoe kleiner dit verschil, hoe minder lekstroom er op treedt.
Tussen +2 en +3 treedt minder lekstroom op dan +0,5 en +3, (correct me if i'm wrong).


Maurice

Citaat van: DoubleU op november 21, 2007, 15:52:28
Ik had ook nog gehoopt op een antwoord van Maurice over het waarom het uit den boze is om mijzelf als aarde bij een dergelijke meting te gebruiken?
Ik kan momenteel geen bron vinden, maar dit is een veiligheids issue.
Zo mag zo'n spanningszoeker in de vorm van een schroevendraaier eigenlijk ook niet gebruikt worden, professioneel al helemaal niet.

Je gebruikt dan namelijk je lichaam om een stroomkring te maken, al is in principe de stroom die er komt te lopen erg laag.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude