Soms, heel soms..

Gestart door 211, april 15, 2016, 14:58:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

211

Haat ik deze hobby....!!

Eerlijk gezegd komt het maar uiterst zelden voor. Normaliter geniet ik van mijn muziek en mijn spulletjes.

Een enkele keer koop ik een CD waarvan de opname-kwaliteit al dubieus lijkt in de winkel en thuis gekomen is dat een enkele keer ook zo. Op mijn hyper-analytisch setje zijn slechte opnames niet om aan te horen. Helaas is dat bij klassiek nog al eens het geval. Slechte plaatsing, dynamiek compressie, slechte akoestiek... "You name It".

Maar in 9 van de 10 gevallen valt er veel te genieten en zolang de muziek boeit kan ik ook met (iets) mindere kwaliteit goed leven. Ogen dicht, wijntje er bij, lief die rustig op de bank zit te lezen...

En dan zit je weer eens op een (Marantz) forum waarbij een deel van de "strijd" gaat tussen gelovigen en de ongelovigen. Voornamelijk rond hardware bestrijd men elkaar te vuur en te zwaard... Na jaren zelden nog vermakelijk, meestal super irritant... Ik kijk er nauwelijks nog naar ...!!

Totdat mijn oog valt op een discussie over FLAC versus WAV. Met name in de NAIM hoek meent men verschillen te kunnen horen.  Lynn gebruikers (her)kennen dit fenomeen niet... Hhhhhmmm....

Even voor de duidelijkheid. Een WAV bestand kan je inpakken met behulp van FLAC compressie zodat deze een stuk minder ruimte inneemt en kan je er nog wat extra TAG's aan toevoegen.

Omdat deze vorm van compressie volledig met behoud van informatie is, gaat er niets verloren (bij mp3 wel). Dit is eenvoudig aan te tonen : Comprimeer een WAV bestand tot een FLAC versie, en pak deze vervolgens weer uit tot een nieuw WAV bestand. Vergelijk beide WAV bestanden en beide zijn 100 % identiek... Bit voor Bit. Ergo : WAV en FLAC zijn niet het zelfde maar wel kwalitatief gelijkwaardig...

U snapt het : Mijn hele collectie is geripped in FLAC formaat...

Als beide vormen (FLAC/WAV)  identieke audio gegevens bevatten, en er toch verschillen waarneembaar zijn zou het dan kunnen zijn dat de spelers er anders mee omgaan ? Deze toch last hebben van die éne extra decomprimeer stap ? Dat kan toch haast niet bij topspelers?

Nu heb ik zelf een NA-11. Eerder heb ik deze al vaker in een rechtstreekse vergelijking naast mijn SA-7S1 en SA-11S2 gezet. De NA-11 wint het altijd op alle fronten met vlag en wimpel. Meer details, meer dynamiek, opener, breder stereo beeld,...

De NA-11 kan bij mij op 2 manieren bij mijn collectie : Vanaf mijn NAS, of een subset die gekopieerd is op USB-Stick en in de voorkant van het apparaat zit. Waarom beide ? Eenvoudig : er zit substantieel verschil in kwaliteit tussen beide in het voordeel van de USB-Stick in de voorkant. Alleen past niet alles op een 256GB Stick.

Maar los daarvan :  Gaat de NA-11 ook nog anders om met WAV dan FLAC...???

Vanmorgen diverse CD's opnieuw geripped in zowel WAF als ook FLAC formaat... Alles gecontroleerd en hop op Stick met die bende, alles in één mapje zodat nummer netjes achter elkaar staan en snel met elkaar te vergelijken zijn.

Een hartgrondig "k.u.t." ontsnapt mij ogenblikkelijk. Normaal ben ik wat terughoudender, maar De NA-11 laat bij de WAV varianten duidelijk "meer van alles" horen.. Een gelijke stap als van de SA naar de NA : Meer details, meer dynamiek, opener, breder stereo beeld,...

Is WAV beter dan FLAC ? Feitelijk niet. Beide bevatten exact dezelfde muziek informatie, maar de NA-11 gaat er anders mee om....

"Ignorance is Bliss"... Maar nu ik het weet : Dat wordt weer alle dozen met CD's van zolder halen en opnieuw rippen...

Zucht, heel soms haat ik deze hobby.....

Groet, 211


En als altijd : De verschillen zijn bij mij(!), op mijn(!) set waarneembaar...Niet noodzakelijkerwijs bij anderen/andere sets...
Zolang je maar geniet....

mountainbiker

Citaat van: 211 op april 15, 2016, 14:58:48
Haat ik deze hobby....!!

Eerlijk gezegd komt het maar uiterst zelden voor. Normaliter geniet ik van mijn muziek en mijn spulletjes.

Een enkele keer koop ik een CD waarvan de opname-kwaliteit al dubieus lijkt in de winkel en thuis gekomen is dat een enkele keer ook zo. Op mijn hyper-analytisch setje zijn slechte opnames niet om aan te horen. Helaas is dat bij klassiek nog al eens het geval. Slechte plaatsing, dynamiek compressie, slechte akoestiek... "You name It".

Maar in 9 van de 10 gevallen valt er veel te genieten en zolang de muziek boeit kan ik ook met (iets) mindere kwaliteit goed leven. Ogen dicht, wijntje er bij, lief die rustig op de bank zit te lezen...

En dan zit je weer eens op een (Marantz) forum waarbij een deel van de "strijd" gaat tussen gelovigen en de ongelovigen. Voornamelijk rond hardware bestrijd men elkaar te vuur en te zwaard... Na jaren zelden nog vermakelijk, meestal super irritant... Ik kijk er nauwelijks nog naar ...!!

Totdat mijn oog valt op een discussie over FLAC versus WAV. Met name in de NAIM hoek meent men verschillen te kunnen horen.  Lynn gebruikers (her)kennen dit fenomeen niet... Hhhhhmmm....

Even voor de duidelijkheid. Een WAV bestand kan je inpakken met behulp van FLAC compressie zodat deze een stuk minder ruimte inneemt en kan je er nog wat extra TAG's aan toevoegen.

Omdat deze vorm van compressie volledig met behoud van informatie is, gaat er niets verloren (bij mp3 wel). Dit is eenvoudig aan te tonen : Comprimeer een WAV bestand tot een FLAC versie, en pak deze vervolgens weer uit tot een nieuw WAV bestand. Vergelijk beide WAV bestanden en beide zijn 100 % identiek... Bit voor Bit. Ergo : WAV en FLAC zijn niet het zelfde maar wel kwalitatief gelijkwaardig...

U snapt het : Mijn hele collectie is geripped in FLAC formaat...

Als beide vormen (FLAC/WAV)  identieke audio gegevens bevatten, en er toch verschillen waarneembaar zijn zou het dan kunnen zijn dat de spelers er anders mee omgaan ? Deze toch last hebben van die éne extra decomprimeer stap ? Dat kan toch haast niet bij topspelers?

Nu heb ik zelf een NA-11. Eerder heb ik deze al vaker in een rechtstreekse vergelijking naast mijn SA-7S1 en SA-11S2 gezet. De NA-11 wint het altijd op alle fronten met vlag en wimpel. Meer details, meer dynamiek, opener, breder stereo beeld,...

De NA-11 kan bij mij op 2 manieren bij mijn collectie : Vanaf mijn NAS, of een subset die gekopieerd is op USB-Stick en in de voorkant van het apparaat zit. Waarom beide ? Eenvoudig : er zit substantieel verschil in kwaliteit tussen beide in het voordeel van de USB-Stick in de voorkant. Alleen past niet alles op een 256GB Stick.

Maar los daarvan :  Gaat de NA-11 ook nog anders om met WAV dan FLAC...???

Vanmorgen diverse CD's opnieuw geripped in zowel WAF als ook FLAC formaat... Alles gecontroleerd en hop op Stick met die bende, alles in één mapje zodat nummer netjes achter elkaar staan en snel met elkaar te vergelijken zijn.

Een hartgrondig "k.u.t." ontsnapt mij ogenblikkelijk. Normaal ben ik wat terughoudender, maar De NA-11 laat bij de WAV varianten duidelijk "meer van alles" horen.. Een gelijke stap als van de SA naar de NA : Meer details, meer dynamiek, opener, breder stereo beeld,...

Is WAV beter dan FLAC ? Feitelijk niet. Beide bevatten exact dezelfde muziek informatie, maar de NA-11 gaat er anders mee om....

"Ignorance is Bliss"... Maar nu ik het weet : Dat wordt weer alle dozen met CD's van zolder halen en opnieuw rippen...

Zucht, heel soms haat ik deze hobby.....

Groet, 211


En als altijd : De verschillen zijn bij mij(!), op mijn(!) set waarneembaar...Niet noodzakelijkerwijs bij anderen/andere sets...

https://youtu.be/yB7W5Gin9v0
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

pameijer

Je kunt toch gewoon de flac's omzetten naar wav met bv. dBpoweramp? Ff goed instellen, lekker naar bed en de volgende ochtend ben je klaar, en uitgerust!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Brutus

Ik vind dat een ieder zelf moet bepalen wat hij hoort of niet hoort. Zoals je zelf aangeeft zou er geen verschil mogen zijn. Waar ik dan benieuwd naar ben is wat de NA11 dan doet (technisch gezien) waardoor er een verschil in geluid zou zijn.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

Wat ben ik een gelukkig mens, gezegend zijn met een set/oren welke geen verschillen in deze weergeven/waarnemen. Veel plezier met het wederom omzetten :-P.

WimPeu

Citaat van: 211 op april 15, 2016, 14:58:48


Nu heb ik zelf een NA-11. Eerder heb ik deze al vaker in een rechtstreekse vergelijking naast mijn SA-7S1 en SA-11S2 gezet. De NA-11 wint het altijd op alle fronten met vlag en wimpel. Meer details, meer dynamiek, opener, breder stereo beeld,...


Dus hier vergelijk je een Wave file (CD) met een Flac file maar dan klinkt de Flac wel beter?  :-o
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

sjoek

Citaat van: xander32 op april 16, 2016, 06:39:28
Wat ben ik een gelukkig mens, gezegend zijn met een set/oren welke geen verschillen in deze weergeven/waarnemen. Veel plezier met het wederom omzetten :-P.

:gp: :schater:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Zep

Citaat van: 211 op april 15, 2016, 14:58:48
De NA-11 kan bij mij op 2 manieren bij mijn collectie : Vanaf mijn NAS, of een subset die gekopieerd is op USB-Stick en in de voorkant van het apparaat zit. Waarom beide ? Eenvoudig : er zit substantieel verschil in kwaliteit tussen beide in het voordeel van de USB-Stick in de voorkant.

Heb je hier zelf een verklaring voor?
Luister je naar muziek op de NAS draadloos of bedraad?
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Zep

Citaat van: xander32 op april 16, 2016, 06:39:28
Wat ben ik een gelukkig mens, gezegend zijn met een set/oren welke geen verschillen in deze weergeven/waarnemen. Veel plezier met het wederom omzetten :-P.

Ik zou toch nog eens goed luisteren xander, met je set ben je onderhand wel klaar.  clown1
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

#9
Het zou van doen kunnen hebben met het 'uitpakken' van de flac door de NA11 (?). Wellicht heeft die handeling een negatief effect op het eindresultaat? Ik geloof de ts op zijn woord betreft zijn ervaren en daarvoor, zijn ervaren van, moet m.i. dan ook een logische verklaring zijn.


En wat ik zelf niet helemaal helder heb; wat doet een server zoals bv. LMS en Minimserver precies?
Ik weet dat die de content rubriceren, maar klopt het dat een server ook in het geval van flac, deze direct uitpakt en omzet naar wav, voordat de content aangeboden wordt bij het eindpunt?

xander32

... een volgende upgrade zal het uitspuiten van mijn oren zijn  :-D.

Citaat van: Zep op april 16, 2016, 09:21:17
Ik zou toch nog eens goed luisteren xander, met je set ben je onderhand wel klaar.  clown1

Zep

Citaat van: xander32 op april 16, 2016, 09:22:16
En wat ik zelf niet helemaal helder heb; wat doet een server zoals bv. LMS en Minimserver precies?
Ik weet dat die de content rubriceren, maar klopt het dat een server ook in het geval van flac, deze direct uitpakt en omzet naar wav, voordat de content aangeboden wordt bij het eindpunt?

Good question...
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Amauta

Citaat van: xander32 op april 16, 2016, 09:22:16
En wat ik zelf niet helemaal helder heb; wat doet een server zoals bv. LMS en Minimserver precies?
Ik weet dat die de content rubriceren, maar klopt het dat een server ook in het geval van flac, deze direct uitpakt en omzet naar wav, voordat de content aangeboden wordt bij het eindpunt?

Ik weet dat bij de Squeezebox serie de Squeezebox zelf de flac bestanden omzet naar wav. Er is ook een mogelijkheid om de server dit al te laten doen, maar dat is niet de standaard instelling.
Marantz PM-75 met SlimDevices Squeezebox II en B&W 703.

Crooijmaster

#13
Zoals Ken I. zelf zei over de NA11S1:
hang een pc/mac (met audirvana) aan de USB-B poort achterop de NA11S1 en laat de mac alles uitpakken en de DAC voeren voor de hoogste geluidskwaliteit.

idd, het moest niet mogen maar het is zo.
Zou te maken met galvanische scheiding in de USB-B poort die electronische vervuiling buiten het apparaat houdt. De ethernet- en USB-A zijn niet galvanisch gescheiden.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Maus

Citaat van: Zep op april 16, 2016, 09:31:35
Good question...

Bij mijn Synology kan ik dat volgens mij kiezen. In ieder geval hoe hij afspeelt via de app.