aansluiten woofer met 2 x 4 ohm aansluiting

Gestart door CBdicX, juli 03, 2013, 15:45:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, dit is voort borduursel van de vraag over de woofer vervanging van eerder.
Eindelijk na lang wikken en wegen ben ik uit gekomen op een "Free air" woofer van Sinuslive.
Een optisch prachtige woofer (in omgekeerde situatie) dus die past een gaat op de huidige SW kist geplaatst worden.
Kist heb ik meteen voorzien van demping materiaal.

Nu de vraag waar ik niet 1-2-3 uitkom.
Deze woofer SL-W330 is een 2 x 4 Ohm woofer, dus met 2x rood en 2x zwart speaker draad terminals.
Als ik 1 terminal rood/zwart doormeet krijg ik 3 Ohm te zien op mijn multimeter.
Zet ik deze 2 terminals in serie (dus van rood naar zwart, naar zwart naar rood en van rood naar zwart doorgelust) dan krijg ik 0 Ohm te zien, in parallel (van rood naar rood en van zwart naar zwart ) krijg ik 2 Ohm te zien.

Mijn versterker is 4 of 8 Ohm.
Hoe moet ik deze woofer bedraden ?.

In de bijlage zie je mijn woofer met die aluminium korf en de 2 terminal sets en voor de duidelijkheid ook nog een andere Sinuslive woofer waar die terminals wat duidelijker zijn.
Ik zou het liefst op 8 Ohm uitkomen dus dacht ik dat serieel 8 Ohm zou opleveren, het is tenslotte 2x 4 Ohm, maar nee dus.
Zal wel zitten in dat het 1 speaker is en niet 2, maar dat gok ik maar.
Sinuslive levert deze woofer zonder enige begeleiding hoe aan te sluiten, op email reageren ze ook niet  :-(
Hoop dat het hier wel lukt........

Thx

Maus

Rood versterker > rood > zwart > rood > zwart > zwart versterker. Dus niet de zwarte of rode aan elkaar, maar zwart en rood aan elkaar.
En dan niet de rode aan de zwarte van dezelfde spoel want dan gebeurt er niets, maar de rode en de zwarte van beide spoelen bij elkaar en de andere rode zwarte die je overhebt naar de versterker. Dan issie 8 ohm

CBdicX

Volgens het al wetende "Internet" moet het aangesloten worden zoals in de afbeelding, denk dat jij het zelfde bedoelt.
Dus gewoon rood zwart vanaf de amp naar de woofer en op de woofer de achterste 2 terminals verbonden.
Wat ik dan wel vreemd vind is dat als ik bij deze bedrading de multimeter erop zet ik geen 8 Ohm krijg maar 3 Ohm.

Exxar


Maus

Dat is de goede manier, maar misschien heb je het toch verkeerd gedaan, toch parellel aangesloten?

CBdicX

Ik had het correct aangesloten maar de multimeter geeft 3 Ohm aan en geen 8  :?

Exxar

Had je de multimeter aangesloten zoals de versterker in de foto hierboven?

CBdicX

#7
Klopt, de multimeter ipv de amp.
De sub staat nu te spelen, aangesloten zoals hier boven, dus ik vermoed als er iets niet correct is zal de sunwoofer amp (JVC) het snel opgeven omdat het een 4-8 ohm is, en die staat nu op 60-70% volume ingesteld, de rest word door Audyssey geregeld.
Mocht deze aansluiting beneden de 4 Ohm zijn denk ik niet dat de amp lang speelt zonder de beveiliging er in te gooien, vandaar dat ik nu iets meer vermogen vraag van de JVC als test.
Toch gek dat ik die 8 Ohm op de multimeter er niet op krijg.....

Marvin

Waar heb je hem gekocht, misschien dat zei het je kunnen vertellen of zelfs even voor je by-passen.

CBdicX

#9
Via Conrad, maar die zitten standaard voor mail reply in de vertraging.
Ik heb ook Sinuslive gemaild maar ook hier tot nu 0......
Het speelt goed, een lekkere bass, dus alles werkt wel, maar ik wil mijn versterker wel heel houden.
Ik kan op Internet dan ook niets anders vinden dan de aansluiting voor 8 Ohm zoals omschreven voor een DVC speakers.
En ik neem toch aan dat al die speaker fabrikanten dezelfde manier van aansluiten gebruiken, het blijft natuurkunde, zoals Scotty (star trek) ooit eens zij, "i cannot change the laws of physics captain....... "   :-D

CBdicX

F#ck a Duck, hier vind ik toch een iets andere aansluiting:

CBdicX

En hoppa, 6 Ohm, nou daar doe ik het voor  :-D

Cornelis1921

Citaat van: CBdicX op juli 03, 2013, 17:53:52
En hoppa, 6 Ohm, nou daar doe ik het voor  :-D
Dat is inderdaad een betere waarde. :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Dat is een stuk logischer dan de vorige plaatjes.

CBdicX