Music Fidelity DAC inspelen??

Gestart door Actionhost, april 26, 2013, 14:38:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slashhead

Citaat van: SB_Marantz op mei 05, 2013, 14:29:47
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Zodra de fabrikant de elco geproduceerd is is deze klaar voor gebruik.

We hebben het over het fenomeen ''inspelen'' wanneer een nieuw apparaat de fabriek uit komt rollen.

De eigenschappen van een elco veranderen echt niet in die mate dat het hoorbaar wordt.
De functie's van een elco zijn: afvlakken en ontkoppelen....is there more?
Bovendien zitten er ook andere varianten in een versterker dus niet alleen goedkope elektrolyten al dan niet in de vorm van bi-po's of polair.
Bovendien is het menselijk gehoor erg beperkt.
We kunnen vele malen dieper meten dan we kunnen horen.
Komt nog bij dat als we ons even beperken tot een versterkertje NFB erg veel wegpoetst.
Een versterker ontwerp is erg vergeving gezind.

Wanneer jij een 3,3 uf waar dan ook vervangt voor een 4,7 ga je dit ook niet waarnemen.
Ook de ESR factor wordt erg overdreven imo.

Ik heb hier nu net een beetje teveel mee gestoeid in het verleden met een eigen versterker.

Met dat elco verhaal ben ik wel klaar.

Mijn punt is, ik leg hier een natuurkundige verklaring neer waarom de eigenschappen van elco's in de eerste periode van gebruik aan veranderingen onderhevig zijn. M.a.w. een gefundeerde verklaring voor het nut van "inspelen/aanzetten"  of wat voor naam je er ook aan geeft.

Vinnyvinz

#76
Citaat van: Slashhead op mei 05, 2013, 07:27:59
In de drie pagina's reacties over "inspelen" heb ik ook nog geen enkel steekhoudend argument gezien die verklaart dat "inspelen" geen invloed heeft op de elektronica. Een hoger niveau van onderbouwen dan de classificatie onzin komt men hier niet.

Laten we naar Elco's kijken. Deze hebben een dieelectricum van Aluminium Oxide. Tijdens fabricage heeft die nog niet de juiste dikte voor de bedrijfsspanning. Om deze oxide laag dik genoeg te krijgen worden deze na afloop van assemblage geformeerd. (trapsgewijs op spanning gebracht met stroombegrenzing en misschien ook wel onder bijvoorbeeld 85 graden). Hierdoor groeit de oxide laag in korte tijd en nemen lekstromen af. Afhankelijk van hoe dit proces (moet natuurlijk heel snel gaan) is ontwikkelt ontstaat er een condensator met bepaalde eigenschappen. Als het product ingebouwd is, in bijvoorbeeld een versterker, gaat het formeer proces nog een stukje verder. Het hangt af van de fabrikant wat men toelaatbaar vindt om als product op de markt gezet te worden.
Dus voor de critici hier die menen dat er geen technische reden is. Dit zijn natuurkundige redenen.

Inspelen is wat mij betreft in dit geval niet heel veel meer dan apparatuur ingeschakeld hebben. Ik weet niet of signaal ook nog wat doet, dat lijkt me in elk geval van minder invloed hebben.


Volgens deze theorie voldoet niets na productie aan gewenste specificaties en heeft alles dat elektronica bevat (telefoons, auto's, pc's, etc) tijd nodig om zich aan te passen...... shutup

SB_Marantz

@ Slash

Het klopt wel wat je zegt maar het is overdreven..........en absoluut niet hoorbaar.
En daarmee komen we tot de kern: irrelevant.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Slashhead

Citaat van: SB_Marantz op mei 05, 2013, 14:36:57
@ Slash

Het klopt wel wat je zegt maar het is overdreven..........en absoluut niet hoorbaar.
En daarmee komen we tot de kern: irrelevant.  :wink:

Dat is inderdaad een ander verhaal en daar vind ik ook niet dat er teveel van verwacht moet worden. Of iets hoorbaar is, tja, dat ligt aan de luisteraar die iets kan/wil horen.

Slashhead

Citaat van: Vinnyvinz op mei 05, 2013, 14:36:47

Volgens deze theorie voldoet niets na productie aan gewenste specificaties en heeft alles dat elektronica bevat (telefoons, auto's, pc's, etc) tijd nodig om zich aan te passen...... shutup

We hebben het hier uitsluitend over Elco's, dat is wat anders als gewone (droge) condensatoren.

Vinnyvinz

Citaat van: Slashhead op mei 05, 2013, 14:42:59
We hebben het hier uitsluitend over Elco's, dat is wat anders als gewone (droge) condensatoren.

Die zitten bijna overal in, zelfs smd.......

SB_Marantz

Elco's zijn ook droog of heb je het nu over papier in olie C's?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Rob46

#82
Elco's, diodo en weerstanden :-o  :-o  :| het duizelt mij soms......lastig als je daar niet veel van af weet, of is dat een prettige bijkomstigheid?

JohnWx

Citaat van: Rob46 op mei 05, 2013, 17:38:28
Elco's, diodo en weerstanden :-o  :-o  :| het duizelt mij soms......lastig als je daar niet veel van af weet, of is dat een prettige bijkomstigheid?

prettig, houden zo, ik ook
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: Rob46 op mei 05, 2013, 17:38:28
Elco's, diodo en weerstanden :-o  :-o  :| het duizelt mij soms......lastig als je daar niet veel van af weet, of is dat een prettige bijkomstigheid?
Een diode kan je vaak vergelijken met sommige type vrouwen, 1 richtingsverkeer.  :-D :gaap: :yes: byebye clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

AndreC

Citaat van: Paul op mei 05, 2013, 18:36:49
Een diode kan je vaak vergelijken met sommige type vrouwen, 1 richtingsverkeer.  :-D :gaap: :yes: byebye clown1
:schater: :schater: :schater: die is goed.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Rob46

Citaat van: Paul op mei 05, 2013, 18:36:49
Een diode kan je vaak vergelijken met sommige type vrouwen, 1 richtingsverkeer.  :-D :gaap: :yes: byebye clown1

Ahhhhh vandaar  :schater: :schater: HB

Cornelis1921

Citaat van: Slashhead op mei 05, 2013, 14:35:11
Mijn punt is, ik leg hier een natuurkundige verklaring neer waarom de eigenschappen van elco's in de eerste periode van gebruik aan veranderingen onderhevig zijn. M.a.w. een gefundeerde verklaring voor het nut van "inspelen/aanzetten"  of wat voor naam je er ook aan geeft.
Waarom doen wij er dan zo moeilijk over? Plug & Play! :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Citaat van: Paul op mei 05, 2013, 18:36:49
Een diode kan je vaak vergelijken met sommige type vrouwen, 1 richtingsverkeer.  :-D :gaap: :yes: byebye clown1


Die moet je dus verwijderen...... :schater:
Alleen in het geval van een dergelijk apparaat gaat dat niet werken. clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM