De set van lo

Gestart door lo, oktober 14, 2009, 13:51:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

lo

Hoi Patrick,

Verhaal van Fritz vind je hier: http://marantzforum.nl/forum/meet-greet/bezoek-viceadmiraal61-aan-vlag-officier-ktz-lo/

Mbt hoe of het dempingsmateriaal er uit ziet in mijn speakers moet je effe een pagina terug bladeren, misschien 2. Ik heb foto's geplaatst van een opengewerkte s1.4 die ik op de AV-NU beurs tegen het lijf was gelopen.

Een ieder beleeft de prestaties van een set op zijn eigen manier met een ieder voor zich weer andere referenties of beeld (meestal je eigen set). Tav het tunen van mijn speakers met twarron het volgende. Voorlopig houd ik dit nog even af. Ik ben erg tevreden over het geluid zoals het bij mij is, misschien wel omdat ik niet anders gewend ben. Of misschien wel om dat de dynaudio's helemaal mijn ding zijn. Of misschien wel.......

Ik wil nog een keer experimenteren met het verder uit de hoeken plaatsen van mijn speakers en het eventueel extra dempen van mijn kamer. Dus een aantal "low expence" proefjes opzetten om te bekijken wat de invloed daarvan is.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Musicman

Hoi LO.

Ja bedoelde ik dus ook......
Het gaat om jouw beleving en hoe jij jouw geluid en muziekbeleving ervaart.
Ik vond jouw set in ieder geval goed klinken.

Als je veranderingen gaat maken, doe dan eerst de meest makkelijke waar JIJ winst denkt te behalen.
(dat zou ikzelf ook eerst doen....)

Greetz, pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

HiFi gek

LO

Als je zelf ook vind dat je te veel lage tonen hebt dan kun je dat heel simpel oplossen door gewoon je toonregeling voor de bas naar de min te draaien .

Er zit niet voor niets toonregeling op je versterker   :wink:
Zelf draai ik ook met regelmaat aan de toonregeling van mijn versterker , soms heb ik te weinig laag en met andere cd's weer te veel laag of weer te veel of te weinig hoog .
Dat een toon regeling niet audiofiel overkomt bij een hoop audiofielen vind ik onzin , gebruik je hem niet dan druk je toch de toon defeat knop in .

Zolang je maar toonregeling hebt kun je alle kanten op en vrijwel alle klankmatige problemen met teveel of te weinig laag/hoog verhelpen .
Die toon regeling van mij gebruik ik met regelmaat .
En het kost nog niets ook .




Accuphase is gelukkig 1 van de weinige High End merken die zich niets van die zogenaamde hype aantrekt en lekker tegen het gebruikelijke in toch toon regeling toepast , ongeacht de prijs van de voor versterker  :yes:     .   





Groeten  EDWIN  B


Musicman

Dat vergat ik nog te zeggen.........

Die foto's van die speaker heb ik gezien.
Dat is dus waar ik het over had.......dat dempingsmateriaal doet niet goed z'n werk en had beter gekund.
(als ze byv. bij de speaker van de foto "tandenschuim" icm een "dekentje" wol hadden gebruikt, had dit een veel beter resultaat gegeven.)

Dat merken zoals Dali, Dynaudio, Master, enz goede speakers bouwen , staat hier los van.
Het is de interne afwerking die het hem doet.
Dempings materiaal hoort er voor te zorgen dat de units "ruimte" ervaren intern in de kast. ("tegendruk")

Bij sommige speakers krijg je ronde sponsjes geleverd, die je in de baspoort kan stoppen.
(zodat je de tegendruk kan vergroten....)
Ik heb dit nooit begrepen, want dan zou het zijn dat intern de demping niet (echt) in orde is.

Groetjes, Pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Musicman

Citaat van: HiFi gek op november 19, 2010, 13:24:28
LO

Als je zelf ook vind dat je te veel lage tonen hebt dan kun je dat heel simpel oplossen door gewoon je toonregeling voor de bas naar de min te draaien .

Er zit niet voor niets toonregeling op je versterker   :wink:
Zelf draai ik ook met regelmaat aan de toonregeling van mijn versterker , soms heb ik te weinig laag en met andere cd's weer te veel laag of weer te veel of te weinig hoog .
Dat een toon regeling niet audiofiel overkomt bij een hoop audiofielen vind ik onzin , gebruik je hem niet dan druk je toch de toon defeat knop in .

Zolang je maar toonregeling hebt kun je alle kanten op en vrijwel alle klankmatige problemen met teveel of te weinig laag/hoog verhelpen .
Die toon regeling van mij gebruik ik met regelmaat .
En het kost nog niets ook .




Accuphase is gelukkig 1 van de weinige High End merken die zich niets van die zogenaamde hype aantrekt en lekker tegen het gebruikelijke in toch toon regeling toepast , ongeacht de prijs van de voor versterker  :yes:     .   





Groeten  EDWIN  B


Als purist moet ik zeggen.............DIT IS UIT DEN BOZE!!!! :-o clown1 :angel: shutup
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

HiFi gek

Citaat van: Musicman op november 19, 2010, 13:34:28

Als purist moet ik zeggen.............DIT IS UIT DEN BOZE!!!! :-o clown1 :angel: shutup


Ik zag de bui al hangen  :-(



Groeten  EDWIN  B

Sparky

#666
Citaat van: HiFi gek op november 19, 2010, 13:24:28
Er zit niet voor niets toonregeling op je versterker
Zelf draai ik ook met regelmaat aan de toonregeling van mijn versterker . . .

Ook ik ben dolblij met de toonregeling op mijn versterker. Vooral om het laag wat te verminderen gebruik ik het regelmatig. Het is een hele goede tweak die standaard bij de versterker werd geleverd.

Groet,

gerard

Citaat van: Musicman op november 19, 2010, 13:32:41
Bij sommige speakers krijg je ronde sponsjes geleverd, die je in de baspoort kan stoppen.
(zodat je de tegendruk kan vergroten....)
Ik heb dit nooit begrepen, want dan zou het zijn dat intern de demping niet (echt) in orde is.

Een gesloten luidspreker geeft tegendruk, bij een basreflex luidspreker heb je bijna geen drukverandering in de kast, want de basreflexpijp is een opening in de kast waar de lucht door heen en weer kan stromen.
Door er een schuimpje in te plaatsen demp je de beweging van de lucht in de poort waardoor je een lagere luchtsnelheid uit de poort krijgt; lagere geluidsdruk
Een baspoort geeft een beperkte frequentie weergave.
Heb je een teveel aan lagetonen (uit de poort), dan kan je een demper ( rond sponsje / schuim) in de poort stoppen en krijg je minder dB's uit je baspoort terwijl de weergave van de basluidspreker niet veranderd. Draai je aan de basknop op je versterker dan veranderd een groter deel van de basweergave, inclusief wat er uit je BR poort komt.

Ik heb geen toonregeling op m'n versterker en dan is poortdemping een goede toonregeling  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Musicman

Citaat van: gerard op november 19, 2010, 23:06:30
Een gesloten luidspreker geeft tegendruk, bij een basreflex luidspreker heb je bijna geen drukverandering in de kast, want de basreflexpijp is een opening in de kast waar de lucht door heen en weer kan stromen.
Door er een schuimpje in te plaatsen demp je de beweging van de lucht in de poort waardoor je een lagere luchtsnelheid uit de poort krijgt; lagere geluidsdruk
Een baspoort geeft een beperkte frequentie weergave.
Heb je een teveel aan lagetonen (uit de poort), dan kan je een demper ( rond sponsje / schuim) in de poort stoppen en krijg je minder dB's uit je baspoort terwijl de weergave van de basluidspreker niet veranderd. Draai je aan de basknop op je versterker dan veranderd een groter deel van de basweergave, inclusief wat er uit je BR poort komt.



Dat de baspoort een bepaalde frequentie weergave hoort te geven weet ik, maar ik plaats bij bepaalde concepten wel degelijk vraagtekens.  Die sponsjes werken wel, maar is niet (voor mij) de oplossing.
(rietjes doen dan vaak beter en vriendelijker hun werk.....)

Als je een teveel aan lage tonen hebt UIT de luidspreker, klopt of de demping niet, of de kantelfrequentie is "verkeerd" gekozen.

Een goede luidspreker hoort "vlak" te klinken over de gehele meting waarin hij minder dan 2a3dB afval heeft.
(dit is theorie en is in werkelijkheid nooit haalbaar........helaas :-( )

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

gerard

Citaat van: Musicman op november 19, 2010, 23:58:22
Als je een teveel aan lage tonen hebt UIT de luidspreker, klopt of de demping niet, of de kantelfrequentie is "verkeerd" gekozen.

Een goede luidspreker hoort "vlak" te klinken over de gehele meting waarin hij minder dan 2a3dB afval heeft.
(dit is theorie en is in werkelijkheid nooit haalbaar........helaas :-( )

Mee eens, alleen zorgt de kamerakoestiek ervoor dat je soms wilt/moet dempen terwijl de luidspreker misschien best "vlak" klinkt van zichzelf.

Sorry Lo, we zitten je topic weer ff te vullen...
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

joep

Zou ik ieder geval niet zomaar boxen open schroeven zonder te weten wat er mis is. Een box is vaak zijn stabiliteit kwijt als hij open is geweest. Wat ik zou doen is een paar boxen binnen zetten die bekend staat om hun bas en eens rustig gaan vergelijken. Aan de andere kant als je nu tevreden bent waarom zou je dan nog veranderen? Ik zou eventueel er wel voor te vinden zijn om jouw versterker en cd speler bij mij uit te proberen. Het zou kunnen dat je dan een andere mening krijgt m.b.t. de bassen. Mijn boxen zijn helaas te zwaar om naar jou te verhuizen. Denk dat het opvullen van boxen niet echt heel veel zal uitmaken.

lo

Hoi Joep,

Inderdaad ik ben er een beetje huiverig voor om mijn speakers open te maken. Misschien wel onterecht, maar toch. Ik ben ontzettend blij en trots dat ik deze speakers destijds gevonden heb voor een bijzonder mooie prijs, echter dat rechtvaardigt inderdaad niet het "zomaar" open schroeven van deze juweeltjes (imo). Dus daar ben ik nog lang niet met mezelf aan uit. (misschien ook wel trouwens clown1).
Tav basweergave zal elke combinatie van Systeem, Speakers en Ruimte waarin het staat een eigen geluidskarakter weergeven. Uitproberen en eventueel veranderingen aanbrengen zijn dus eigenlijk alleen in die context te maken en te beoordelen. Door de tijd heen ben ik inmiddels op diverse plaatsen geweest. (eigenlijk al best wel erg veel als je de Hifizaken er ook nog bij neemt) en ben dus best goed in staat om de laagweergave van mijn set in combi met mijn woonkamer te beoordelen, en dit alles binnen mijn (onze) smaak.
Ik moet zeggen het klinkt bij mij eigenlijk verrekte goed. pompom In mijn oren super goed. pompom pompom
Natuurlijk heb ik bij specifieke songs of muziekstukken "rijkelijk" veel bas. Zoals je weet beluister ik mijn SACD speler, de TV en de tuner over mijn set. Gemiddeld genomen heb ik een bijzonder realistische geluidsweergave vind ik. Slepen met componenten of speakers voegt in dit opzicht niets toe naar mijn mening, of het moet zijn dat ik bijv nog eens over ga naar andere speakers dan wordt het wat dat betreft een ander verhaal. Met mijn versterker en/of SACD speler gaan "slepen" doe ik liever niet en voegt voor mij niets toe. Je weet wat mijn componenten "bruto" kosten, dus neem ik geen enkel te vermijden risico dat er iets mis mee gaat. (ik zou mijn SACD speler die schoon aan de haak 27kg weegt maar effe laten vallen :-o)

Kom binnenkort gezellig bij me luisteren, dan maken we er net zo'n gezellige tijd van als we bij jou hadden.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

#672
we hadden het vanmiddag over het korstondige Amperage wat de versterkers kunnen leveren

aantal Watts bij bepaalde spanning en weerstand ( ohm )

wat ik over mijn versterker had gelezen is dat 65 ampere

heb een berekening gemaakt dat jou E450 en Edwin zijn E408  dan kortstondig 140 ampere kunnen leveren is niet zeker natuurlijk ,maar uitgaande van dezelfde spanning (voltage) wat uitgestuurd wordt naar de speakers en vermogen wat die levert in watts   byebye

lo

Hoe heb je eea berekent?
En hoe weet je de uitgangs spanning en wat was de waarde?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

#674
mijn versterker  120 w bij 4 ohm =   120 delen door 65 ampere

U=P delen door I    =  120 delen door 65 = 1,84 Volt


E-450   260 w bij 4 ohm

I = P delen door U  =   260 delen door 1,84 =  141 Ampere


forumule =  P= U X I 

P = wat
U= volt
I= ampere

R = Ohm  de weestand die versterker ondervind om de speaker aan te sturen ,daarom spreken ze ook van zeer moeilijk aan te sturen speakers die bij bepaalde frequentie,s naar 1,6 ohm gaan , het Amperage gaat omhoog wat de versterker moet leveren

daarbij ben ik uitgegaan van gelijk blijvend Voltage en Ohm bij biede versterkers

had ook nog gekeken op de site van accuphase maar daar stond het niet , uiteindelijk wordt het uitgedrukt op papier in het aantal wats ( P )  maar spelen nog meer dingen mee bij welke frequentie die het kan leveren bij minimale vervorming ,en als de fabrikant het goed doet geven ze het ook op bij de minimale vervorming en 20 tot 20.000 hz

daarom kan ik het ook niet met zekerheid zeggen omdat er meerdere factoren meespelen