De set van lo

Gestart door lo, oktober 14, 2009, 13:51:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

lo

De accuphase is weer terug naar de dealer. Erg jammer begon er helemaal gewend aan te raken :-D. De accuphase is ook nog op de SA-7 aangesloten geweest dmv XLR interlink. Inderdaad een verbetering van geluidsweegave. Bij deze moet ik dus terug komen op mijn opmerking dat het verschil tussen RCA en XLR minimaal zou zijn, op basis van wat ik nagevraagd had bij de marantz stand afgelopen VAD show redface.
Het geluidsnivo ging inderdaad omhoog na aansluiten XLR maar kon met de volumeknop van de accuphase nog heel mooi en beheerst worden terug gedraaid. Daarnaast is de accuphase trouwens nog voorzien van een "attenuator" knop waarmee het volume met ik dacht 3db wordt gereduceerd. In mijn ogen zou dit een eventuele compensatie kunnen zijn voor de volume verhoging tgv gebruik XLR.

Groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

#166
Citaat van: lo op december 08, 2009, 17:07:23
Daarnaast is de accuphase trouwens nog voorzien van een "attenuator" knop waarmee het volume met ik dacht 3db wordt gereduceerd. In mijn ogen zou dit een eventuele compensatie kunnen zijn voor de volume verhoging tgv gebruik XLR.

Groet,

lo



Ik heb die Attenuator knop ook op mijn  E-408 .
Het geeft inderdaad een flinke terugval in db's .
Een XLR kabel zou dan in princiepe geen probleem meer op moeten leveren qua decibels .
Maar ik weet niet of het gebruik van de attenuator knop ook nog eens een verslechtering in het geluidsbeeld opleverd , ik weet wel dat de dynamische kracht er meteen uit is .
Ik heb eens per ongeluk zonder dat ik het wist de knop geaktiveerd , ik dacht toen hoe kan dat nou ik mis de kracht in de muziek , toen ben ik naar de oorzaak gaan zoeken en kwam er gelukkig achter dat de knop ingedrukt was .
Je moet de volume dan erg ver opendraaien om nog krachtig en dynamisch weer te kunnen geven .




MISSCHIEN WEET      FRITZ DE WITH     HOE HET DAARMEE ZIT ?

FRITZ , DE ATTENUATOR KNOP VAN ACCUPHASE IS HETZELFDE ALS DE MUTING KNOP BIJ ANDERE MERKEN .





Groeten  EDWIN  B

jowa

Wat betreft de terugval van kracht, gevoel dat je de versterker verder dient open te draaien klopt.
Je pompt er de helft minder Volts in. Hierdoor kan je de volumeknop ook in een beter regelbereik gebruiken, indien er een standaard potmeter inzit. De gevoeligheid kan dan afnemen van 250 mV voor volledige uitsturing naar 500 mV.

Over het algemeen werkt de volumeknop meer als verzwakker van het ingangskanaal, door de spanning d.m.v. de attenuator alvast voor te verzwakken, heb je minder verzwakking van je volumeknop nodig.

Ik ga er hierbij vanuit dat Accuphase de juiste methode van aansluiten van een potmeter gebruikt of dat er een moderne volumeregelaar inzit, die beide geen invloed hebben op het geluidsbeeld.  :-D

Over het algemeen wordt om commerciële redenen de ingangsgevoeligheid erg laag gehouden, zodat het lijkt of je een krachtige versterker hebt:op negen uur al vol vermogen, i.p.v. op drie uur.

Advies is die attenuator gewoon langer te gebruiken en te wennen aan het verder opendraaien van de volume knop, werkt veel prettiger. :yes:

Succes ermee.

lo

Beste Edwin,

Voorgaand verhaal lijkt toch erg veel hout te snijden! Het is inderdaad even wennen dat je met ingeschakelde attenuator knop de volume knop mogelijk op 12 uur moet zetten om dezelfde druk te krijgen als met RCA op kwart voor 12. Heb je dit destijds niet met Fritz al getest of besproken?
Je zou natuurlijk ook Paul Hattink nog kunnen bellen hoe of het precies zit :yes: Als de attenuator knop alleen maar voor een verzwakking zorgt van zeg 3dB dan is er geen vuiltje aan de lucht toch?
(misschien verstandig om dit verder bij "jou set" te behandelen :-D)

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

viceadmiraal61

dat is natuurlijk geen optie een geluid demper ..soldeer dan maar gelijk 2 weerstandjes in de xlr kabel...beter is
dat accuphase zich houdt aan de international norm imp/volt verhouding ik weet uit reactie.s van mijn you tube
video 14000 kijkers en 100 emails dat 90% zijn sacd 7 aansluit met xlr aan heel veel verschillende merken geen
probleem en 10% rca aansluit meestal buizen boys..in vergelijk met een auto daar ga om langzamer te rijden
toch niet 1 cilinder uit schakelen ..het is jammer dat bv edwin geen xlr kan inzetten op zijn combo marantz
sacd 7 en accuphase versterker  

lo

Citaat van: jowa op december 08, 2009, 18:13:22
Wat betreft de terugval van kracht, gevoel dat je de versterker verder dient open te draaien klopt.
Je pompt er de helft minder Volts in. Hierdoor kan je de volumeknop ook in een beter regelbereik gebruiken, indien er een standaard potmeter inzit. De gevoeligheid kan dan afnemen van 250 mV voor volledige uitsturing naar 500 mV.

Over het algemeen werkt de volumeknop meer als verzwakker van het ingangskanaal, door de spanning d.m.v. de attenuator alvast voor te verzwakken, heb je minder verzwakking van je volumeknop nodig.

Ik ga er hierbij vanuit dat Accuphase de juiste methode van aansluiten van een potmeter gebruikt of dat er een moderne volumeregelaar inzit, die beide geen invloed hebben op het geluidsbeeld.  :-D

Over het algemeen wordt om commerciële redenen de ingangsgevoeligheid erg laag gehouden, zodat het lijkt of je een krachtige versterker hebt:op negen uur al vol vermogen, i.p.v. op drie uur.

Advies is die attenuator gewoon langer te gebruiken en te wennen aan het verder opendraaien van de volume knop, werkt veel prettiger. :yes:

Succes ermee.


Hoi Jowa,

Mooi omschreven met, naar het zich laat aanzien, een gedegen kennis van de technische achter gronden. Klopt dat?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

joep

Kan me ook niet voorstellen dat een een geluid demper een beter geluid zal geven.
Misschien boxen met een lager rendement?

viceadmiraal61

ik heb nog een ander voorbeeld op onze geluid mixers zitten twee regelaars een is de voorregelaar de tweede is
de fader deze twee moet je heel goed op elkaar afstemmen geef ik de voorregelaar te veel volume dan kan
ik de main fader haast niet opzetten resultaat en slap geluid dit verschijnsel heet headroom hoe meer ruimte
in volume door een goede afstelling hoe meer dynamiek ik kan hebben nu begrijp je ook dat een verzwaker
een slechte oplossing is nog een voorbeeld de eind bakken van marantz kan je afstellen op je voor versterker
en de voorversterker heeft net als een prof mixer voor instellingen trap gewijs in dB.s kijk dat is een prof aanpak
dus geen knopje als de telefoon gaat om dan in te drukken ik denk ook dat hij daar voor bedoeld is

HiFi gek

FRITZ DE WITH


Een duidelijke uitleg over het gebruik van de attenuator/muting schakelaar .

Jij bevestigd infeite wat ik al in mijn gedachte had , het signaal loopt dan opeens door een extra schakelaar heen hetgeen mij niet gunstig lijkt voor de signaal overdracht .
Ik ben zelfs bang dat je het kunt horen/waarnemen als een verslechtering in het geluidsbeeld .

Ik denk dat het XLR probleem bij mij vooral ook veroorzaakt wordt door de hoge gevoeligheid van mijn Focal boxen , 93db bij 1 watt/1 meter .
De gemiddelde luidspreker box heeft ongeveer een gevoeligheid van 89 db a 90 db , dat is een behoorlijk verschil .


Ik ga Fritz maar eens even bellen nu .



Groeten  EDWIN  B

joep

Als je nu een Accuphase cd speler gebruikt zal dit probleem toch wel weg zijn?

lo

Citaat van: joep op december 08, 2009, 21:12:15
Als je nu een Accuphase cd speler gebruikt zal dit probleem toch wel weg zijn?

Jij bent geinterresseerd in een SA-7 :-D?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

joep

ehhhh............   schuldig!

jowa

Citaat van: viceadmiraal61 op december 08, 2009, 18:41:20
dat is natuurlijk geen optie een geluid demper ..soldeer dan maar gelijk 2 weerstandjes in de xlr kabel...beter is
dat accuphase zich houdt aan de international norm imp/volt verhouding ik weet uit reactie.s van mijn you tube
video 14000 kijkers en 100 emails dat 90% zijn sacd 7 aansluit met xlr aan heel veel verschillende merken geen
probleem en 10% rca aansluit meestal buizen boys..in vergelijk met een auto daar ga om langzamer te rijden
toch niet 1 cilinder uit schakelen ..het is jammer dat bv edwin geen xlr kan inzetten op zijn combo marantz
sacd 7 en accuphase versterker  

Let op dat ik het hier niet over de geluidskwaliteit heb en ik heb het hier ook niet over geluidsdemping, maar over de misaanpassing in spanning tussen wat er uit een (SA)CD-speler komt, volgens de norm zo'n 2V max (bij symmetrisch 1,7x zoveel), en wat de ingangsgevoeligheid is van een versterker (bij Accuphase 190 mV ingangsspanning nodig om 180 W per kanaal te leveren aan 8 Ohm, zie http://www.accuphase.com/cat/e-450_e.pdf).
Voor 1 Watt is zelfs maar 14,2 mV nodig.  :-o

Wat gebeurt er dan vaak: klein regelbereik op de volumeregeling. Zelf schrijf je dat als je de volumeregelaar te ver opendoet je de fader niet kan instellen: is het zelfde alleen anders benoemd.

Hoe kan je dit bereik vergroten:
- weerstandsnetwerk plaatsen aan de ingang --> zie o.a. de ingangsverzwakkers die je kan kopen.
- cd-speler nemen met een lagere uitgangsspanning
- versterkingsfactor van de spanningsversterker terugbrengen
- main volume terugdraaien, zodat de faders op je mengpaneel bruikbaar blijven over een groter bereik

Andere nette oplossing is wat o.a. Accuphase toepast:
- een buffertrap, zeer netjes --> kan je gelijk de ingangsgevoeligheid mee aanpassen, noem je het een attenuator.


Zie verder http://en.wikipedia.org/wiki/Attenuator_%28electronics%29 voor wat een attenuator doet.

Grappig verder die opmerking over auto's met uitschakelbare cilinders, wordt nl al toegepast door o.a. BMW, Mercedes en Chrysler in hun 8 cilinders. Daarnaast rijd een auto ook niet fijn als de gevoeligheid van het gaspedaal zo is dat bij de geringste aanraking je al vol gas rijd  :-D

Be aware dat ik geen Breem aanhanger ben, en ik hier de discussie ook niet op scherp wil stellen. Alleen laten we de basis elektronica niet uit het oog verliezen.
Net zoals zo'n grote BMW/Mercedes acht cilinder machtig is om mee te rijden, zo is een Accuphase een pracht van een versterker.  HB

Verder kan een Accuphase beter klinken over de symmetrische ingangen, omdat de E-450 compleet symmetrisch is opgebouwd.











lo

U is technisch onderlegt  notworthy

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

Had nog een e-mail naar accuphase Japan gestuurd. Onderstaand het antwoord.

groet,

lo

Dear Mr. xxxxxx

Your below e-mail to Accuphase Japan was forwarded to this office for reply.

Activating attenuator of the E-450 does not affect the sound quality at all, as the Accuphase AAVA works as an analogue volume control, but the attenuation will be more than the difference in the output level of the balanced and unbalanced outputs of your Marantz CD player, and to us, it does not make sense to control the output level with the attenuator. We recommend to use the volume control of the E-450 to adjust the output levels. As Accuphase CD Players have the same output levels on both the balanced and unbalanced outputs, you won't have such a problem.

With the copy of this mail, we have duly informed our local distributor of your inquiry. We believe you will find them able to serve you in a prompt and efficient manner.

Sincerely yours,

Yasu Ishizuka
**************************
Accuphase European Marketing
Meisenweg 10,
D-64546 Mörfelden-Walldorf
Germany
Tel: +49-170-806.75.12.
Fax: +49-6105-750.49.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.