Kiezen.... zucht......

Gestart door themaestro, april 14, 2021, 22:21:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op mei 10, 2021, 22:01:54
Ja maar je wet niet in wat voor mood ze binnen komt  :-D
[emoji23]

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op mei 10, 2021, 22:14:10
[emoji23]

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Ooohhh onruststoker  :-D HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op mei 10, 2021, 22:10:51
Geen onzin, korte termijn geheugen voor audio is wetenschappelijk bewezen op een aantal seconden.
Vandaar de directe A-B vergelijking door direct te schakelen tussen versterkers.
Dit is een plat gelopen pad, en is vechten tegen windmolens, ik haak af want dit komt een aantal keer per jaar weer voorbij......🥱

Quote:

A Message From Your Brain:

                                    I'm Not Good At Remembering What I Hear !

A new study shows that we are far better at remembering what we see and touch than what we hear.

This particular sensory store is capable of storing large amounts of auditory (sound) information that is only retained for a short period of time (3–4 seconds).


In andere woorden, het heeft dus totaal geen nut om een versterker af te koppelen en een nieuwe aan te sluiten en dan gaan vergelijken.
Die audio informatie van de eerste is verdwenen uit het brein, tenzij je dit binnen 3-4 seconden kan wisselen :wink:
Vandaar de schakel kastjes (old school) in audio winkels waar je met 1 druk op de knop van de een naar de ander gaat.
Staan de versterkers allemaal neuraal en direct geschakeld, zal je geen verschil waarnemen (met de ogen dicht !!)

Maar ik L#L al weer teveel over dit uitgekauwde onderwerp.............

Ben net ingelogd wel forum zit ik  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: John Wx op mei 11, 2021, 11:24:03
Ben net ingelogd wel forum zit ik  :-D

Je bent nu ingelogd op een forum wat in kringetjes draait betreft audio vragen die al jaren en jaren geleden beantwoord zijn  :-D

Maar niet alleen hier hoor, Audioholics, AVS en Audiokarma hebben daar (helaas) ook mee te maken  :yes:
Vaak is een zoekopdracht ipv een vraag op een van de forums voldoende om de vraag beantwoord te krijgen.

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op mei 11, 2021, 11:44:25
Je bent nu ingelogd op een forum wat in kringetjes draait betreft audio vragen die al jaren en jaren geleden beantwoord zijn  :-D

Maar niet alleen hier hoor, Audioholics, AVS en Audiokarma hebben daar (helaas) ook mee te maken  :yes:
Vaak is een zoekopdracht ipv een vraag op een van de forums voldoende om de vraag beantwoord te krijgen.
Niet iedereen zoekt alles tot op de bodem uit :wink:
Daarnaast zijn er altijd nog genoeg vragen en antwoorden te bedenken m.b.t een keuze van een apparaat , denk aan aansluitmogelijkheden , functies ,verwachte levensduur etc etc
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op mei 11, 2021, 11:56:32
Niet iedereen zoekt alles tot op de bodem uit :wink:
Daarnaast zijn er altijd nog genoeg vragen en antwoorden te bedenken m.b.t een keuze van een apparaat , denk aan aansluitmogelijkheden , functies ,verwachte levensduur etc etc

Ben ik met je eens, maar wel vermoeiend zijn weer de vragen over welke versterker "klinkt" er beter, of is deze beter dan, en op welke speakers....... :-o
Maar goed, dat is denk ik ook een beetje het probleem van iemand al lang(er) actief is op een forum.

Krijgt iemand iets niet aan de praat, of wat jij omschrijft, dan is een vraag naar een oplossing gewenst, en waar mogelijk helpen wij allen dan graag  :yes:

JohnWx

Citaat van: CBdicX op mei 11, 2021, 11:44:25
Je bent nu ingelogd op een forum wat in kringetjes draait betreft audio vragen die al jaren en jaren geleden beantwoord zijn  :-D

Maar niet alleen hier hoor, Audioholics, AVS en Audiokarma hebben daar (helaas) ook mee te maken  :yes:
Vaak is een zoekopdracht ipv een vraag op een van de forums voldoende om de vraag beantwoord te krijgen.

Oh zit ik verkeerd ga de groep verlaten  :-D :-D :-D :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Spikes25

Beste CBdicX,
Ik ben het ten delen met dit gedichtje eens, even ter info ik geloof niet in links of recht getwiste kabels, Audio zekeringen enz.
Ik heb meerdere versterkers / receivers gehad, het gebeurde vaak dat ik na aanschaf geen verschil hoorde. Ik kocht een van de laatste echte Harman Kardon receiver, geen plastic zoals nu. Thuis aangesloten, daarna afgekoppeld en een Densen Beat 100 aangesloten....tijds bestek van 5 minuten, ik hoorde wel zeker een verschil. Misschien heeft te het maken met de instellingen zoals bas, treble etc. En ik was in de kamer niet de enige die het hoorde. Dus ik persoonlijk een onzin verhaaltje m.b.t. tijdspad.
Zelfs mijn huidige ouwe Marantz receiver heeft een ander geluid laten horden dan zijn voorganger. Ik beluister het gebeuren met een cd.

Maar jij hoort toch ook verschillen ????? kijkende naar je vele wisselingen van Receivers / versterkers, ik neem aan dat uiterlijk niet meespeelt?

Ik ben er mee eens er wordt een hoop onzin verkocht, zoals dat een buizenbak beter / mooier zou klinken als een electronica-bak. Cd spelers onderlig weinig tot geen verschil ( uitzonderingen Zoals STAX ) CD speler ten opzichten van mijn UD 7007, wel hoorbaar. de UD klinkt minder.

Bij aanschaf of beter gezegd keuze, ga luisteren in een echte audio winkel, en gun deze beste dan ook zijn centjes.

wissel van versterker, op de zelfde set speakers. nu ik dit aanhaalt, speakers dan zijn de smaakmakers, daar zijn de verschillen we degelijk hoorbaar.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Dennis E36

Even los van de discussie "klinken" van een versterker....gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat een (overgedimensioneerde) voeding een grote rol speelt. Je leest dit vaak, mythe of waarheid...

In mijn optiek, beschik niet over de kennis of dit zomaar haalbaar is, is de volumeregeling vaak ook een doorn in het oor. Regelbereik is veelal ruk! Minimale beweging van de knop doet teveel in volume en dat maakt dat de zooi sneller wordt overstuurt.

Een cdp doet vaak al minimaal 2 VRMS en de ingangsgevoeligheid zit hem vaak rondom de 250mV. Heeft, voor wat ik begrijp, allemaal te maken met de ruisvloer etc.

Mijn vorige Marantz PM14 mk2 KI had op 11 uur al een enorm volume en 12 uur was al niet echt haalbaar meer.
Mijn huidige kan ik in veel gevallen al zo naar 70/80% draaien als ik even oorlogssterkte wil. Wat geeft dat ik veel meer regelbereik heb en meerdere volumestanden te kiezen zijn. Dit doet wat met de beleving (subjectief) en geeft meer luisterplezier (minder ergernis).

Nogmaals, ik ervaar ook een "verbetering" tussen mijn huidige en vorige versterker. Met de huidige voel ik gewoon druk op het lijf als het moet, dit heb ik in de 10 jaar met de Marantz nooit gehad. Slijtage geweest? De PM14 kocht ik 2e hands en kon al zomaar 5-8 jaar oud zijn toen.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

TurboMarco

De stand van de volumeknop word vooral bepaald door de gevoeligheid van de luidsprekers.

In het geval van zeer gevoelige luidsprekers gaat mijn voorkeur naar een volumeregeling met hele kleine stapjes zodat het gewenste geluidsniveau makkelijk - lees beter is in te stellen.

Mijn eigen (main) versterker heeft een display waar het volume op af te lezen is , deze gaat vanaf 0 tot 99 waarbij er  pas vanaf 5 iets fatsoenlijks te horen valt.
De stappen gaan per stap van 1 , dus met hoog rendement speakers altijd wel een goede stand te vinden.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Dennis E36

Citaat van: TurboMarco op mei 12, 2021, 14:52:32
De stand van de volumeknop word vooral bepaald door de gevoeligheid van de luidsprekers.

In het geval van zeer gevoelige luidsprekers gaat mijn voorkeur naar een volumeregeling met hele kleine stapjes zodat het gewenste geluidsniveau makkelijk - lees beter is in te stellen.

Mijn eigen (main) versterker heeft een display waar het volume op af te lezen is , deze gaat vanaf 0 tot 99 waarbij er  pas vanaf 5 iets fatsoenlijks te horen valt.
De stappen gaan per stap van 1 , dus met hoog rendement speakers altijd wel een goede stand te vinden.

Gevoeligheid van de LS snap ik. Er zit wel degelijk een supergroot verschil in een logaritmische vs lineaire volumeregeling toch. Ik heb de luidsprekers niet gewisseld en ervaar een wereld van verschil qua regelbereik.

Dat er wat vanaf stap 5 bij jou wat te horen valt ligt ook aan de bron, de CD14 met XLR deed 4.4 V dus dat werd nog veel gekker.....
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Dennis E36

Citaat van: CBdicX op mei 11, 2021, 11:44:25
Je bent nu ingelogd op een forum wat in kringetjes draait betreft audio vragen die al jaren en jaren geleden beantwoord zijn  :-D

Maar niet alleen hier hoor, Audioholics, AVS en Audiokarma hebben daar (helaas) ook mee te maken  :yes:
Vaak is een zoekopdracht ipv een vraag op een van de forums voldoende om de vraag beantwoord te krijgen.

Best leuk hoor een forum om met medehobbyisten te babbelen over van alles en nog wat.
Behalve over stroomblokken, kabels, versterkers, cd spelers, DAC's etc. Dat klinkt immers allemaal hetzelfde  :-D

Leuk man  pompom
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

CBdicX

#57
 
:gp:  :gp: 

:wink:               :wink:

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Dennis E36 op mei 12, 2021, 18:41:05
Best leuk hoor een forum om met medehobbyisten te babbelen over van alles en nog wat.
Behalve over stroomblokken, kabels, versterkers, cd spelers, DAC's etc. Dat klinkt immers allemaal hetzelfde  :-D

Leuk man  pompom
Hopelijk sarcastisch bedoeld.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Dennis E36

Citaat van: Vinyl_Fuchs op mei 12, 2021, 21:53:25
Hopelijk sarcastisch bedoeld.

Niet een heel klein beetje... :wink:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp