Tweaken

Gestart door kdt, april 07, 2010, 10:07:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lo

Ik denk ook dat glas geen dood materiaal is. Heb ook wel eens glazen speakers gehoord, ik meen doelen lente show. Glazen speakers zijn erg dikwandig en hebben op cruciale plaatsen bracings zitten om "mee zingen" te voorkomen. De speakers die ik gehoord had klonken inderdaad ook erg goed.
Glas voor een audio meubel is dus eigenlijk misschien toch niet zo best. Ik heb trouwens ook glazen panelen aan de zijkant van mijn rek. Laat ze zitten ivm bescherming van de set.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

kdt

begrijp ik niet: de luidsprekers klonken erg goed zeg je (dood) en glas in een audiorack is niet goed ..... Verklaar je nader.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

lo

De speakers, zoals ik zei, hadden erg dikke wanden en bracings op cruciale plaatsen. Imo wordt dus hiermee het eigen trillingsgetal zodanig naar beneden gehaald dat de resonantie niet hoorbaar meer is.

Glas, in mijn audiorack, is 6 en 8mm dik. Als je de deuren dicht doet of er tegen aanklopt "zingt" het glas. Dit is tgv de resonantie van dit grote dunne glazen oppervlak. Pak maar eens een stuk MDF. Dit is zo ie zo altijd al dikker maar klop er maar eens op dan zul je horen dat het "dood" klinkt tgv heel erg weinig resonantie in het materiaal.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

kdt

OK, duidelijk. Overigens zijn houten (= MDF) luidsprekers ook van binnen verstevigd met ribben e.d., mede om de staande golven te elimineren.
Ik heb trouwens mijn apparatuur op 2 platen staan in mijn audiorack: de onderste plaat is van hout en dan middels 4 spikes eenglasplaat van 8 mm er op staan met daarop de apparatuur.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

lo

Als ik het goed begrijp ligt de glasplaat van 8mm los op de spikes boven op het hout. Een soort sandwich constructie dan. Misschien in het midden tussen het hout en glas, onder je apparaat dan als dit in het midden staat, een silicone dempertje er tussen zetten? (of een silicone prop oid) Dan wordt de mogelijkheid tot resoneren van de glasplaat in iedergeval ook gedempt.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Musicman

Citaat van: Bearke65 op april 10, 2010, 09:42:34
En ook hier had ik mijn mening al over gegeven, ga hem niet herhalen:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4792.msg59938.html#msg59938

Have fun

AJ


Hoi Bearke.

Ik heb het gelezen, en je hebt het super omschreven jongen!!
(ik had het niet beter gekund..... :wink: )

Greetz en een fijn weekend, Pat

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels