UD7007 gaat niet meer aan

Gestart door marantzH, december 14, 2023, 12:02:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marantzH

Sinds gisteren gaat mijn UD7007 niet meer. Nadat ik een cd had gedraaid is het apparaat conform de instellingen in standby-modus gegaan. Toen ik enkele uren daarna de speler weer op wilde starten reageerde deze niet op de ab of op de knop. Waar eerst de standby-knop altijd oranje brandde is deze nu uit. Ik heb reeds het netsnoer eraf gehad en na enkele uren weer teug gezet. Niks werkt. Het lijkt alsof de voeding het begeven heeft. Iemand anders hier ervaringen mee?

Frits Denon

Kap eraf en kijken of de interne glaszekering nog goed is?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

marantzH

Citaat van: Frits Denon op december 14, 2023, 12:24:47Kap eraf en kijken of de interne glaszekering nog goed is?

Ik heb de kap eraf gehad. Kon geen glaszekering vinden op de printplaat. Alles zag er verder normaal uit. Geen uitgelopen elco's of iets dergelijks. Indien de zekering (die ik niet kon vinden) stuk zou zijn gegaan dan moet hier toch een ander probleem aan ten grondslag liggen. Toch?

Frits Denon

Ik meende een foto gezien te hebben met een glaszekering. een interne zekering is vrij normaal. maar aar kunnen de techneuten hier vast zekerheid over geven.

En ja, een kapotte zekering heeft meestal een voorliggende oorzaak. Misschien de stekker er een keer in gedaan, terwijl het apparaat aan stond? Of een kortstondige stroomuitval?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

GeorgeR

Hallo,

Met betrekking tot voedingen kan ik misschien in het algemeen tips geven.
Mijn werk was het repareren van camper en caravan electronica, en de meest optredende problemen hadden als oorzaak de SMPS (switch mode powersupplies).
Dit zijn voedingen zonder de gebruikelijke (grote) transformator en spanningregeling.
De modernere voedingen  gebruiken kleine transformatoren die heel snel worden geschakeld en daardoor heel efficient werken. Prima dus.
Echter, hierdoor slijten verschillende componenten ook sneller.
Mijn ervaring is dat de meeste voedingen (als er geen kortsluiting is geweest) gerepareerd kunnen worden door alle electrolytische condensatoren te vervangen.
Met bepaalde meetapparatuur kan een kondensator wel worden gemeten (ESR en capaciteit voor de kenners) maar gezien de vaak lage aanschafkosten is het vaak veel goedkoper/sneller om de kondensatoren gewoon te vervangen. Met wat handigheid en goede (de-soldeerapparatuur) is dat zeer snel te doen. Kijk ook goed naar slechte soldeerverbingen ( met een loep!!). Want dat is oorzaak nummer 2. Ik heb er zelfs een microscoop voor.
Die ontstaan door beweging ( bij die campeermiddelen dus😀) of door stress als gevolg van opwarming en afkoeling.
E.e.a lijkt gecompliceerd maar valt echt wel mee en spaart mega als je een beetje electronica handig bent. Als er kortsluiting is geweest wordt het lastiger maar is dan voor de wat meer ervaren electronica enthousiast nog wel te doen als er geen gaten gebrand zijn. Meestal switch IC vervangen, omliggende weerstanden checken want daar zijn er dan 100% zeker ook een paar van defect en hopen dat dat lukt.
WAARSCHUWING: DIT ALLES ALLEEN DOEN ALS JE WEET WAT JE DOET, HET GAAT WEL OM 230V WAT IN POTENTIE DODELIJK KAN ZIJN. IK BEN NIET VERANTWOORDELIJK😀

Met vriendelijke groet,
George

Spikes25

Beste marantzH,
sorry voor de late reactie, laat de stekker een paar dagen uit de speler.Als je de speler dan aan kan krijgen, ga na het menu instellingen, en haal het vinkje weg bij snelstart, hierna blijft de speler gewoon weer spelen. Ik had de zelfde klacht. drie keer in Elst geweest. De speler past goed als set zijnde bij de rest van Marantz, voor de rest een veel te duren speler voor zijn kunnen, kosten bij uitkomen 1300 euro dat is de spelertje alles behalve waard geweest.
maar ik hoor graag of dit heeft geholpen.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

marantzH

Dank voor alle reacties. Het was inderdaad de voeding die defect was. Deze is inmiddels gerepareerd. Kosten € 180,00. Best fors maar ik had het er graag voor over. Staat hier nu weer te spelen als een zonnetje.