Advies Stereo setup op smart tv.

Gestart door robberechtmichael, april 15, 2014, 16:16:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robberechtmichael

Halo,
Ik ben op zoek naar een geïntegreerde stereoversterker (ook speakers, tuner en sub) om deze aan te sluiten op een smart tv.
Belangrijk is de geluidskwaliteit, ook veel detail.
De tv heeft een optische uitgang.
De luidspekers wil ik aan de muur bevestigen; links en rechts van de tv.
Graag had ik geen te grote luidsprekers gewenst, met subwoofer. (bv. De M1 van B&W of de A10 Apex serie van Monitor Audio voor de luidsprekers ; en als subwoofer bv. de PV1D van B&W)
De versterker moet over een 2de zone beschikken. (luidsprekerpaar 1 moet afzonderlijk kunnen spelen-luidsprekerpaar 2 afzonderlijk-en ze moeten ook te samen kunnen spelen)
Ik  heb dus 2 speakerparen nodig.
Gezien ik een subwoofer wil, wens ik een crossover om de frequenties van luidprekers en sub in te stellen. (misschien kan dit op sub en speakers zelf ingesteld worden?)
Sub mag niet overheersen en dreunen.
Ook wens ik een tuner.
Ik heb enkel de tv, de rest wens ik aan te kopen.
Budget ongeveer 4000 euro.
De stereo versterker mag eventueel naar een afzonderlijke dac gaan om deze te kunnen verbinden met de digitale (optische) uitgang van de tv.
De speakers moeten matchen met de versterkers. (niet warm klinkende speakers met warm klinkende versterker en omgekeerd) Zou Marantz/Denon een goede match kunnen zijn? (NAD,Rotel)
Prijs kwaliteit verhouding.
Wie kan me helpen om de juiste setup samen te stellen?
Iemand ervaring met stereoversterkers aan te sluiten op een tv?
Alvast erg bedankt voor de tips.
Bedoeling is wel dat ik eerst ga luisteren vooraleer ik ga aankopen, maar ik wil toch al wat voorbereidt zijn.

Whisper.nl

#1
Leuk zo'n verlanglijstje.

Als ik eerlijk ben zal er niemand een eerlijk antwoord kunnen geven.

Een setup en bijbehorende speakers is te persoons gebonden.

Een bepaald merk heeft mijn voorkeur. Wellicht is dat niet jouw voorkeur.

((   clown1 )) ik vind b.v. een Tannoy speaker helemaal niks. Misschien vind jij die hemels klinken.

Ga eens praten en luisteren bij een van de betere audio winkels.

In mijn omgeving zitten m.i. er twee . Wageningen en Rhenen.

Ga ik iets verder weg is Enschede een optie ( W&W audio)

Veel succes met je zoek tocht.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

rexp

Citaat van: robberechtmichael op april 15, 2014, 16:16:55
De versterker moet over een 2de zone beschikken. (luidsprekerpaar 1 moet afzonderlijk kunnen spelen-luidsprekerpaar 2 afzonderlijk-en ze moeten ook te samen kunnen spelen)
Moeten speakers 1 en 2 ook tegelijkertijd afzonderlijk kunnen spelen? Dus vanaf verschillende bronnen? Strikt gesproken is dat de definitie van Zone 2, en dat vind je alleen op surround receivers. In het geval van een stereo versterker met aansluitingen voor 2 paar luidsprekers heb je het over Speakers A+B.

Citaat van: robberechtmichael op april 15, 2014, 16:16:55
Gezien ik een subwoofer wil, wens ik een crossover om de frequenties van luidprekers en sub in te stellen. (misschien kan dit op sub en speakers zelf ingesteld worden?)
Als je voorkeur nog uitgaat naar een stereo versterker, zul je op zoek moeten naar een versterker met een subwooferuitgang. Dat gaat je keuze al wat beperken, dat hebben ze lang niet allemaal. De crossover stel je dan in op de subwoofer, en je fronts spelen full range (ze geven ook de frequenties weer die naar de subwoofer gaan). Als je daar meer over wilt weten kun je je inlezen over high- en low level aansluitingen op je subwoofer. Wil je meer opties voor bassmanagement, kies dan voor een surround receiver.

Verder mis ik in je (uitgebreide ) verhaal toch welke bronnen je wil gaan gebruiken. Heb je een blu ray- of dvd speler? Heb je enkel een stereo versterker, dan moet je die speler aansluiten op je TV. Het geluid ervan gaat dan via de TV naar je versterker; je loopt dan het risico op problemen met lipsync (het geluid dat je hoort loopt niet synchroon met wat je ziet op TV).

En, omdat je hier op een Marantz forum bent: als je kiest voor een stereo versterker, let dan op dat deze daadwerkelijk over Speakers A+B beschikt. Niet alle Marantz versterkers hebben aansluitingen voor 2 paar luidsprekers.

robberechtmichael

Bedankt voor de respons.
Ik bedoel wel degelijk A+B, ik gebruik de term zone 2, omdat ik eerst naar een AV receiver op zoek was, van daar de verwarring.
Speakerpaar 1 en 2 moeten niet tegelijkertijd afzonderlijk kunnen spelen, wel allebei tegelijkertijd van dezelfde bron.

Bronnen zijn de tuner en de tv. (dus de tv decoder die op de tv aangesloten is via hdmi; tv ondersteunt dlna dus hoop ik ook via deze weg geluid uit de versterker te krijgen; usb ingangen op de tv; dvd speler die aangesloten is via hdmi op tv youtube app op de tv...)
Ik hoop dat de geluidskwaliteit via deze weg niet tegenvalt.

Ik dacht dat er een mogelijkheid is om de sub eerst aan te sluiten op de versterker met luidsprekerdraad, en dan de speakers op de sub aan te sluiten.
Op de sub zou ik dan de frequenties kunnen instellen.
Ik hoop dat ik ook de frequenties van de luidsprekers kan afstellen. (niet full range dus)

Ik denk ook  dat er subs bestaan die via de pre out van de versterker kunnen aangesloten worden. (dan zou ik geen subwoofer pre out nodig hebben)

Op het niet synchrone beeld en geluid kom ik nog wel eens op terug.
Moet dringend gaan werken...

rexp

Dan moet je op zoek naar een versterker met pre outs. Dan kom je uit bij de PM7004 en hoger. De bijpassende luidsprekers vind je door te gaan luisteren.

Een sub met luidsprekeraansluitingen ken ik alleen van all in one setjes...

Marvin


Citaat van: rexp op april 17, 2014, 10:25:24

Een sub met luidsprekeraansluitingen ken ik alleen van all in one setjes...

En toch hebben veel merken die aansluiting, juist voor deze toepassing.

rexp

Zoals? Ben ik dan wel benieuwd naar, want ik heb die aansluitingen, behalve bij Bose dan, al een tijdje niet meer gezien (BK, SVS, Rel...).

Marvin

Op mijn Tannoy subs bijvoorbeeld.

Marvin




De rest mag je zelf Googlen, batterij is bijna leeg.

robberechtmichael

Dit heb ik gevonden op het internet i.v.m. synchronisatie beeld en geluid(bron fwd magazine) GESYNCHRONISEERDE AUDIO-UITGANG GEBRUIKEN
Heel wat televisies hebben tegenwoordig een digitale audio-uitgang, in de vorm van een coaxiale of optische audio-aansluiting. Deze uitgang is gesynchroniseerd met het televisiebeeld, en lijkt dus een handige oplossing voor ons probleem.

Toch duiken ook hier weer heel wat beperkingen op, die bovendien verschillen van fabrikant tot fabrikant en zelfs van model tot model.

Tot overmaat van ramp worden de mogelijkheden van zo'n digitale uitgang zelden of nooit duidelijk weergegeven in de handleiding, en zelfs wanneer we navraag doen bij de fabrikanten blijkt het een erg moeilijk te beantwoorden vraag. Je zal dus zelf wat moeten experimenteren om na te gaan of deze oplossing voor jou een mogelijkheid is.

Wil je het zelf uitproberen, dan gebruik je best een andere opstelling als bij de vorige scenario's. Alle bronnen worden dit keer rechtstreeks op de televisie aangesloten, en de digitale audio-uitgang van de tv wordt met de av-receiver verbonden.



Omdat de digitale audio-uitgang gesynchroniseerd loopt met het beeld en de av-receiver nauwelijks vertraging introduceert bij het verwerken van het geluid, zijn beeld en geluid nu meteen voor alle bronnen gesynchroniseerd.

Op het eerste gezicht een ideale oplossing. De vraag is echter welke geluidsformaten door de digitale uitgang ondersteund worden. In het ergste geval geeft die audiouitgang enkel het geluid weer van de ingebouwde digitale televisietuner. Gebruik je een andere bron, zoals de Blu-ray-speler die op de televisie is aangesloten, dan hoor je helemaal niets. In zo'n geval is deze oplossing natuurlijk nutteloos.

Het tweede – en meest waarschijnlijke – scenario is dat deze audio-uitgang enkel stereogeluid verstuurt. Geen probleem als je av-receiver een 2.1-luidsprekeropstelling gebruikt, maar wel als de av-receiver een 5.1-luidsprekerset aanstuurt.

In dat geval kan je het surround-geluid van de Blu-ray-schijf of dvd immers niet beluisteren. De av-receiver kan op basis van de stereostroom die hij ontvangt wel een pseudo-surround-effect creëren, maar dat is slechts een vage benadering van bijvoorbeeld de originele DTS HD Master Audio-track op de schijf.

In het beste geval geeft de digitale uitgang van het tv-toestel een Dolby Digital- of DTS-signaal door. De originele bitstromen van de nieuwere codecs kunnen nooit langs deze aansluitingen verstuurd worden.

rexp

Marvin, goed gevonden hoor. Maar dat zijn geen courante modellen toch? Anyway, als de TS er maar mee geholpen is.

Marvin

Je zegt het alleen te kennen van alles in één setjes.

rexp

Juist. Anyway, als je maar gelijk hebt.

Marvin

Leg eens uit?
Want ik proef een onder toon.

xander32

Welkom. Advies; jouw vraag ook uitzetten op het buurforum. Daar zijn er veel meer leden die ervaring(en) hebben betreft jouw situatie, jouw specifieke vragen :yes:.