Kwaliteit hedendaagse cd's - Geluidsniveau

Gestart door Dennis E36, december 24, 2009, 14:43:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis E36

Citaat van: gerard op december 25, 2009, 18:59:47
Ik luister best veel naar de radio.
Ook hier weer het verschil: commercieel heeft een slechtere kwaliteit (soms hoorbare vervorming) en de klassiek en jazz gerichte zenders klinken goed.

Heb jij nog wel enigzins regelbereik met je volumeknop dan? Ik kan bijv. bij de Tuner alleen de eerste stapjes
gebruiken. Op een kwart (ik heb geen lineaire volumeregeling) gaat het al dermate hard dat het geen luistervolume meer is. Luistervolume ligt al rond 8 uur...dus bijna aan het begin. Dit vind ik best wel irritant :yes:

Bij de gemiddelde cd ligt "luistervolume" rond de stand van 9 uur, meestal iets er onder.

Ik vind het persoonlijk wel prettig als het regelbereik wat groter is. Bij harder opgenomen cd's zet ik de CD14 nog weleens op -5 of -10dB. Dan heb ik wel een mooi bereik (kan dan gemakkelijk tot de helft). Dit is wel prettig met visite bijvoorbeeld. Dan is het niet ineens te hard of te zacht. Dit is bij de Tuner niet mogelijk.

Liever demp ik de CD14 ook niet, het zou m.i. niet moeten hoeven.....waarom weet ik eigenlijk niet...gevoelsmatig denk ik :yes: :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

gerard

Als ik schakel tussen tuner en cd/dvd is de tuner zelfs iets zachter, of max. net zo luid.
Gemiddeld luisternivo ligt bij mij tussen 9 en 12 uur, erg goed te regelen met de rega.
Volumeknop heeft een regelbereik van 80 stapjes met 1dB per stapje.
Bij een volume op ongeveer 3 uur vind de versterker het wel mooi genoeg  puke  :wink:

Is het uitgangs nivo van de cd14 dan zo laag ten opzichte van de standaard waarde (= 2vrms)?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Jan

Ik koop al jaren geen nieuwe CD's meer vanwege de geluidskwaliteit. Sinds een half jaar weet ik van het bestaan van deze site. Ik kijk dan meestal naar CD's welke niet geremasterd zijn. Verder kijk ik op MP.

Dennis E36

#18
Citaat van: gerard op december 25, 2009, 21:10:54
Als ik schakel tussen tuner en cd/dvd is de tuner zelfs iets zachter, of max. net zo luid.
Gemiddeld luisternivo ligt bij mij tussen 9 en 12 uur, erg goed te regelen met de rega.
Volumeknop heeft een regelbereik van 80 stapjes met 1dB per stapje.
Bij een volume op ongeveer 3 uur vind de versterker het wel mooi genoeg  puke  :wink:

Is het uitgangs nivo van de cd14 dan zo laag ten opzichte van de standaard waarde (= 2vrms)?


Uitgangsniveau van de CD14 is 2.2V.
Dat het bij de radio iets sneller TE hard gaat zal natuurlijk ook aan het feit liggen dat er sneller vervorming hoorbaar is dan bij cd's.

Dat jij een beter regelbereik hebt ligt dan denk ik aan het feit dat de Rega een lineaire volumeregeling heeft.
Als ik bij mijn versterker kijk loopt de schaalverdeling als volgt:
Linksonder 66, kwart 40, helft 19, driekwart 10, vol open 0.

Als ik de knop op een kwart heb is er een toename van 26. De volgende kwart geeft een toename van 21, helft naar driekwart heeft maar een toename van 10. Dit geeft denk ik al aan dat de eerste kwart het meest heftig toeneemt. Als ik op de helft speel van wat de versterker kan zou dat theoretisch met de knop rond 10 uur zijn.

Volgens mij geeft de schaalverdeling aan hoeveel dB het geluid nog gedempt wordt t.o.v geen demping(dus vol open).

Klopt deze redenering?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

cheese

Citaat van: gerard op december 25, 2009, 18:59:47
Ik luister best veel naar de radio.
Ook hier weer het verschil: commercieel heeft een slechtere kwaliteit (soms hoorbare vervorming) en de klassiek en jazz gerichte zenders klinken goed.


ik heb precies hetzelfde hier.............en Gerard en ik wonen niet echt naast elkaar.....


gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Marantz 81

Citaat van: MadVillain op december 25, 2009, 16:47:46
Hoe vaker je het luistert hoe meer je het kan gaan waarderen. Een aar geleden moest ik niks van klassiek hebben wat ik op een Marantz cd heb staan.
Nu kan ik het heel erg waarderen! Vooral omdat er zoveel in te ontdekken is.

Als het een beetje muziekfilm achtig klinkt vind ik het te gek!

Pas geleden een jazz album gekocht van Jose james, mooie muziek maat de geluidskwaliteit is echt bagger.
Vlak, stereobeeld erg klein. Klinkt alsof je naar een zwaar gecomprimeerde mp3 luistert.
Dus ik draai hem niet meer, vooral omdat het serieuzere luistermuziek is.


er zijn ook wel nummers in die muziek genre die ik goed vindt diverse bij edwin gehoord zoals patricia barber die ik nog ga aanschaffen , maar meeste is te relaxt en echte muziekale jazz vindt ik echt helemaal niks

hou meer richting van andrea bocelli , enya  , orkesten vindt ik ook mooi maar niet in thuis hoe en wat

HiFi gek

Citaat van: Dennis E36 op december 24, 2009, 18:02:16
Dat vlak klinken is meestal bij "populaire" muziek heb ik het idee.




Ja inderdaad , dat bedoel ik , ik vergat het er bij te schrijven .



Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Het zou toch te mooi voor worden zijn als STS-Digital (Fritz) bijvoorbeeld  : Katie Melua , Tori Amos , of zelfs Patricia Barber zou kunnen kontractueren .

Dan krijg je eindelijk P. Barber zonder die scherpe sssss klank in haar stem .



Groeten  EDWIN  B

MadVillain

Ik zou het ook te gek vinden dat een Producer wat elektronische muziek maakt, dat die van begin tot einde wordt bijgestaan door iemand wat hoge eisen stelt aan de muziekkwaliteit.

Venetian snares bv, gekke gestoorde muziek wat keihard in een zaal te gek klinkt maar thuis op m'n set niet om aan te horen is.

lo

Citaat van: Dennis E36 op december 25, 2009, 22:12:59
Uitgangsniveau van de CD14 is 2.2V.
Dat het bij de radio iets sneller TE hard gaat zal natuurlijk ook aan het feit liggen dat er sneller vervorming hoorbaar is dan bij cd's.

Dat jij een beter regelbereik hebt ligt dan denk ik aan het feit dat de Rega een lineaire volumeregeling heeft.
Als ik bij mijn versterker kijk loopt de schaalverdeling als volgt:
Linksonder 66, kwart 40, helft 19, driekwart 10, vol open 0.

Als ik de knop op een kwart heb is er een toename van 26. De volgende kwart geeft een toename van 21, helft naar driekwart heeft maar een toename van 10. Dit geeft denk ik al aan dat de eerste kwart het meest heftig toeneemt. Als ik op de helft speel van wat de versterker kan zou dat theoretisch met de knop rond 10 uur zijn.

Volgens mij geeft de schaalverdeling aan hoeveel dB het geluid nog gedempt wordt t.o.v geen demping(dus vol open).

Klopt deze redenering?


De volumeregeling werkt toch logaritmisch?
Om 2x zo hard te gaan moet je toch 2x de afstand tot waar hij eerst op staat verdraaien? Mijn accuphase heeft een schaalverdeling van 0 tot 10. Van 2 naar bijv 4 is 2x zo hard en van 4 naar 8 is ook 2x zo hard.
Dit betekent dat in de lage waarden de volume toename erg groot is.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Dennis E36

2x de afstand dat het dan 2x zo luid gaat weet ik niet zeker. Verdubbeling van vermogen geeft 3dB winst en voor het menselijk gehoor klinkt een toename van 10dB 2x zo luid. 100w klinkt dus "maar" 2x zo luid dan 10w. 1 luidspreker aansluiten geeft dan ook maar 3dB minder dan 2 luidsprekers.

Ik weet dat ons gehoor logaritmisch werkt en dat zo'n volumeregeling dan ideaal is, omdat de volumestijging dan voor het gehoor mooi in 1 lijn oploopt met het verdraaien van de knop. Waarom kiest o.a. Marantz nu met de 15, 11 en legendary serie voor een lineaire regeling? Zal toch zijn voordelen hebben anders zouden ze het wel logaritmisch houden....

Lekker eigenwijs en nieuwsgierig he :yes: redface

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Totofan

Soms heb je CD's die erg schel klinken, dan zet ik de source direct uit en probeer ik met de bas en hoge tonen knopen het geluid wat af te stellen. En dat lukt in de meeste gevallen goed.

Groet Marcel
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

renes59

#27
Tegenwoordig is het soms één grote brei, alles even hard, geen dynamiek. Het verschil tussen hard en zacht is veel te klein.
Ik draai met grote regelmaat een SACD van Muddy Waters: Folksinger, opname uit 1962 je hoort alles zoals ik denk dat het moet, geweldig.

Tegenwoordig zijn er ook nog wel goede opnames maar dan moet je niet in het populaire
deel zoeken. Meer in de alternatieve country, jazz en blues.
Er is een film op televisie geweest, Talking Guitars, gaat over een Nederlandse gitaarbouwer in New York. In die film komen nogal wat "oude" muzikanten langs. Die maken zich nog wel druk hoe het klinken moet, die zijn nog opzoek naar de goede klank. Het is mooi om te zien en te horen, hoe ze die goede klank gewoon willen hebben en blijven proberen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Jan

Folk singer van Muddy Waters heb ik op CD, uitgebracht door het MFSL-label.

viceadmiraal61

#29
kijk de nieuwe generatie opname mensen zijn doof..luisteren veels te hard af ..luistermoeiheid is dan hun
deel ..ze horen geen hoog meer..hup hoog er bij ..het is toch niet normaal dat een geluid tech niet de
scherpe SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
van kate aan me hoela kunnen horen...
dan masteren ze de cd opname digital vaak dik in het rood ..clippen en op veel spelers wordt het geluid hars
ze denken als je de opname vol uitstuurd dat er dan dynamiek ontstaat..helaas nu klink alles even hard
er zijn geen zachte stukken meer..de cd amused to dead hebben ze de opname zo geregeld dat de harde
stukken net onder de 1 dB LIGGEN EN ZACHT IS ZACHT de cd begint zacht en dus geef je meer volume
en komt er een harde pasage is die van zelf ook harder dan de rest..