Marantz nr 1200

Gestart door Marcel b, augustus 27, 2023, 21:01:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel b

Beste forum leden

Ik heb een marantz nr 1200 die ik wil aansluiten op mijn marantz sr 6009. Ik heb geprobeerd om de pre out van de nr 1200 aan te sluiten op sr 6009 maar er komt geen geluid uit . Ik heb verschillende ingangen geprobeerd
Moet ik iets omzetten of toewijzen ?

Grt Marcel

Hoewie Loewie

#1
Hoi. Even de achterzijde van de NR1200 bestudeerd. Inderdaad slechts PRE-OUT (en ook Zone 2) als analoge uitgangen. Dit zijn dan natuurlijk wel uitgangen die met de volumeknop regelbaar zijn (dus geen LINE-uitgang denk ik). Als je een ingang van de SR6009 zou kiezen (genummerd Audio IN 1 t/m 5, maakt eigenlijk niet zoveel uit) en je die toewijst als analoge ingang, dan zou het moeten werken maar na deze ingang zit natuurlijk ook de voor- en eindversterker van de SR6009. En een volume geregelde uitgang van de NR1200 op een volume geregelde ingang van de SR6009, dat weet ik ook niet of dat zo lekker zal gaan. Tenzij je de volumeknop van de NR1200 zodanig instelt, dat er LINE-niveau signaal uit komt.
 :?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Marcel b

Ik ben nog even bezig geweest en inderdaad dat werkt. Maar ik moet het volume van de 6009 wel heel ver open zetten voor het geluid . En als ik het volume van de 1200 met de afstandsbediening harder zet gaat de 6009 ook mee . Dus het werkt niet echt lekker

CBdicX

Citaat van: Marcel b op augustus 29, 2023, 18:11:57Ik ben nog even bezig geweest en inderdaad dat werkt. Maar ik moet het volume van de 6009 wel heel ver open zetten voor het geluid . En als ik het volume van de 1200 met de afstandsbediening harder zet gaat de 6009 ook mee . Dus het werkt niet echt lekker


Volumes van een versterker die aan een pre-out zit dient minimaal op 90% gezet worden.
Dan is deze volume goed te regelen met de hoofd versterker.
Als beide volume knoppen reageren op de ab dan dient het ir oog van de pre-out versterker afgeplakt te worden.
Die blijft toch op die 90% staan.

Marcel b

Oké. En dat kan geen kwaad dat de 1200 continu op 90% staat ?

CBdicX

#5
Citaat van: Marcel b op augustus 31, 2023, 19:58:28Oké. En dat kan geen kwaad dat de 1200 continu op 90% staat ?

Nee hoor, waarom ?

Zo heeft die 1200 ook wat te doen 😀
(Wattjes die je niet gebruikt op laag volume worden omgezet in warmte)

Ik gebruik een Yamaha AS 201 via de pre-out op de Fronts, die staat altijd op 90%
Doe je dat niet en zet je de 1200 op een lager volume, dan moet er teveel gain door de pre-out gestuurd worden om volume van beide gelijk te krijgen, dat is zeker niet goed .... :no:

Marvin

Ik heb ze zelf allemaal rond 75% van het maximale volume staan.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 01, 2023, 09:34:00Ik heb ze zelf allemaal rond 75% van het maximale volume staan.

Kan, er is geen goed of fout, ligt aan het volume verschil met de andere kanalen/speakers.
Dat volume verschil ontstaat door verschil in gevoeligheid tussen speakers.
Lage gevoeligheid krijgt meer dB's, hoog krijgt minder.

Met mijn Yam 201 op 90% krijgen de center en fronts alle drie -4.5 dB, een mooie waarde.
Ga ik lager dan gaat dit verder uit elkaar.

Het ligt aan de combi, hoe gevoelig zijn de speakers die je wilt pre outen tov de rest.
Eindversterkers doen het op 100% , ik bedoel maar 😉

Marvin

Ik dacht zelf ooit eens te hebben gelezen dat versterkers na iets van 80% niet echt meer versterken.
Maar de wetenschap er achter is me helaas wel ontgaan.

Maar goed, net als bij jouw, liggen de DB's niet ver uit elkaar.

CBdicX

#9
Citaat van: marvin op september 01, 2023, 16:51:52Ik dacht zelf ooit eens te hebben gelezen dat versterkers na iets van 80% niet echt meer versterken.
Maar de wetenschap er achter is me helaas wel ontgaan.

Maar goed, net als bij jouw, liggen de DB's niet ver uit elkaar.

Kan kloppen, de meeste (budget-midden klasse) versterkers zijn na 80% buiten adem.
Ook mijn Yammie geeft na 80% alleen meer ruis, verder niets.
Bij de 201 is het stil qua ruis van 0 naar 40 (normaal gesproken het gebied waar deze versterker zijn werk doet), dan loopt de ruis vlot op tot 60, en weer sterk afneemt tot 80, en weer sterk oploopt naar 100%

De hoge klasse zoals McIntosh - Krell, en andere exoten, leveren alle wattjes in 1-2-4 en 8 ohm stabiel, en van 0 naar 100 geen ruis.
Maar ja, die kosten geen 199,00 euro 🤪