filter's

Gestart door thom, maart 12, 2009, 22:16:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom

er is mij gevraagt hier een topic voor te openen, dus hierbij.

ik zal binnenkort informatie posten over wat filters nu eigelijk doen, en wat de componenten op een filter doen. zodat dat voor de genen die dat niet weten duidelijk wordt.

ook zal ik vragen zo goed mogelijk proberen te beandwoorden als die er zijn.

ik heb het momentueel druk maar als ik tijd hem zal ik wat informatie posten, vragen kunnen natuurlijk altijd gesteld worden :-P.

Vlearmoes

bv dit filter

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

TurboMarco

Filter met MKT condensatoren



Dezelfde filter maar dan met MKP condensatoren



Dit kan omschreven worden als stap 1 wat filter modificatie betreft .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Lapti

en wat is de winst die je daarmee haalt? Ik heb een standaard filter van het vifa bouwpakket in mn vivace zitten, kan em alleen niet even makkelijk uit mn kast halen
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

thom

Citaat van: Lapti op maart 15, 2009, 13:41:05
en wat is de winst die je daarmee haalt? Ik heb een standaard filter van het vifa bouwpakket in mn vivace zitten, kan em alleen niet even makkelijk uit mn kast halen
ik zal het filter wel natrekken op het internet en dan zeggen wat ik erin zouw zetten.

heb het nu alleen druk ik hoop midden van de week wat info et kunnen posten enzo.

HiFi gek

#5
 THOM                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Waar haal je gemiddeld genomen de winst vandaan als je een filter modifiseerd , ik bedoel welke onderdelen worden zoal gewisseld ?

En wat geeft dat voor een gehoormatig resultaat over het algemeen genomen ?


Groeten  EDWIN  B

thom

Citaat van: HiFi gek op maart 15, 2009, 19:22:20
THOM                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Waar haal je gemiddeld genomen de winst vandaan als je een filter modifiseerd , ik bedoel welke onderdelen worden zoal gewisseld ?

En wat geeft dat voor een gehoormatig resultaat over het algemeen genomen ?


Groeten  EDWIN  B
over het algemeen worden de condesatoren altijd vervangen omdat daar de meeste winst aan te behalen valt. maar de spoelen zijn ook zeer de moeite waar, weerstanden merk je bijna nooit echt wat van.

dingen die beter worden zijn over het algemeen meer controllen, meer detail, opener klinken.

Sander

mijn handen jeuken om de achterkant van de speakers open te maken

durf het alleen niet aangezien ze nog maar een half jaartje oud zijn

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

HiFi gek

Citaat van: thom op maart 15, 2009, 19:46:44
over het algemeen worden de condesatoren altijd vervangen omdat daar de meeste winst aan te behalen valt. maar de spoelen zijn ook zeer de moeite waar, weerstanden merk je bijna nooit echt wat van.

dingen die beter worden zijn over het algemeen meer controllen, meer detail, opener klinken.


Oké Thom

Altijd makkelijk om te weten .
Maar of ik daar ooit aan zal beginnen betwijfel ik , je kan niet even zomaar weer terug naar de oude situatie als het niet zou bevallen .

En tevens ga ik er vanuit dat er in mijn boxen geen budget filters zullen zitten .



Groeten  EDWIN  B

thom

Citaat van: HiFi gek op maart 15, 2009, 20:35:42

Oké Thom

Altijd makkelijk om te weten .
Maar of ik daar ooit aan zal beginnen betwijfel ik , je kan niet even zomaar weer terug naar de oude situatie als het niet zou bevallen .

En tevens ga ik er vanuit dat er in mijn boxen geen budget filters zullen zitten .



Groeten  EDWIN  B
dat weet je alleen maar als je ze eruit haal,

en je zou terug kunnen, ik zou bijvoorbeeld aan de hand van je bestaande filter nog een filter opbouwen, met de kwalitiet die ik goed vindt. dan hoef je enkel je bedrading om te solderen, en daarmee kan je altijd nog terug naar je ouwe filter. maar denk niet dat je dat wil  :wink:

Citaat van: Sander Nolden op maart 15, 2009, 20:24:51
mijn handen jeuken om de achterkant van de speakers open te maken

durf het alleen niet aangezien ze nog maar een half jaartje oud zijn


kan wijnig kapot aan gaan hoor, en als je wat los zouw trekken en het is niet kapot wil ik het best voor je maken :wink:

cheese

klinkt wel heel spannend en interessant.....maar ik durf het echt niet te doen.

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

scanspeakman

#11
Citaat van: thom op maart 15, 2009, 19:46:44
over het algemeen worden de condesatoren altijd vervangen omdat daar de meeste winst aan te behalen valt. maar de spoelen zijn ook zeer de moeite waar, weerstanden merk je bijna nooit echt wat van.


beetje kort door de bocht...... is maar net afhankelijk van het soort filter (serie of parallel filter). Bij een parallel filter (wat in zeer veel luidsprekers wordt toegepast) zijn met name de onderdelen die in serie zitten met de drivers de moeite waard om te upgraden. De parallel geschakelde onderdelen zijn minder gevoelig voor een upgrade.

Tijdje geleden de speakers van mijn vriendin geupgrade (paar dali's) en het filter opnieuw opgebouwd op stukje hout. originele filter was echt cheapo el cheapo dus elco voor het hoog en baggerspoeltje voor het laag. filterschemaatje even uitgetekend aan de hand van het filterprintje. filters op een plankje opnieuw ingebouwd vanwege de grotere onderdelen en elco voor het hoog vervangen door een mkp en voor het laag een tritec spoel. 30 euri's per speaker kwijt en ze spelen naar mijn mening een prijsklasse beter. hoog minder scherp en laag strakker. originele filters bewaard voor garantiegevallen.

tevens op de nieuwe filters de spoelen even netjes uitgericht tov elkaar. Dat filter iets eerder in dit topic waar ze die (zwarte) audyncap mkp's op hebben gezet is dus een voorbeeld hoe het niet moet. De spoelen staan elkaar hier heerlijk te beinvloeden..... 

scanspeakman

thom

Citaat van: scanspeakman op maart 16, 2009, 14:57:22
beetje kort door de bocht...... is maar net afhankelijk van het soort filter (serie of parallel filter). Bij een parallel filter (wat in zeer veel luidsprekers wordt toegepast) zijn met name de onderdelen die in serie zitten met de drivers de moeite waard om te upgraden. De parallel geschakelde onderdelen zijn minder gevoelig voor een upgrade.

Tijdje geleden de speakers van mijn vriendin geupgrade (paar dali's) en het filter opnieuw opgebouwd op stukje hout. originele filter was echt cheapo el cheapo dus elco voor het hoog en baggerspoeltje voor het laag. filterschemaatje even uitgetekend aan de hand van het filterprintje. filters op een plankje opnieuw ingebouwd vanwege de grotere onderdelen en elco voor het hoog vervangen door een mkp en voor het laag een tritec spoel. 30 euri's per speaker kwijt en ze spelen naar mijn mening een prijsklasse beter. hoog minder scherp en laag strakker. originele filters bewaard voor garantiegevallen.

tevens op de nieuwe filters de spoelen even netjes uitgericht tov elkaar. Dat filter iets eerder in dit topic waar ze die (zwarte) audyncap mkp's op hebben gezet is dus een voorbeeld hoe het niet moet. De spoelen staan elkaar hier heerlijk te beinvloeden..... 

scanspeakman
jah dat weet ik wel, daarom heb ik ook gezecht over het algemeen. afhankelijk van het filter.

Marantz 81

Hallo Thom

heb je inmiddels al tijd gevonden om het uit te leggen  :-)