Levensduur versterker

Gestart door andriessen, juli 18, 2013, 09:19:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

andriessen

Ik vroeg me af wat er beter is voor de levensduur van een versterker,

1. De versterker heel de dag aan laten staan.
2. De versterker steeds aan en uit schakelen bij het weggaan en terugkomen.
3. Het maakt niets uit.

Mijn versterker (PM14) is via een dac met mijn computer verbonden welke meestal wel aan staat.

TurboMarco

Hoi ,
Uitzetten na gebruik is het beste geval ,tenzij je een receiver met videochips hebt die bovengemiddeld warm/heet worden ,dan is het aan te bevelen om het apparaat na gebruik in stand-by te laten staan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jeroen pijper

Mijn marantz 2220 met smerigste caps ooit can met die warme weer 12 uren zonder problemen spelem 10 euro wel waard

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

RP

Als mijn (beperkte)mening vraagt dan is het beter een versterker aan te laten staan dan uit te zetten en puur om het feit dat solderingen en /of condensatoren uitzetten en krimpen door de temperatuurswisseling.
Zelf zet ik de versterker smorgens aan en laat ik hem even op temperatuur komen alvorens tuner of cdspeler te gebruiken en daarbij laat ik de versterker snachts gewoon in ruststand staan
Ik denk dat onze forumleden HAL en SBMarantz je hier meer over kunnen vertellen.
Mocht ik het niet juist hebben dan zal ik het graag van jullie vernemen.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

jeroen pijper

#4
De condesatoren kunnen makkelijk 85 graden bereiken als je denkt dat dit niet goed gaat uitzetten of dat je het zelf te warm vindt

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

TurboMarco

Ik meen dat een "gewone" stereo versterker helemaal niet zo heet word ,dus van krimpen en uitzetten zoals bij pcb's van HT receivers en pc's is dan geen sprake .
Veel apparaten schakelen tegenwoordig na 20 minuten over op stand-by als er geen signaal in/uit gaat ,net zoals een pc die in slaapstand gaat als er niks mee gedaan word .
Een versterker tien keer op een dag aan/uit zetten is dus ook niet de bedoeling ,maar voor dat je gaat slapen kan je hem dus gewoon uitzetten .
Een transistor versterker op laten warmen is echt flauwekul ,op het moment dat je hem aanzet werkt het direct optimaal ,tenzij er sprake is van een defect of een fout ontwerp .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#6
Citaat van: jeroen pijper op juli 18, 2013, 10:23:32
De condesatoren kunnen makkelijk 85 graden bereiken als je denkt dat dit niet goed gaat uitzetten of dat je het zelf te warm vindt

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk


Condensatortjes worden never nooit 85 graden, en welke bedoel je?
Electrolyten,ceramische,mkt,mkm,mkp,polyprop?

Het meest warm wordende onderdeeltje in de versterker is/zijn de drivertransistoren afh van de schakeling.

Heb je een high bias versterker worden de powertransistoren ook lekker warm.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Het is als met zoveel dingen als je het goed onderhoud kan het heel lang meegaan alleen daar zit de fout mensen denken dat audio maar moet blijven spelen en geen service nodig hebben
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Och John ga er maar van uit dat hedendaagse techniek 5 jaar mee gaat ,ieder jaar dat je extra krijgt is mooi meegenomen .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op juli 18, 2013, 11:39:56
Och John ga er maar van uit dat hedendaagse techniek 5 jaar mee gaat ,ieder jaar dat je extra krijgt is mooi meegenomen .

En bedankt  :oops: :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Zou ook niet echt een hele slimme firma zijn die spullen maakt voor het leven of de prijs moet zo interessant zijn dat het eruit kan minder omzet zelfde marge
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Citaat van: John Wx op juli 18, 2013, 11:41:59
Zou ook niet echt een hele slimme firma zijn die spullen maakt voor het leven of de prijs moet zo interessant zijn dat het eruit kan minder omzet zelfde marge
Weet je het  :-)

In de pc wereld gaat het nog sneller met de afschrijving ,althans als je ieder jaar weer die nieuwe game wil hebben  shutup ,maar dan moet ik wel zeggen als je de knip 1x goed opentrekt je zeker 5 jaar met dezelfde hardware kan doen .
Goede ventilatie van hardware is belangrijk voor de levensduur ,als ik zie dat men heel veel aandacht besteed aan het wegwerken van een versterker zodat die stikt in z'n warme omgeving verwonderd het mij niet dat het voortijdig sneuvelt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op juli 18, 2013, 11:47:05
Weet je het  :-)

In de pc wereld gaat het nog sneller met de afschrijving ,althans als je ieder jaar weer die nieuwe game wil hebben  shutup ,maar dan moet ik wel zeggen als je de knip 1x goed opentrekt je zeker 5 jaar met dezelfde hardware kan doen .
Goede ventilatie van hardware is belangrijk voor de levensduur ,als ik zie dat men heel veel aandacht besteed aan het wegwerken van een versterker zodat die stikt in z'n warme omgeving verwonderd het mij niet dat het voortijdig sneuvelt .

krijg nog wel is een pc of laptop van iemand om te maken of te upgraden pak altijd eerst de stofzuiger en weer een zak vol  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jeroen pijper

dat heb ik net dinsdag gedaan wat een werk 7 laptop's en 3 desktop's
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Citaat van: SB_Marantz op juli 18, 2013, 11:10:27

Condensatortjes worden never nooit 85 graden, en welke bedoel je?
Electrolyten,ceramische,mkt,mkm,mkp,polyprop?

Het meest warm wordende onderdeeltje in de versterker is/zijn de drivertransistoren afh van de schakeling.

Heb je een high bias versterker worden de powertransistoren ook lekker warm.

elektrolyten leaded condensatoren
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g