tweak

Gestart door jwx, november 02, 2010, 18:54:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Nèèèhhhh....... De computer in een CD speler is niet te vergelijken met onze computer, die je simpel weg voor de gek kunt houden HLP
We gaan hier toch niet verder hè nopompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: lo op november 02, 2010, 19:04:51
Nèèèhhhh....... De computer in een CD speler is niet te vergelijken met onze computer, die je simpel weg voor de gek kunt houden HLP
We gaan hier toch niet verder hè nopompom

groet,

lo

nee maar toch ben ik ENORM benieuwd hoe het kan dat sommige het horen (ik heb het niet over wie niet)


komt het door extragewicht niet veel maar toch of door dat de laser door de sticker minder hoeft te corrigeren of ?

dat er iets gebeurt is zeker voor sommige



ps:moest wat verzinnen om deze toch wel interessante materie te openen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Vlearmoes

#4
Ook moeten we ernstig rekening houden met de luchtvochtigheid in de luisterruimtes   shutup

http://www.audiologieboek.nl/niveau3/hfd5/5-2-1niv3.htm

http://www.ned-ver-audiologie.nl/
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

JohnWx

Fritz zegt altijd tussen hemel en aarde ik noem het liever tussen vloer en plafond


Maar wat gebeurt ernu
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Als dit over stickers of matten op cd's gaat, dan is dit topic heel snel dicht!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

daffy

#7
De MOGELIJKEverklaringen m.b.t. de werking van cd  tweaks die ik ken zijn altijd terug te voeren op:

1: het tegengaan van verstrooiing van het "laserlicht" door het asorberen ervan, denk aan het bekende
groene en zwart.  zie het als een soort gepolariseerde zonnebril die hinderlijke schittering in b.v. water tegengaat waardoor je beter zicht hebt.
Beschijn een cd vanaf de onderkant met een zaklamp en je ziet duidelijk licht aan de buitenrand en in het centrum uittreden, strooilicht dus.
Nu zou het kunnen zijn dat de lens constant aan het focusen is om de data goed uit te kunnen lezen en dat dit met een getweakte cd minder moeite kost met zowel focussen als de hoeveelheid foutcorrectie mij is wel eens verteld  dat dit terug te vinden/te meten is op de voeding van de cd speler. 
Er is een teac vrds loopwerk geweest waarvan de cd clamp volledig groen was en Naim gebruikt volgens de oprichter zelf ook een "speciale"  absorberende kleur of coating.

aha Naim interview gevonden: http://members.shaw.ca/mikesae/jvinterview.htm

en de teac ook gevonden : http://www.lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/TEAC-T1/VRDS-T1.html

2: massa toevoegen aan de cd waardoor er een betere gelijkloop ontstaat (zelfde principe als bij platenspelers met massaloopwerken) waardoor de servo minder hoeft te corrigeren in snelheid, het kost in het beging meer moeite om op gang te komen maar als het eenmaal loopt dan loopt het gelijkmatiger waardoor het weer makkelijker uitlezen word dus minder focussen en minder foutcorrectie, wederom word er weer terugverwezen naar de voeding. (denk hierbij aan b.v. de pioneer stable platter loopwerken en alle vormen van matten,labels en ringen)

3: demagnetiseren van cd's zou de hoeveelheid eddycurrents/zwerfstromen die ontstaan bij het snel ronddraaien van metalen (alu cd en eventuele metaalhoudende pigmenten in inkt) tijdelijk kunnen verminderen zodat de spoel van de laserpickup minder beinvloed word en dus beter kan blijven "tracken" en dus weer minder foutcorrectie en focussen etc. ... voeding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom

Hier ook een leuke enigzins "degelijke"test Errors,jitter & Magic : http://www.stereophile.com/reference/590jitter/index.html

Wie het weet mag het zeggen, ik weet het ook niet  :x .

Daffy :wink:

p.s. IK DENK dat het belangrijk is om niet te vergeten dat het enige wat "digitaal" is aan een cd speler de vorm van de dataopslag is (de pits en lands) en dat de rest zo analoog is als het maar zijn kan.
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

HiFi gek

Daffy

Eindelijk iemand die begrijpt hoe het werkt , en het ook duidelijk kan verworden . notworthy

In die topic die nu gesloten is probeerde ik hetzelfde al te vertellen , alleen Daffy verteld het allemaal nog duidelijker en begrijpelijker



Groeten  EDWIN  B

ll0ll

Citaat van: daffy op november 02, 2010, 21:32:11
Nu zou het kunnen zijn dat de lens constant aan het focusen is om de data goed uit te kunnen lezen en dat dit met een getweakte cd minder moeite kost

Is dit een veronderstelling of kun je technisch onderbouwen dat een lens daadwerkelijk uit focus raakt door stroolicht?
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

renes59

#10
Citaat van: ll0ll op november 02, 2010, 21:56:26
Is dit een veronderstelling of kun je technisch onderbouwen dat een lens daadwerkelijk uit focus raakt door stroolicht?
:-D iemand die ook niet alles direct aanneemt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

Ik zal wel weer de grote boosdoener zijn maar alle tweaks die Daffy noemt zijn op andere fora al jaren geleden ontkracht.
Dit is ook het laatste wat ik hier over zeg anders loopt het weer uit de hand.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

mars

oeps te snel verstuurd,


ik heb nu even iemand aan de foon,

ik ga zo verder


mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

mars

 stupid

oeps foutje  redface dit was eigenlijk een PM aan LO
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

lo

Chaoot hè, die mars 8-)
Komt goed mars :wink:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.