Zekeringen

Gestart door tbanis55, december 25, 2019, 17:53:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tbanis55

PADIS en Furutech zekeringen.....
V.a.  20 euro per stuk.......
Er zijn er zelfs van ca. 120 euro voor een setje.

Tja, als je absoluut geen kennis van zaken hebt dan wordt je bijv. hiermee al opgelicht.
In dit geval:. er bestaat niet zoiets als een speciale audio-zekering. Zie hiervoor de website van bijv. Littlefuse.

Jammer dat op een ander forum (high end audio) gedacht wordt dat dit de geluidskwaliteit verbeterd. Men is daar nogal te goeder trouw in. Feitelijk sneu. Gebrek aan elektronica kennis is kennelijk het issue.

Zekeringen zijn passieve componenten en voegen in die zin niets toe aan geluidskwaliteit. Ze zijn er slechts voor beveiliging en/of bescherming.

Overigens geldt dat in zekere zin ook voor "speciale" luidspreker kabels.
Zolang het geen versterker is van 1000 Watt+ en daarbij afstanden van meer dan 10 meter o.i.d. valt dat allemaal wel mee v.w.b. geluidskwaliteit.
Beter is om de polariteit in de gaten te houden om het stereo beeld niet te verstoren.

Verder fijne feestdagen!

Ton


Maurice

Sommige mensen luisteren graag met andermans oren en zijn graag koploper met bijzondere tweaks. Ik kan er met mijn kop niet bij, maar ja, ik heb dan ook wat elementaire kennis an elektrotechniek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

renes59

Dat komt vaak voor, mensen met kennis van de techniek zeggen dat het flauwekul is maar mensen met 0 verstand ervan geloven erin en horen vooral verbeteringen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maurice

Zo ooit met een meet en greet meegemaakt dat iemand niet hoorde dat een versterker stond te clippen, maar wel verschillen claimde te horen met allerlei esoterische tweaks. Tja, wat zal daar dan nog waar van zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Er zijn mensen die willen blijkbaar zo graag geloven in bepaalde tweaks dat ze de oplichting niet eens willen zien .

Niet mijn probleem denk ik dan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Maurice op december 25, 2019, 20:59:56
Zo ooit met een meet en greet meegemaakt dat iemand niet hoorde dat een versterker stond te clippen, maar wel verschillen claimde te horen met allerlei esoterische tweaks. Tja, wat zal daar dan nog waar van zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik was daar bij  :angel:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: TurboMarco op december 25, 2019, 21:04:03
Ik was daar bij  :angel:
Was bij jou thuis ja, ik was blijkbaar de enige die durfde te zeggen dat het niet klonk, hopelijk was ik niet de enige die het hoorde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

renes59

#7
Of mensen die verschil in kabels horen maar niet horen als iets mono is. Of niet horen als iets uit fase is aangesloten en dan bedoel ik niet dat de voedingskabel niet fasecorrect is aangesloten maar de luidsprekers niet goed zijn aangesloten, + en - door elkaar gehaald.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

sonsan

Op het Tweakers forum is over deze materie een behoorlijke heftige discussie gaande.....:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1652943/last
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

SB_Marantz

#9
Mensen laten zich overtuigen/ beinvloeden, door andere gebruikers, en wat ze op het www lezen.
Vervolgens worden er dergelijke ''tweaks'' toegepast en of dat nu zekeringetjes, olie op de componenten smeren of een ''speciale'' lamp is, het wordt klakkeloos aangenomen en meen je het ook te horen.
Onze hersenen kunnen, hoe goed je je eigen set ook denkt te kennen, het geluidsbeeld maar enkele seconden vasthouden.
Er zijn heel simpele methoden om dit bij jezelf te doen en ook ik meen dan ''verschil'' te horen.
Het is zo simpel allemaal en audio is niets anders dan keiharde hogere wiskunde.
Speakers / akoestiek en de kwaliteit van de opname is een heel ander verhaal.
Ik berust me altijd op de feiten. (Geeft een hoop rust)  8-)


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Al die zaken die jij nu opnoemt daarbij frons ik ook mijn wenkbrauwen betreffende diens uitwerking op de geluidskwaliteit. Wellicht doen ze wel iets met de beleving  :roll:

Wilfred, ik ben overigens benieuwd wat jouw zienswijze is /ervaring is betreffende dempers/voetjes/spikes onder luidspeakers 🤔

(@ts excuses voor het ff kapen van jouw draadje)

Simon_Jaarsma

Ik had laast een discussie met een ''audiophile'' Die meende dat je de polariteit van de stekker goed moet hebben. Dus zeg maar de plus van de stekker in de plus van het stopcontact. Ik heb hem proberen uit te leggen dat dit nergens op slaat maar meneer meent er verschil mee te horen. Tis te belachelijk voor woorden.
VintageStereo op YT

xander32

Bij het weer inrichten van de huiskamer en het weer opstellen en aansluiten van de set in september jl, heb ik ook de polariteit nagemeten en de componenten op dien wijze op de spanning aangesloten, dat de polariteit van de verschillende componenten zo dicht mogelijk bij elkaar lag. Is het hoorbaar - ik heb werkelijk geen idee, maar slechter zal het er niet op zijn geworden.

Citaat van: Simon_Jaarsma op december 26, 2019, 14:05:05
Ik had laast een discussie met een ''audiophile'' Die meende dat je de polariteit van de stekker goed moet hebben. Dus zeg maar de plus van de stekker in de plus van het stopcontact. Ik heb hem proberen uit te leggen dat dit nergens op slaat maar meneer meent er verschil mee te horen. Tis te belachelijk voor woorden.

SB_Marantz

Je kunt wat lekspanning krijgen als de polariteit ''verkeerd'' om zit.

Ooit tijdens een meeting een speaker vergelijk gedaan.
Direct kreeg de versterker de schuld van het weinige laag wat de speakers produceerde.
Hij wilde de lekspanning meten.
Helaas ...noppes.
Gaf de schild aan de versterker dat zijn speakers niet al te veel laag gaven ....andere versterker er op.
Same old same old.

Case closed.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: xander32 op december 26, 2019, 11:11:26
Al die zaken die jij nu opnoemt daarbij frons ik ook mijn wenkbrauwen betreffende diens uitwerking op de geluidskwaliteit. Wellicht doen ze wel iets met de beleving  :roll:

Wilfred, ik ben overigens benieuwd wat jouw zienswijze is /ervaring is betreffende dempers/voetjes/spikes onder luidspeakers 🤔



Ontkoppelen kan zeker uitmaken wanneer de speakers dat niet zijn.
Dus bij boekenplank modellen.
Zo niet dan kan dat zeker helpen tegen ongewenste resonanties!
Zuilen hebben meestal wel voetjes of spikes vanuit de fabriek.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM