LS kabels - links en rechts even lang?

Gestart door Brutus, juli 12, 2017, 17:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Gelijke lengtes is handig wanneer je een surround systeem hebt  :-P ....o wacht toch niet want dan breek je de nek over die snoeren  frusty
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Oke, dus 1,5m en 2,5m gaat totaal geen probleem opleveren. Mooi weten we dat ook weer!
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

pameijer

Citaat van: Samro op juli 12, 2017, 22:25:17
Ik had het niet over een verschil van 0,5 meter, maar 4,5 meter! Lees nog maar eens mijn reactie.
Je hebt gelijk, ik had je post iets anders gelezen  :yes:.
Dacht dat 6LS het type draad was, en je schreef "een meter of"... My bad! Toch zou ik nog eens de testen doen die ik je voorstelde, gewoon voor de hobby!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

sjoek

Ik heb ook een tijdje 1 van 3.5 meter en 1 van ongeveer 1.5 meter gehad. Heb nooit enig verschil kunnen bemerken.
Mocht je echter "duurdere" kabels kopen zou ik eerder 2 van dezelfde lengte nemen. Mocht je ze later weer kwijt willen kun je 2 gelijke afmetingen vaak sneller slijten.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Cornelis1921

Citaat van: sjoek op juli 13, 2017, 11:41:35
Ik heb ook een tijdje 1 van 3.5 meter en 1 van ongeveer 1.5 meter gehad. Heb nooit enig verschil kunnen bemerken.
Mocht je echter "duurdere" kabels kopen zou ik eerder 2 van dezelfde lengte nemen. Mocht je ze later weer kwijt willen kun je 2 gelijke afmetingen vaak sneller slijten.
:gp: :yes: Dank je voor de tip, sjoek, ik zal dit ook aan mijn maat, John, doorgeven, die nu voor hetzelfde "probleem" staat.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Brutus

Citaat van: sjoek op juli 13, 2017, 11:41:35
Ik heb ook een tijdje 1 van 3.5 meter en 1 van ongeveer 1.5 meter gehad. Heb nooit enig verschil kunnen bemerken.
Mocht je echter "duurdere" kabels kopen zou ik eerder 2 van dezelfde lengte nemen. Mocht je ze later weer kwijt willen kun je 2 gelijke afmetingen vaak sneller slijten.

Idd daar heb ik ook aan zitten denken, maar er gaan geen "dure" kabels tussen komen. Dit zou ik pas doen als er bijv. een setje 804D3 hier zou komen te staan. Tegen die tijd dat ik me dat kan veroorloven geef ik dit setje kabels van harte gratis weg  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

sjoek

Citaat van: Brutus op juli 13, 2017, 13:19:54
Idd daar heb ik ook aan zitten denken, maar er gaan geen "dure" kabels tussen komen. Dit zou ik pas doen als er bijv. een setje 804D3 hier zou komen te staan. Tegen die tijd dat ik me dat kan veroorloven geef ik dit setje kabels van harte gratis weg  :-D

Haha in dat geval mooi op maat aanschaffen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Samro

Citaat van: pameijer op juli 13, 2017, 07:29:11
Je hebt gelijk, ik had je post iets anders gelezen  :yes:.
Dacht dat 6LS het type draad was, en je schreef "een meter of"... My bad! Toch zou ik nog eens de testen doen die ik je voorstelde, gewoon voor de hobby!
Ik zal het nog eens testen door de kabels om te wisselen, maar zolang deze set al op zolder staat, heb ik de balans regelaar op ' kwart over'  ingesteld, zodat beide speakers even luid klinken.

marijnvdzaag

#23
Theoretisch zal een verschillende kabellengte vast verschil maken in fase en luidheid (want verschillende weerstand). Maar dat heb je in meerdere mate wanneer je oren niet op de tiende millimeter nauwkeurig op gelijke afstand tussen de boxen zitten, en je kamer niet symmetrisch is en de boxen niet symmetrisch staan opgesteld! Kalibratie met Audissey oid compenseert voor dat soort dingen, en verschillen in kabellengte lijken mij dan de minste zorg als je een nette opstelling wil maken. Uiteraard moeten de kabels wel dik genoeg zijn voor hun lengte (voor de demping van ongecontroleerde speakerbewegingen).

JohnWx

Citaat van: Samro op juli 12, 2017, 21:02:15
Niet knap. Het verschil is zeker wel hoorbaar, maar heb je wat dikkere kabels, van zo'n 2x4mm, dan merk je het verschil minder snel. Mijn oren zijn nog goed in orde.

Dan heb je briljante oren als je dat verschil kan horen als het geluid met ruim 1200 km per seconde door de kamer komt, onze hersenen kunnen dat niet een registreren maar nogmaals zou er wat mee doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Samro

Citaat van: John Wx op juli 14, 2017, 10:45:08
Dan heb je briljante oren als je dat verschil kan horen als het geluid met ruim 1200 km per seconde door de kamer komt, onze hersenen kunnen dat niet een registreren maar nogmaals zou er wat mee doen
Nou dat valt wel mee hoor..Ik had een half jaar terug kleine Philips hifi luidspreker van een jaar of 40 oud op de kleine Marantz RS-47 receiver. Met die speakers hoorde ik duidelijk dat de rechter luidspreker met een 4,5 meter langere kabel zachter klonk dan de linker luidspreker met de veel kortere kabel.
Nu al een poos heb ik Celestion DL8 luidsprekers aan de Marantz. Ik heb het net even uigeprobeerd,  en met deze speakers is het volume van beide toch wel nagenoeg even luid! Hoe kan dat vroeg ik me af? De oude Philips hifi's waren 4 ohm, en de Celestions zijn 8 ohm. Ik vermoed dat het verschiĺ daar in ligt. En de Marantz 47 heeft niet heel veel vermogen, en zal daardoor ook wat gevoeliger zijn voor grote verschillen in lengte van de LS kabels?

sjoek

Citaat van: Samro op juli 14, 2017, 22:30:35
Nou dat valt wel mee hoor..Ik had een half jaar terug kleine Philips hifi luidspreker van een jaar of 40 oud op de kleine Marantz RS-47 receiver. Met die speakers hoorde ik duidelijk dat de rechter luidspreker met een 4,5 meter langere kabel zachter klonk dan de linker luidspreker met de veel kortere kabel.
Nu al een poos heb ik Celestion DL8 luidsprekers aan de Marantz. Ik heb het net even uigeprobeerd,  en met deze speakers is het volume van beide toch wel nagenoeg even luid! Hoe kan dat vroeg ik me af? De oude Philips hifi's waren 4 ohm, en de Celestions zijn 8 ohm. Ik vermoed dat het verschiĺ daar in ligt. En de Marantz 47 heeft niet heel veel vermogen, en zal daardoor ook wat gevoeliger zijn voor grote verschillen in lengte van de LS kabels?

Of de philips speakers zijn niet 100% ok meer. Heb je links en rechts ook nog verwisselt toendertijd?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Samro

Citaat van: sjoek op juli 14, 2017, 22:57:18
Of de philips speakers zijn niet 100% ok meer. Heb je links en rechts ook nog verwisselt toendertijd?
Nee dat niet, maar ik heb ze nog wel eens uitgeprobeerd op de Marantz PM8005 met gelijke lengte kabels, en er was geen verschil in volume van links/rechts. Degene die de Philipssen heeft gekocht was er ook zeer tevreden mee!  :-D

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op juli 13, 2017, 11:46:35
:gp: :yes: Dank je voor de tip, sjoek, ik zal dit ook aan mijn maat, John, doorgeven, die nu voor hetzelfde "probleem" staat.
John verkiest toch twee speakerkabels van gelijke lengte, omdat hij denkt dat een paar van ongelijke lengten hoorbaar is.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

sjoek

Citaat van: Samro op juli 14, 2017, 23:19:09
Nee dat niet, maar ik heb ze nog wel eens uitgeprobeerd op de Marantz PM8005 met gelijke lengte kabels, en er was geen verschil in volume van links/rechts. Degene die de Philipssen heeft gekocht was er ook zeer tevreden mee!  :-D

Toch vreemd dan..

Citaat van: Cornelis1921 op juli 15, 2017, 05:09:15
John verkiest toch twee speakerkabels van gelijke lengte, omdat hij denkt dat een paar van ongelijke lengten hoorbaar is.

Ach ja als je geen "last" van wat extra kabel hebt dan is het voor het gevoel bij de meesten sowiezo beter..
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.