Recente berichten

#1
Vintage / Marantz 2226B geeft knalgeluid...
Laatste bericht door Domi - Vandaag om 22:49:11
Onze Marantz 2026B geeft een kort knalgeluidje iedere keer bij omschakelen van de bronkeuze (source selector), het indrukken van de Loudness, Mono knoppen en ook als je op een aangesloten cassettedeck een cassette op Play drukt of stopt (zelfs als de cassettedeck vanzelf stopt aan het einde van de cassette).

De Hi filter en Low filter knopjes geven trouwens geen knal. Als het volume helemaal omlaag staat, hoor je ook geen knallen.

Als je de volumeknop draait hoor je wat gekraak (alsof de potmeter vuil is). Het vreemde is dat hij (na de aankoop tweedehands) het een paar uren goed gedaan heeft, zelfs na het vervangen van de tuner lampjes. Deze waren kapot en heb ze vervangen door deze LEDs: led lamp link ). Iets wat mij opviel bij het vervangen van de lampjes is dat er een "extra" wit blokje aangesloten is op het bord waarin de lampjes zitten. Dit witte blokje heb ik nergens anders teruggezien in foto's van andere 2226B's. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Sinds we deze geluidjes horen, heb ik de versterker uitgezet en ontkoppeld om eventuele schade te voorkomen. Sorry alvast voor deze lange tekst, iedereen.

Verder wil ik even vermelden dat we de receiver ontvangen hebben in de staat zoals in foto twee (lamp-bordje en kabels vastgemaakt met duct tape), dus we hebben zelf de plastic steuntjes weer moeten lijmen zodat de lampjes weer netjes in de lampbehuizing hangen (gelukkig vonden we de steuntjes los onderin, afgebroken). Is het normaal dat duct tape gebruikt wordt? Vond dat maar erg raar.
#2
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door ArjenAH - Vandaag om 19:52:34
Ja dat klopt mijn Focal's doen het er best goed op, maar toch voor wat meer kwalitatieve luidsprekers gekozen. De woofer's van de B&W's zijn een centimeter kleiner dan bij de Focal's Ik denk dat het niet zo veel verschil maakt. Voor voor luidsprekers met echt grotere woofer's valt niet binnen mijn budget. (grappig ik woon ook in Zaandam. :-D )
#3
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door RHK - Vandaag om 19:25:49
Citaat van: ArjenAH op Vandaag om 15:49:31Dankjewel,  Correctie: De Arcam is klasse G... Op de eerste 30 watt is het klasse A, daarna klasse A/B.

Ja daar doelde ik eigenlijk op, die eerste 30 Watt klasse A. Daar kun je gerust wat grotere speakers mee aansturen.
#4
Periferie / Voor de liefhebbers van de Ort...
Laatste bericht door Emiel77 - Vandaag om 16:46:26
Ortofon heeft een aanvulling op de Concorde serie moving magnet elementen aangekondigd:
Ortofon Concorde Music

Houd het persoonlijk nog even bij de Concorde Century, maar goed om te zien dat er upgrade mogelijkheden zijn in de vorm van de Concorde Music Black en Black LVB 250.
#5
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door ArjenAH - Vandaag om 15:49:31
Citaat van: RHK op Vandaag om 07:57:52Je Arcam is klasse A/B, heeft een goede DAC, dus het stereo luisteren zal prima klinken met deze B&W's, verwacht ik. In je profielomschrijving moet je de letter g even uit de naam van Bowers & Wilkins halen. 8-) Veel luisterplezier ermee!
Dankjewel,  Correctie: De Arcam is klasse G... Op de eerste 30 watt is het klasse A, daarna klasse A/B.
#6
Home Theater / Re: 2ch Afspelen - Fronts op l...
Laatste bericht door RHK - Vandaag om 13:32:21
Wat jij tegenkomt, had ik dus ook. Na wat experimenteren heb ik bij de Marantz AV7706 op de geluidsmodus pure direkt als ingestelde keuze de subwoofer niet ingeschakeld staan. Dit heb ik ingesteld bij pure direkt in het set-up menu /speakers/manual set up/speaker-config/subwoofer keuze none. Dus dan speel ik stereo alleen af op de 2 fronts zonder sub. Je kan hiervoor de voorkeuze toetsen smart select gebruiken om deze voorkeuze vast te zetten in deze geluidsmodus. Deze keuze vastzetten heb ik in datzelfde menu vastgelegd onder speakerpreset 2. Dit omdat Audyssey bij de meting van de speakers automatisch onder speaker preset 1 vastlegt. Althans, zo heb ik het opgelost. Ik vind stereo weergeven het mooist zonder sub en mn fronts kunnen het hele bereik in stereo prima aan. Mn speakers staan trouwens ingesteld op full range.
#7
Home Theater / 2ch Afspelen - Fronts op large...
Laatste bericht door dmeerpa - Vandaag om 11:44:32
De laatste generatie Marantz receivers hebben instellingen voor 2ch afspelen.

Er is een optie subwoofer. Als die bij de Canema 40 op 'ja' staat speelt de subwoofer 'altijd' en dat vind ik vreemd


In de handleiding lezen we
de subwoofer-uitgangen.
LFE (Standaard) : Wanneer "2ch Afspelen" - "Crossover" is ingesteld op "Full Range", worden alleen LFE-signalen uitgevoerd vanaf de subwoofer. Ook wanneer "2ch Afspelen" - "Crossover" is ingesteld op een andere dan "Full Range", worden de signalen met laag bereik van het kanaal voor toegevoegd aan de LFE-signalen en uitgang van de subwoofer.
LFE + Main: Het lage bereiksignaal van het kanaal voor wordt toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer.


In mijn geval staan de fronts op Large en heb ik enkel LFE gekozen. Toch speelt de subwoofer mee wanneer ik 2.0 analoog signaal afspeel zowel in Stereo, Direct als Pure Direct. Dit lijkt niet overeen te stemmen met wat de handleiding zegt dus.

De subwoofer voegt sowieso iets toe dus ik wel net dat ze meespeelt, maar ik probeer uit te maken op welke manier ik dat wil. Door bv de fronts op small te zetten en 40HZ crossover of LFE+Main en daar een 40HZ crossover.

Maar met de fronts op Large en enkel LFE, weet ik niet hoe en wat hij exact naar de sub stuurt want er is geen LFE-signaal.
Of zou dit een bug zijn....
#8
Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - Vandaag om 11:29:21
ZZ Top. Het album Degüello.
Uit het 5 cd boxje waar de eerste albums in zitten.
Daar zitten nog blues invloeden in, die ik kan waarderen.
Boxje uit 2011, op Warner.
Oorspronkelijk uit 1979.
#9
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door RHK - Vandaag om 07:57:52
Citaat van: ArjenAH op mei 10, 2024, 20:30:01Ik heb andere luidsprekers gekocht... BOWERS & WILKINS 704 S3 worden mijn nieuwe. Geen grote luidsprekers maar wel fijn van geluid. Maximum 150 watt is ruim voldoende, dat verstook je nooit. Waarom zou je meer willen? Het is een premium kwaliteit klasse (volgens iEar), wat een stuk beter is, dan mijn budget Focal's die ik nu heb. (deze heb ik ooit gekocht voor 450,- euro per stuk) en kan deze inruilen. Meer budget heb ik er niet voor over. Ik moet het hiermee doen en volgens mij (voor het geld) heb ik een goede keuze gemaakt. Levertijd ± tweeweken. Ik ben benieuwd.  pompom

Je Arcam is klasse A/B, heeft een goede DAC, dus het stereo luisteren zal prima klinken met deze B&W's, verwacht ik. In je profielomschrijving moet je de letter g even uit de naam van Bowers & Wilkins halen. 8-) Veel luisterplezier ermee!
#10
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door NB - Gisteren om 14:18:34
Citaat van: ArjenAH op mei 10, 2024, 20:30:01Ik heb andere luidsprekers gekocht... BOWERS & WILKINS 704 S3 worden mijn nieuwe. Geen grote luidsprekers maar wel fijn van geluid. Maximum 150 watt is ruim voldoende, dat verstook je nooit. Waarom zou je meer willen? Het is een premium kwaliteit klasse (volgens iEar), wat een stuk beter is, dan mijn budget Focal's die ik nu heb. (deze heb ik ooit gekocht voor 450,- euro per stuk) en kan deze inruilen. Meer budget heb ik er niet voor over. Ik moet het hiermee doen en volgens mij (voor het geld) heb ik een goede keuze gemaakt. Levertijd ± tweeweken. Ik ben benieuwd.  pompom

Ik hoop dat ze je bevallen.
Als ze nieuw zijn moeten ze wel nog een tijdje inspelen. Veel luisterplezier.