Marantz PM95 - hulp

Gestart door Booom, oktober 10, 2023, 10:08:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Booom

Hallo iedereen,
Ik hoop dat sommigen van jullie tijd en interesse vinden om jullie ervaringen en gedachten over de combinatie van de Marantz PM95-versterker en Marantz LS95-luidsprekers te delen en mij misschien te helpen...
Ik heb bovenstaande combinatie deze zomer van afzonderlijke eigenaren gekocht nadat ik er tientallen jaren verliefd op was geweest (nou ja, meer met de Philips-versie - Philips DFA1000-versterker en Philips FB1000-luidsprekers).
Ik sta op het punt om de bouw van volledig nieuwe crossovers voor Marantz LS95-luidsprekers af te ronden van hoogwaardige Jantzen-onderdelen (waarbij het originele crossover-punt tussen de bovenste woofer en het grotere lint is gewijzigd van 2200 Hz naar 1800 Hz)... Ik heb mijn LS95-luidsprekerpaar met preproductie-crossover :(.
Ik wil graag het maximale uit deze twee halen (qua geluidskwaliteit).
Hebben jullie er ervaring mee, tips?

Ik kwam er ook achter dat PM95 niet goed speelt. Niet muzikaal, saai en levenloos, alsof beide speakers niet op één geluid konden aansluiten.
Dus ik ben op de een of andere manier van plan om de PM95 te vernieuwen of misschien gedeeltelijk samen te vatten, die al een snelle controle/reparatie heeft ondergaan (en bias-instelling - maar ik heb geen handleiding!)... Enig advies, gedachten over de 'vernieuwing' van deze versterker, upgraden, samenvatten, ...zou van onschatbare waarde zijn... Is er echt iets nodig om te controleren/upgraden?
Heeft iemand misschien een gebruikershandleiding/servicehandleiding voor de PM95 (of Philips DFA1000) om te delen? Weet iemand hoe bias-instellingen?
Heb je ooit PM95 en LS95 gehad en deze gecombineerd beluisterd? Afgaande op de modelnummers bij Marantz (LS 95& PM 95) EN Philips (DFA 1000 & FB 1000) zijn deze speakers en versterkers voor elkaar gemaakt (?).
Ik zou elk antwoord van u op prijs stellen.

Ik bezit ook Marantz PM94 + LS85 (volledig nieuwe 'internals') + HD DAC-1 = magie.

JohnWx

Dat zijn mooie tijdloze spullen kan je niet helpen maar doe effe een paar foto's
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AudioPhillie

Hoi en welkom tussen ons audio en Marantz liefhebbers,
Gave versterker!

Misschien heb je hier wat aan:

https://audio-database.com/MARANTZ/amp/pm-95-e.html

Of voor diegene die met detail foto's uit de voeten kan:

https://www.dutchaudioclassics.nl/Marantz_PM95_amplifier/


Met technische tips kan ik je helaas weinig behulpzaam zijn. Dat zal vermoedelijk eerder andersom zijn  :-D

Succes met je project!

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maurice

Citaat van: Booom op oktober 10, 2023, 10:08:17Ik kwam er ook achter dat PM95 niet goed speelt. Niet muzikaal, saai en levenloos,
Dit is iets wat inderdaad niet goed is, want saai, levenloos is de PM95 zeker niet!
Dit is echter wel een versterker die enorm heet wordt, wat makkelijk voor losse tinverbindingen kan zorgen. De mijne is destijds door @SB_Marantz compleet nagelopen, en hij heeft echt enorm veel tinverbindingen moeten herstellen. Het grote nadeel is dat je niet altijd kunt zien of een verbinding slecht is, dus je zult ze allemaal moeten doen.

Hier een revisie verslag van een andere PM95: https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=10772.msg200216#msg200216
Misschien dat je daar nog wat aan hebt?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Booom

Dag iedereen,
bedankt voor uw reacties. Een heel speciaal woord van dank gaat uit naar u, dhr. Maurice!!! Zo leuk je te ontmoeten.
Ik was (ben) bang dat er geen kortere weg is naar een beter geluid. Of misschien, heel misschien, heb ik geluk...
Mijn reparateur zei dat de versterker niet in slechte staat verkeert (hij heeft al een snelle controle/reparatie uitgevoerd), maar er kan natuurlijk altijd wel iets anders worden gedaan.
Ik bevond me in bijna dezelfde situatie toen ik PM94 kocht. Het straalde een rare hoge frequentie uit die me hoofdpijn bezorgde, het geluid was levenloos. Na een snelle reparatie (er werd geen herhaling van gemaakt) begon hij normaal te spelen, maar niets bijzonders. Ik vond het niet leuk. Hij heeft 2 jaar in de hoek gestaan, daarna naar mijn tuinhuis verhuisd, een jaar lang op Philips FB825-luidsprekers gespeeld, het geluid werd langzaam beter, ook de luidsprekerkabel vervangen door Mogami 3104. Toen kocht ik Marantz LS85-luidsprekers. Meer verbetering. Vervolgens heb ik alle interne onderdelen van de LS85-luidsprekers vervangen (Jantzen-onderdelen, Mogami 3103-draad, Klei-bindpalen), nog meer verbetering. Maar nog steeds niet 'het'. Vervolgens heb ik de interconnects vervangen (nu Mogami 'speciale' 2803-kabel met Klei Silver RCA-stekkers)... en dat was 'het'.
Magie. Een totale harmonie van alles. Het geluid was zo mooi, ik ging voor een groter 'broer/zus'-project; PM95 en LS95. En hier sta ik. Ik hoop dat ik dit systeem goed kan krijgen. Maar ik raak de oude nooit meer aan.
Als iemand mij kan helpen aan de gebruikershandleiding/servicehandleiding van de PM95, zou ik dat zeer op prijs stellen.

Maurice

Van forumlid Booom heb ik een user manual ontvangen!
Degenen die deze willen hebben moeten mij maar even een berichtje sturen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Henricus

Citaat van: Maurice op oktober 10, 2023, 12:29:11Dit is iets wat inderdaad niet goed is, want saai, levenloos is de PM95 zeker niet!
Dit is echter wel een versterker die enorm heet wordt, wat makkelijk voor losse tinverbindingen kan zorgen. De mijne is destijds door @SB_Marantz compleet nagelopen, en hij heeft echt enorm veel tinverbindingen moeten herstellen. Het grote nadeel is dat je niet altijd kunt zien of een verbinding slecht is, dus je zult ze allemaal moeten doen.

Hier een revisie verslag van een andere PM95: https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=10772.msg200216#msg200216
Misschien dat je daar nog wat aan hebt?

De PM95 is een zogenaamde klasse A versterker net als de PM8000 en in klasse A mode wordt ie inderdaad warm. SB heeft mij (op dit forum) eens laten weten dat het hier (a) niet gaat om een echte klasse A schakeling en (b) dat het niet nodig is om die in te schakelen want de prestaties van de versterker worden nauwelijks beter.
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.