Onstabiel laag marantz 2226B

Gestart door pm2002226b, september 16, 2009, 15:44:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pm2002226b

Hoi iedereen,

Sinds een tijdje verliest mijn 2226B nu en dan kracht in het laag. Daarmee bedoel ik te zeggen dat het laag bij de rest achterblijft, alsof er nèt wat minder pit in zit. Dit gebeurt steeds vaker, in die zin dat het nu met minder laag is en af en toe juist wel weer vol.

Heb sinds dat het mij opviel ook andere speakers, heb gecontroleerd of deze in fase stonden, of de kabels goed waren, lopen schuiven, opnieuw lopen dempen et cetera. Toen kwam ik erachter dat het probleem zich ook voordoet met de koptelefoon op frusty

Binnenkort wil ik hem weer opentrekken. Heeft iemand een idee waar ik dan op zou kunnen letten?

Alvast dank!

pm2002226b

Nog een kleine toevoeging: Het probleem doet zich voor op alle inputs+AM+FM.


Maurice

Ik kan mij iets voorstellen, maar ik ben geen techneut ;)
Lijkt erop dat de voeding onvoldoende reserves heeft. Mogelijk condensatoren op/defect?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Even op de scope bekijken wat er gebeurt.
Als er dan inderdaad wat aan de hand is: voedingselco's op capaciteit meten/ driverboard, alsmede de pre sectie nalopen.

Er is geen hoorbare vervorming op hoger volume?

Succes.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

zelden de voedings elko's hier gaat het om twee apparte elko's.

Ik zeg voedingstransistor of de 4.7uF transistor ervoor. Die is vaak al goed op.
Misschien nu kapot. kan niet veel zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#5
Desalniettemin altijd de moeite waard de V/elco's even te meten en zo nodig te vervangen.


Op dit moment is het zonder een scoop giswerk.

Waarom reviseer je dat ding niet gewoon PM-2002226B?
Let ook even op geoxideerde transistor pootjes, deze kunnen ook voor vreemde verschijnselen verantwoordelijk zijn.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pm2002226b

Hoi,

Ten eerste leuk om de reacties te zien, dank!

Op hoger volume doet het probleem zich weer niet voor, de klappen komen dan juist goed door. Ik denk dat het dan ook niet aan de reserves zal liggen. Heb wel een tijd geleden de low filter knop onder handen gehad met contactspray, misschien dat hier iets mis zit? Of is dat gek gedacht?

grtz

SB_Marantz

Dat soort schakelaartjes kun je beter ultrasoon reinigen.

Die kunnen inderdaad voor dergelijke problemen verantwoordelijk zijn.
Neem ook even de relais contactjes mee in het reinigingsproces.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Belobuma

#8
Citaat : Neem ook even de relais contactjes mee in het reinigingsproces.

Waar zitten die?
Polk Salad Annie

pm2002226b

Het blokje achter de sourceknop? Daar ging ik eigenlijk een beetje van uit maar het is misschien wel een goeie vraag hierboven ;)


pm2002226b

Heej allemaal,

Het is een beetje druk geweest met school etc., maar bij deze. De knop en (juist vooral) het blokje (dus, relais?) erachter goed schoongemaakt met het gewenste effect. De Marantz klinkt weer zoals gewend vol en warm in het laag! :D

Grtz!

Belobuma

Als ik dit zo lees dan ga ik ook maar weer eens aan de gang met mijn spuitbus.
Wel heb ik reeds  5  potmeters schoongespoten maar ik krijg nou door dat de drukknopjes ( zoals de powerknop) ook gebaat kunnen zijn met een reiniging.
Want als ik nu de powerknop induw komt er een hoop onbestemd gekraak uit de boxen. Dus wie weet?
Polk Salad Annie

HAL9000

nee,  gekraak uit de boxen komt omdat de lek filter kapot is, meestal 0.70uF 350V moet een nieuwe in.
Moet paralel geplaatst worden.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Belobuma

Hey Jon, het gekraak is er alleen op het moment van inschakelen daarna is het weg. Maakt dat nog iets uit voor jouw diagnose?
Polk Salad Annie

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!