Superscope by Marantz

Gestart door vielzweck, januari 27, 2008, 19:07:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

http://link.marktplaats.nl/144004608

staat er eentje te koop weet iemand iets over de kwaliteit van apparatuur met de vermelding: Superscope by Marantz, of is dit slechts marketing geweest?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

hg5812

Hallo.

Superscope was in de jaren zeventig een B merk van Marantz. Zo iets als Philips en Aristona.

Groet,
Henk

Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

vielzweck

Citaat van: hg5812 op januari 27, 2008, 23:56:51
Hallo.

Superscope was in de jaren zeventig een B merk van Marantz. Zo iets als Philips en Aristona.

Groet,
Henk



dank henk,

dacht dat marantz in handen was gekomen van superscope maar waarschijnlijk heb je gelijk. Misschien dat iemand van onze techneuten die regelmatig aan het binnenwerk sleutelen van de marantzen ook iets kunnen vertellen over het binnenwerk van superscope bij marantz?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Belobuma

Ik wou nog een kleine toevoeging geven aan het al eerder geleverde antwoord van Henk

Onderstaand citaat is afkomstig van:
http://www.hifi.nl/hivisit.php?id=118

"Marantz werd verkocht aan Superscope dat niet alleen high end wilde leveren maar een breder pakket in de markt zetten. Daarom zocht eigenaar Joseph Tushinsky toenadering tot het Japanse Standard Radio Corporation. Goedkope modellen als de Model 22 en 28 werden toegevoegd. De productie van de goedkope types verhuisde naar Japan, de "A" modellen kwamen nog altijd uit de USA. Superscope kocht uiteindelijk 50% van de aandelen van Standard Radio Corporation in Japen en veranderde de naam in Marantz Japan Inc. Eind jaren '70 was de concurrentie moordend op audio gebied en Superscope verkocht de merkrechten op de naam Marantz aan Philips. Behalve voor de USA en Canada. Daar bleven Superscope producten onder de naam Marantz op de markt komen tot in 1992 Philips alle rechten kreeg. Marantz was immers een gevestigde naam en Superscope bleef daarvan maar wat graag gebruik maken. Al haalde het nooit meer het niveau uit de tijd van Saul."

Onderstaand citaat is afkomstig van:
http://www.hifi.nl/artikel/1511/De_Geschiedenis_van_Marantz.html

"Tot in het midden van de jaren zeventig ging Marantz door met het produceren van uitstekende hifi-apparatuur voor het hoge marktsegment en het middensegment. Tegen het einde van de jaren zeventig had het bedrijf echter te kampen met een steeds zwaardere concurrentie en in 1980 verkocht Superscope de merkrechten van het merk Marantz, de verkooprechten en alle overzeese activa (behalve die in de VS en Canada) aan het Nederlandse consumentenelektronicaconcern Koninklijke Philips Elektronica. Onder het merk 'Marantz' van Superscope verschenen echter nog steeds voordelige producten op de markt in de VS en Canada, tot Philips in 1992 ten slotte ook de merk- en verkooprechten voor Noord-Amerika aankocht.."

Hoever een en ander waar is laat ik graag over aan de lezer.
Voor het hele verhaal zie bovenstaande linken.
Polk Salad Annie

Hififreak

De in deze link gepresenteerde versterker en tuner heb ik ook, echter staat het merk Standard op het front. 


E Street

#6
Ik heb deze gekocht via marktplaats, keurige eenvoudige receiver zonder poespas, gisteravond buitenkantje gereinigd, het notenfineer zag er wat verschoten uit. Een beetje boenwas doet wonderen.

Versterkertje geeft voor zijn ''B-Status" een bijzonder warm en breed geluid wel. Mooi hoor al dat nieuwe spul veel toeters en bellen, maar dit klinkt toch wel heel eerlijk allemaal. ( ik besef dat dit een persoonlijke interpretatie is die voor een groot gedeelte gebaseerd is op nostalgische gevoelens  :lol: )

Ik heb er een oude philips draaitafel FP140 aan gekoppeld en gebruik als weergevers 2x Mercury Fusion1 van Tannoy.





Superscope r-1240



SB_Marantz

#7
Citaat van: hg5812 op januari 27, 2008, 23:56:51
Hallo.

Superscope was in de jaren zeventig een B merk van Marantz. Zo iets als Philips en Aristona.

Groet,
Henk




Superscope kocht Marantz in 1965 van Saul.
Door de te hoge productie en vooral ontwikkelings kosten van de 10(B) tuner ging Saul failliet.
Dus het verhaal dat Superscope een B merk van Marantz zou zijn klopt niet.
Saul ging een paar jaar later met pensioen.

Omdat Marantz een veel hogere status had dan Superscope (in naam) maakte ze er Superscope by Marantz van.
Verkoop proza dus.

Prima producten verder.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

vielzweck

A ha dat voegt weer iets toe aan mijn theoretisch idee van superscope dank voor jullie reactie :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Totofan

Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

MadVillain

Het lijkt erop dat hij geld teveel heeft? :)

Hij heeft zo te zien ook de Transrotor staan die ik ook heb :D

E Street

#13
Om weer on-topic te komen..........

Vanmiddag bij toeval een superscope by Marantz cassettedeck cd-314 kunnen scoren. Klein schoonmaakbeurtje, met de luchtspuit, koppen gereinigd en gedemagnetiseerd, gekoppeld aan de hierboven beschreven Superscope receiver ( r-1240 ) en vintage is back again  :-D .
Verbaasd ben ik trouwens over de kwaliteit van de meer dan 30 jaar oude cassette bandjes die ik ver weg nog in een kast had staan.

En omdat dit een Superscope topic is ook nog maar even een plaatje