Cassettedeck Marantz SD1030: dof en afwijking niveaumeters

Gestart door Werner72, oktober 27, 2020, 20:21:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Werner72

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Normaal gesproken ben ik wat bezig met vintage Philips spul, maar ik kreeg laatst een redelijk vuile SD1030 van een bekende en die kon ik niet afslaan. Dus maar aan begonnen... de snaartjes waren drab, alles schoon gemaakt met IPA en nieuwe snaartjes erin. Schakelaar en de potmeter ook schoon gemaakt met een IPA-behandeling. Natuurlijk ook de koppen en capstan schoon gemaakt met hetzelfde wondermiddel.

Tijdens het testen van het deck viel direct op dat de rechter VU-meter een veel lager niveau aangaf als de linker. Dit zie ik zowel bij het afspelen en als ik ga opnemen van een mono bron, rechter kanaal geeft ongeveer twee ledjes minder aan als het linker kanaal. Als ik vervolgens een opname ga terugluisteren, dan zijn beide kanalen wel even luid, ook als ik het bandje afspeel in mijn Philips deckje. Ik vermoed dat de afwijking in de VU-meters zelf zit, zou dat kunnen? Kan ik de VU-meters op 1 of andere manier afstellen?

Bij het afspelen van een bespeelde cassette klinken ze allemaal redelijk dof in dit deck. Tapeselectieschakelaar staat goed en dolby staat uit. Is dit een eigenschap van het deck of is er iets anders aan de hand? Er is trouwens, qua dofheid, weinig verschil met een cassette opgenomen in een ander deck en eentje die opgenomen is in de SD1030.

Hoewie Loewie

Hoi. Leuk deck. Wat betreft het dof klinken van bespeelde cassettes, denk ik in eerste instantie aan het afstellen van de kop van het deck. Dat zou ik als eerste controleren/afstellen. Als je daar geen apparatuur voor hebt (heb ik ook niet) dat zou je dat op gehoor kunnen proberen met een cassette waar je de muziek van kent en je zeker weet dat het goed opgenomen is (d.w.z. gelijke uitsturing op beide kanalen). Als je dat gedaan hebt, nog eens kijken wat die VU-meter doet. Is er dan nog steeds een groot verschil, dan is het niveau van de VU-meters ook nog in te stellen maar ook hier geldt weer dat je bij het afstellen een cassette met een goede opname moet gebruiken.

Je bericht vermeldt overigens niet of die gemaakte opname wel goed klonk.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

SB_Marantz

Eerst maar eens de opname / weergave kop met 98% gedenactueerde alcohol schoonmaken.
Laten dogen en dan nog eens luisteren.
Azimuth afwijkingen kunnen aan de orde zijn maar nog even niet aan draaien.
Er bestaan afregel procedures en zonder de benodigde spullen kom je niet ver.
Het e.e.a. zal ook wel wat verlopen zijn en best een klusje om dat goed te krijgen.
Weergave EQ zal of kan ook verlopen zijn.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Werner72

Bedankt voor de tips. Aan de afstelling van de kop wil ik eerste instantie niet aankomen, eerst andere mogelijkheden uitsluiten.

Ik zal eerst de kop nog een keertje schoon maken. De opname klonk trouwens ook wat dof, ook as ik die terugluisterde in de Philips die ik heb staan. Links/rechts weergaveverhouding was bij het terugluisteren in de Philips goed, dus ik denk nog steeds dat de VU-meters afgeregeld moeten worden. Heeft iemand toevallig een servicemanual van de SD1030 waar het in staat beschreven?

Het is wel een deck wat waarschijnlijk al minimaal 15 jaar stil heeft gestaan, dus misschien moet hij een beetje wakker worden?