lossless muziek afspelen, wat is de beste manier?

Gestart door THX-UltraII, oktober 27, 2008, 19:17:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

THX-UltraII

ik heb wat lossless muziek gedownload en vraag me af hoe je dit in de kwalitatief hoogst mogelijke manier af moet spelen?

Ik heb bijvoorbeeld al wat opties bedacht:

1. via de Logitech Squeezebox
2. branden op een cd en via een goede cd-speler afspelen
3. via Foobar afspelen via mijn interne geluidskaart van Trust (gebruik makend van uiteraard de digitale coax uitgang zodat de DAC uit mijn Marantx versterker gebruikt wordt (die erg goed is heb ik gemerkt!)
4. nog meer suggesties?

thxz
Sony VPL-VW1000ES | Image Screens Imasque CIH system | D-Box Motion Code system | Starline Cinema | Presidential Recliner | Teufel Theater 8

dmeerpa

#1
branden op CD  :yes:

Ik heb hier MP3 (wel niet lossless) afgespeeld via de PC via digitale coax naar de receiver, via AppleTV, en CD gebrand, die laatste klinkt duidelijk het best. Vooral de dynamiek ligt stukken hoger.

Ik vermoed dat de DAC in een goeie Cd speler de reden zijn. Nu ik weet niet hoe goed die van je AV8003 zijn, maar deze van de SR8002 moet nog steeds de duimen leggen voor de CD6002.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

THX-UltraII

Citaat van: dmeerpa op oktober 27, 2008, 19:26:26
branden op CD  :yes:

Ik heb hier MP3 (wel niet lossless) afgespeeld via de PC via digitale coax naar de receiver, via AppleTV, en CD gebrand, die laatste klinkt duidelijk het best. Vooral de dynamiek ligt stukken hoger.

Ik vermoed dat de DAC in een goeie Cd speler de reden zijn. Nu ik weet niet hoe goed die van je AV8003 zijn, maar deze van de SR8002 moet nog steeds de duimen leggen voor de CD6002.

wat zijn echt goede cds om audio op te nemen?
Sony VPL-VW1000ES | Image Screens Imasque CIH system | D-Box Motion Code system | Starline Cinema | Presidential Recliner | Teufel Theater 8

dmeerpa

Of er wel een verschil zit in CD's weet ik niet.

Er stond deze maand wel in het magazine hifidelity reclame voor Mobile Fidelity Ultradisc, zogezegd de beste, speciaal geselecteerde cd-recordable met een gouden reflectielaag....kosten 4,95€ per stuk. en 75,95€ per 25.

Ik heb ook ooit een artikel gelezen van iemand die Cd's ging gaan rippen naar lossless formaat. Zijn PC gingen aan UPSsen en filters voor een ideale en stabiele stroom, hij had verschillende software geprobeerd, en er was er maar één waarbij bij elke rip, hetzelfde resultaat werd bekomen. Volgens die persoon waren bij de andere software bij elek poging de digitale files verschillend, want niet zou mogen. Ook de gebruikte Cd lezer was via een bepaald manier geselectioneerd.

Persoonlijk koop ik goedkopere Cd's, heb een plextor DVD lezer en een plextor DVD schrijver. En gebruik nero, voor het lossless formaat moet ik wel een plugin installeren.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

cheese

hallo Paul,


jij hebt je cd 6002 dus analoog via een interlink naar je versterker gezet?



gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

dmeerpa

Citaat van: cheese op oktober 27, 2008, 19:55:54
hallo Paul,


jij hebt je cd 6002 dus analoog via een interlink naar je versterker gezet?



gr cheese

Ja inderdaad, de CD5001 was zowel analoog als digitaal aangesloten, maar bij de CD6002 is het heel duidelijk dat deze het best speelt analoog op de SR8002.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

cheese

en dat geld dan zeker als ik hem aansluit op mijn sr 7001 toch.....


gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Maurice

Citaat van: cheese op oktober 27, 2008, 21:46:48
en dat geld dan zeker als ik hem aansluit op mijn sr 7001 toch.....


gr cheese
Jep, de DAC van de cd-speler is bijna altijd beter dan die van de receiver.
Het beste blijft trouwens altijd om het origineel te hebben ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain


Maurice

Citaat van: THX-UltraII op oktober 27, 2008, 19:17:30
Ik heb bijvoorbeeld al wat opties bedacht:

1. via de Logitech Squeezebox
2. branden op een cd en via een goede cd-speler afspelen
3. via Foobar afspelen via mijn interne geluidskaart van Trust (gebruik makend van uiteraard de digitale coax uitgang zodat de DAC uit mijn Marantx versterker gebruikt wordt (die erg goed is heb ik gemerkt!)
4. nog meer suggesties?

thxz
Heel even terugkomen op jouw opties.

1. Erg mooi en gebruiksvriendelijk apparaat. Wel moet je een draaiende pc (of mogelijk een NAS) hebben om muziek te kunnen afspelen. Heeft redelijke burr-brown dacs aan boord. Mogelijk ook digitaal aan te sluiten op je receiver om de dac uit je receiver te gebruiken.
2. Ook een mooie oplossing die denk ik de beste geluidskwaliteit geeft.
3. Foobar is mooi, maar ik schat de kwaliteit van de geluidskaart niet al te hoog in. Plus dat de pc ook niet de schoonste plek is (denk ook aan lekstromen etc).
4. Origineel kopen indien muziek bevalt, of bijvoorbeeld een zeer goede dac aanschaffen icm 1.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: MadVillain op oktober 27, 2008, 23:15:58
apple ipod + wadia 170i + dac :)
apple ipod is zeker geen goeie keuze. Iedereeen is er wild van, maar plaats hem maar tegen een sony MP3 speler, dan merk je pas hoe slecht de klank van zo'n Ipod is. Zelfs met dezelfde oortjes wint de sony.

Zelf heb ik de appleTV, en van alles dat ik de laaste 3,5 gekocht heb voor mijn HT set, is dit de slechtste koop die ik deed.
Ik zou hem niet meer kopen. Ten eerste is de klank stukken minder, ten 2e had ik gehoopt een deel van mijn MP3's erop te copiëren al een soort backup, blijkt dat je enkel je MP3's kan synchroniseren. Dus weg op PC, is weg op Apple TV. Er is wel een alternatief, en dat is hem hacken...
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

#11
Ik moet mijn mening herzien.

Ik wist niet dat de wadia 170i de eerste Ipod docking was die een digitale uitgang bezit.
Maar waarom nog een Ipod, de PC kan ook digitaal naar een losse DAC.

Het is mogelijk om met Windows Media Player lossless muziek af te spelen (FLAC). Je moet er wel plugins voor installeren.

Ook winamp kan FLAC afspelen out of the box.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Maurice

Citaat van: dmeerpa op oktober 29, 2008, 07:12:03
Het is mogelijk om met Windows Media Player lossless muziek af te spelen (FLAC). Je moet er wel plugins voor installeren.

Ook winamp kan FLAC afspelen out of the box.
Foobar2000 ook, zie link bovenaan forum ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

Citaat van: dmeerpa op oktober 29, 2008, 07:12:03
Ik moet mijn mening herzien.

Ik wist niet dat de wadia 170i de eerste Ipod docking was die een digitale uitgang bezit.
Maar waarom nog een Ipod, de PC kan ook digitaal naar een losse DAC.

Het is mogelijk om met Windows Media Player lossless muziek af te spelen (FLAC). Je moet er wel plugins voor installeren.

Ook winamp kan FLAC afspelen out of the box.

zeg ik toch  :-P

En met plugins kan Foobar ook APE afspelen.