Marantz vs Van Medevoort - scanspeak maxima vs focal 1027Be

Gestart door Han, juni 29, 2008, 10:04:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en oriënteer me om voor in de huiskamer iets nieuws aan te schaffen; op mijn muziekzolder luister ik via een oude marantz cd63, een mixer en actieve studiomonitoren van Mackie. Daar kan ik alles bijdraaien naar gelang ik het wil horen klinken, en dat is daar meestal analytisch omdat ik meespeel met muziek, uitschrijf ed. De Bas met het speciale afdempmechanisme (trilplaat) in een gesloten behuizing en alleen voor de bas een 250W versterking, is hier erg goed in, heel strak.
Voor in de huiskamer wil ik lekker muziek luisteren (meestal jazz, klassiek -grote en kleine bezettingen doch ook singersongwriters).
Ik wil persé SACD dus dan blijven er weinig merken over.
Ik wil de SA11s1 aanschaffen (de s2 is me te duur).
Daarnaast overweeg ik de PM11s1 doch ook de Van Medevoort 350 serie is nog niet van de baan: ik kan ze helaas nergens naast elkaar horen voor zover ik weet, laat staan met de luidsprekers waar ik over denk:
de Focal 1027 Be heb ik een tijd geleden bij Hobo gehoord met de Marantz 11 serie: ik vind die helderheid geweldig, vraag me wel af of dat op lange duur niet vermoeiend is. Daarnaast de scan speak maxima: die heb ik ook gehoord net als enigen van jullie, alleen heb ik die niet gehoord met de PM11S1; die is op alle fronten beter dan de Focal doch alleen miste ik (?) net dat beetje scherpte bijv bij bekkens, bij het aanraken van snaren, doch dat zou best eens aan de ruimte in Oss kunnen liggen; in de test in HVT geeft men echter ook aan dat ze net iets terughoudend zijn.
Heeft iemand van jullie ervaringen met de verschillen tussen deze componenten, advies?
Groet, Han.

mars

oi Han

ten eerste van harte welkom op het forum.

ten weede , denk ik dat hifigek jouw wel een paar antwoorden kan geven

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Over Van Medevoort kan ik niets zeggen, net als over de Focals.
De Maxima klinkt in Oss wat ingetogen, terwijl deze wel zeer gedetaileerd is. Ik weet niet of je de Vertigo beluisterd hebt? Deze klinkt net even wat frisser, terwijl wel dezelfde tweeter is gebruikt. Anders zou je eens kunnen luisteren naar een set met de 9900 tweeter, zoals de reference plus. Deze heeft net een ander hoog karakter (wel minder gedetaileerd dan de Vertigo en Maxima).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

scanspeakman

#3
Ik heb zelf de reference plus. Afgelopen weekend heb ik daar het filter van vervangen door een betere variant. voor het hoog gebruikte ik een Audyn Cap+ en een Tritec spoel voor het mid/laag. Niet echt slecht dus. Deze heb ik vervangen door respectievelijk een Duelund copper foil cap en een Jantzen wax copperfoil spoel.  Daarmee kan je de puntjes op de "i" zetten qua aanraken van snaren etc. Het filter van de laag driver heb ik onveranderd gelaten. Met de Maxima is op dat vlak dus denk ik ook nog wel wat te winnen.

Scanspeakman

HiFi gek

#4
Hallo Han
Welkom op dit forum .

Ik denk dat ik je wel wat informatie kan verschaffen over de Marantz SA11-S1 en over de Focal 1027BE .

Om te beginnen heb ik zelf de SA11-S1 ongeveer twee jaar gehad .
Als ik uitga van de speler die ik daarvoor weer had (SA17-S1 ) dan is een SA11-S1 een behoorlijke stap voorwaards .
De SA11-S1 klinkt duidelijk helderder en een totaal andere klankkleur ( wat aangenamer) en laat ook meer micro informatie horen .
Het laag heeft ook meer druk ( naar mijn smaak net te veel ) .
Ik vind zelf ook de scherpte in het hoog iets te veel ( puur persoonlijk ) .
Het cd laatje is stevig genoeg maar wel van plastic helaas .
Over het loopwerk kan ik melden dat deze best wel rumoerig is , vooral met de hoogtoerige sacd's hoor je het loopwerk duidelijk herrie maken .
Als een sacd niet zuiver rond is komt het loopwerk flink in resonantie wat een hoop herrie maakt en irrietant is ( ik heb dit ook gemerkt bij andere SA11-S1 spelers  ) , de komplete cd speler staat dan te trillen .
Het is iig een speler die wel behoorlijk goed presteerd gezien de nieuwprijs van 3000 euro destijds .
Ik heb er toen geen spijd van gehad van de aankoop .
Ik kan je wel aanraden mocht je hem kopen om als interlink geen Siltech te nemen , dan wordt het te scherp en raak je een hoop warmte kwijt .
Ik heb zelf toen de Siltech SQ88G3 omgeruilt voor een Van Den Hul - The First    en dat was meteen een schot in de roos qua klankkleur .
Inmiddels heb ik de SA11-S1 niet meer , nu heb ik de topspeler van Marantz de SA7-S1 en deze is echt heel veel beter dan de SA11-S1 , op alle fronten .
Dus eigenlijk zou ik je willen advieseren om de SA11-S2 te kopen omdat vrijwel alle electronica incl volledig metalen loopwerk overgenomen is uit de SA7-S1 .
Dit loopwerk is vrijwel stil qua geluid en loopt volledig trilligsvrij .

Een SA11-S2 kost 3500 euro , ik weet dat je vermelde dat je dat te duur vind .
Maar er is een hifi winkel in Rotterdam ( CORRECT ELECTRONICS ) die alle Marantz Premium apparatuur ongeveer met 1000 euro vordeel aanbied .
Ik heb zelf gezien dat de SA11-S2 rond de 2500 euro daar koste , dit is ongeveer een maand geleden .
Zoek het telefoonnummer op en bel ze voor de huidige prijs .



Wat de Focal 1027BE betreft kan ik je het volgende melden .

Deze heb ik beluisterd op mijn eigen installatie bij Hobo hifi op mijn vorige SA11-S1 , de Accuphase E-408 versterker en mijn eigen bekabeling .
Ik kwam eigenlijk om de B&W 802D van 12000 euro te beluisteren , dat heb ik dus ook gedaan .
Maar daarna werden de Focal 1027BE neergezet van maar 5500 euro , maar tot mijn grote verbazing lieten de veel goedkopere Focal's meer horen zoals meer micro informatie en meer transparant en luchtiger maar te helder dan weer .
Alleen vindt ik persoonlijk de lage tonen aan de magere kant en vindt ik ze te helder klinken , maar desalniettemin een topprestatie i.v.m. de veel duurdere B&W 802D .

Zelf heb ik gekozen voor zijn grotere broer de Focal 1037BE met drie basspeakers , die doet het in alle opzichten nog wat beter met het grote verschil dat deze een andere klankkleur geven ( meer warm en minder helder ) .
Dit komt door de extra basspeaker en een ander scheidingsfilter en de aanzienlijk grotere behuizing .
De 1037BE heb ik ook weer vergeleken met veel andere merken op mijn eigen installatie in mijn eigen huis en was duidelijk de winnaar op klankkleur en prestatie niveau , ze kosten 7800 euro maar ik heb ze voor 7000 euro gekocht bij Hobo hifi Rotterdam .


Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie en deze is dus puur persoonlijk en gericht op mijn eigen voorkeur .


Groeten  EDWIN  B

gerard

Citaat van: HiFi gek op juli 04, 2008, 18:47:08
Over het loopwerk kan ik melden dat deze best wel rumoerig is , vooral met de hoogtoerige sacd's hoor je het loopwerk duidelijk herrie maken .
Als een sacd niet zuiver rond is komt het loopwerk flink in resonantie wat een hoop herrie maakt en irrietant is ( ik heb dit ook gemerkt bij andere SA11-S1 spelers  ) , de komplete cd speler staat dan te trillen .

Edwin jij lijkt me best wel een perfectionist als ik je stukjes lees.

Wat mij dan wel verbaasd is dat je een dure cd speler (€3000,-) eigenlijk omschrijft als een soort herrie makende rammelbak en daar ook nog 2 jaar mee kan leven! Breng je zoiets dan niet terug naar de dealer?? Voor dat geld mag je toch beter verwachten! In mijn speler van €500,- rammelt ook wel eens een schijfje maar ik heb nog nooit de hele speler horen trillen....

groet gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

HiFi gek

Citaat van: gerard op juli 05, 2008, 23:01:53
Edwin jij lijkt me best wel een perfectionist als ik je stukjes lees.

Wat mij dan wel verbaasd is dat je een dure cd speler (€3000,-) eigenlijk omschrijft als een soort herrie makende rammelbak en daar ook nog 2 jaar mee kan leven! Breng je zoiets dan niet terug naar de dealer?? Voor dat geld mag je toch beter verwachten! In mijn speler van €500,- rammelt ook wel eens een schijfje maar ik heb nog nooit de hele speler horen trillen....

groet gerard




Hallo Gerard .

In feite heb je volledig gelijk .
Maar het schijnt een kenmerk te zijn van de SA11-S1 , dat is mij altans verteld door Multifoon hifi Rotterdam .
Toen ik daar een keer was jaren geleden had ik dus een niet zuiver ronde hoogtoerige sacd doelbewust meegenomen om te proberen in hun SA11-S1 in de demoruimte .
En hun speler stond net zo te trillen en herrie te maken als de mijne , er werd mij toen verteld dat ze dat (SA11-S1) allemaal doen .
Dat was dus de ervaring van een gerenomeerde Marantz dealer .
Op diverse hifi shows waar ik in het verleden kwam nam ik altijd die onronde sacd weer mee en als er een SA11-S1 stond vroeg ik of ik de sacd er in mocht doen .
En iedere speler had er helaas last van .

Kijk in dit geval heeft dus terug brengen naar de dealer of importeur ook geen zin omdat je van te voren weet dat een andere speler van dat zelfde type ook dat euvel heeft .
En een andere Marantz speler was op dat moment geen optie omdat de SA11-S1 toen het topmodel was .
Maar geloof mij , mijn huidige SA7-S1 loopt op die onronde sacd volledig trillingsvrij en herrievrij , een verademing .
En dat zal dus ook de nieuwe SA11-S2 doen , ze zullen er niet voor niets een ander loopwerk in gemonteerd hebben (afkomstig uit de SA7-S1) .

Groeten  EDWIN  B