Marantz loodvrij: minder lange levensduur?

Gestart door gerard, april 21, 2008, 19:35:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

Ik heb wel eens wat gelezen over dat de nieuwe apparaten loodvrij gesoldeerd moeten worden, vanwege het milieu.
Zijn ze daar al mee begonnen? Zo ja, vanaf welk type marantz receiver/versterker zijn ze "loodvrij" ?

Zijn nieuwe apparaten allemaal loodvrij? Ook die van andere hifi merken?

Is het verstandiger, met het oog op de levensduur (en kans op storingen) om een iets oudere, met lood gesoldeerde receiver/versterker te kopen of een nieuwe met "loodvervangers" ??

Ik meen dat ik op dit forum wel eens iets gelezen heb over loodvrij solderen (kan het even niet vinden) en dat niet iedereen daar even positief over is...


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Ik zou mij er niet al te druk over maken, mits je periodiek je versterker na laat kijken op goede soldeereilandjes.
Het klopt inderdaad dat de nieuwe soldeertin minder lang meegaat, maar elk merk en zelfs elk gesoldeerd ding moet loodvrij zijn tegenwoordig.

HAL9000 heeft er wel eens over gepost, ik denk onder "techniek" maar ik kan zo gauw geen link vinden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Citaat van: Maurice op april 21, 2008, 21:12:52
Ik zou mij er niet al te druk over maken, mits je periodiek je versterker na laat kijken op goede soldeereilandjes.
Het klopt inderdaad dat de nieuwe soldeertin minder lang meegaat, maar elk merk en zelfs elk gesoldeerd ding moet loodvrij zijn tegenwoordig.

HAL9000 heeft er wel eens over gepost, ik denk onder "techniek" maar ik kan zo gauw geen link vinden.


Garantie periodes worden wel langer ? van de winkel en via het wetboek
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.