Wat is het meest kritische component in een set?

Gestart door Maurice, maart 16, 2008, 22:36:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat is het meest belangrijk?

Luidsprekers!
Versterker
Bron
Bekabeling

mahansz

wellicht interessant om dit draadje even te lezen m.b.t. bronnen (overigens geenszins bedoeld om een statement te maken, meer om te vergelijken)
klikkerdeklik
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

gerard

Citaat van: Nicowico op maart 22, 2008, 23:46:46
Als ik het zo lees is het nog niet iedereen duidelijk wat onder een "bron" wordt verstaan.
In mijn ogen is een bron:

Speel je met een CD-speler dan is de CD de bron, ...
Als ik bovenstaand bericht leest, dan versta je onder de bron de platenspeler, cd=speler etc. of zie ik dat verkeerd?


nopompom  Jammer dat door dit soort opmerkingen het ineens gaat over of de cd of de cd-speler de bron is.

Blijkbaar weet Nicowico het zelf ook niet zeker anders schrijft hij niet: "in mijn ogen...."
In dit forum zitten blijkbaar niemand op een welles/nietes discussie te wachten zoals in sommige andere fora...
Liever inhoudelijke onderwerpen.

"wat is de bron"... Onderwerp voor nieuw topic?

Dit draadje gaat toch duidelijk over alles wat de muziek/geluidsoverdracht zou kunnen beinvloeden en daardoor het belangrijkst is.
Het gaat over luidspreker, versterker, bron en bekabeling. (of zit de speler in de versterker dan? ):angel:

In dit rijtje staat niet: cd, dvd, lp, mc, DAT, tuner etc. Dus gaat het daar ook niet over.

Forumers schroom niet en ouwehoer gewoon verder.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SoundZ

Citaat van: Leonneke op maart 18, 2008, 15:13:34
Het gaat niet direct om het BESTE component. Het gaat in de keten vooral om het SLECHTSTE component.
Tja ............... Nu ik dit zo bekijk, kan dit echt een heel lang topic gaan worden.

Dus ik stel mijn mening bij deze bij.  Het meest kritische component binnen de audioketen is het slechtste component ..............  De zwakste schakel bepaalt het eindresultaat.

Ik las de thread even terug om te kijken of er al iemand deze wijsheid had geuit? En jawel: Leonneke was me voor.
Het is een waarheid als een koe waar niemand omheen kan.

Als je wilt achterhalen wat er beter kan in je set - ervanuitgaande dat die vraag achter deze topic schuilt - kun je het beste het pad van eliminatie bewandelen.

Je referentie zou dan kunnen zijn: De set van een vriend(in) of kennis die naar jou idee beter klink dan je eigen.
Sleep vervolgens stapsgewijs je Platen/CD/DVD/..-speler daarheen en luister elke keer of dat van hem/haar beter klinkt dan dat van jou. Elk apparaat dat evengoed klinkt kun je zo elimineren als zwakste schakel van jouw set.
Zo ga je door met je andere onderdelen en werkt zo langzaam je weg naar de luidsprekers toe.

Klinkt alles dan nog even goed, blijft alleen de akoestiek over. (Oh nee, dat was van de discussie uitgesloten he? ) :wink:


Nicowico

#33
Citaat van: gerard op april 03, 2008, 08:17:48

nopompom  Jammer dat door dit soort opmerkingen het ineens gaat over of de cd of de cd-speler de bron is.

Blijkbaar weet Nicowico het zelf ook niet zeker anders schrijft hij niet: "in mijn ogen...."
In dit forum zitten blijkbaar niemand op een welles/nietes discussie te wachten zoals in sommige andere fora...
Liever inhoudelijke onderwerpen.

"wat is de bron"... Onderwerp voor nieuw topic?

Dit draadje gaat toch duidelijk over alles wat de muziek/geluidsoverdracht zou kunnen beinvloeden en daardoor het belangrijkst is.
Het gaat over luidspreker, versterker, bron en bekabeling. (of zit de speler in de versterker dan? ):angel:

In dit rijtje staat niet: cd, dvd, lp, mc, DAT, tuner etc. Dus gaat het daar ook niet over.

Forumers schroom niet en ouwehoer gewoon verder.


Door te zeggen "In mijn ogen etc" druk ik mij alleen maar zacht uit, maar je voelt je kennelijk toch nog aangevallen en zo niet dan zou ik toch wat gematigder reageren :x

Dit topic gaat inderdaad over luidspreker versterker, bron en bekabeling, dus er staat inderdaad niet wat de bron is en volgens mij is de bron waar het geluid mee begint, dus de geluidsdrager, CD, cassette, plaat en als je het daar niet mee eens ben moet je daar op een normale manier op reageren en niet zo achterlijk doen met "Jammer dat dit soort opmerkingen etc" en "Blijkbaar weet Nicowico etc"
Ik probeer alleen maar ter discussie te stellen wat je de bron wil noemen, de geluidsdrager of het apparaat waarmee je de geluidsdrager afspeelt. In mijn ogen is de geluidsdrager de bron.
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.

Maurice

Ik heb als "bron" de geluidsafspeler bedoeld in de openingspost. Dus CD/dvd/platenspeler etc.
De geluidsdrager is mijns inziens erg belangrijk, aangezien de klootviool achter de knoppen het meeste verprutst bij de meeste opnames.

Excuses voor onduidelijkheid mijnerzijds, gelieve de strijdbijlen begraven.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Citaat van: Maurice op april 04, 2008, 17:35:39
Ik heb als "bron" de geluidsafspeler bedoeld in de openingspost. Dus CD/dvd/platenspeler etc.
De geluidsdrager is mijns inziens erg belangrijk, aangezien de klootviool achter de knoppen het meeste verprutst bij de meeste opnames.

Excuses voor onduidelijkheid mijnerzijds, gelieve de strijdbijlen begraven.

  violent1    nonono       Sorry administrator,   done        :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op maart 26, 2008, 12:43:20


MAURICE


Die genoemde 50% aan speakers en dan 40% aan versterking en dan 10% aan de bron klopt naar mijn mening echt niet .
Ik zal het verklaren .

Stel je koopt een paar luidsprekers van 8000 euro en een versterker van ongeveer 7000 euro  dan gaat het tot nog toe prima , je mag er van uit gaan dat deze qua presteren in verhouding tot elkaar zullen staan .
Maar als je daar een bron op aansluit uit de instapklasse van ongeveer 1800 euro dan zal de installatie nooit volledig tot zijn recht komen .

Ik bedoel , de verhouding wordt uit elkaar getrokken t.o.v. elkaar .
De luidsprekers en de versterker in dit voorbeeld zijn van een veel hogere kwaliteit dan de bron .
Wat krijg je dan ?
De bron staat dan op 100% te presteren terwijl de luidsprekers en de versterker misschien maar op 60% presteren .
Dus zal je nooit te horen krijgen wat de luidsprekers en versterker werkelijk in huis hebben , hier zou je dan fors op kunnen besparen want zo'n installatie is flink overgedimentioneerd .
Een installatie zal nooit en te nimmer meer kunnen weergeven dan wat de bron aankan , de informatie op de geluidsdrager die verloren gaat kan nooit meer weergegeven worden ook al heb je luidsprekers van 1.000.000 euro .

Let ook maar eens goed op op de hifi show's .
Soms zie je daar installaties van een paar 100.000 euro's , en je zal nooit een cd speler op platenspeler  daarop zien staan spelen van een paar duizend euro's .
Dit zijn altijd exotische exemplaren met prijzen van tig duizenden euro's waar wij een mensenleven voor moeten sparen .
Als hier een bron op wordt aangesloten die totaal niet in verhouding is met de rest van de apparatuur slaat zo'n importeur met zijn demo een gigantische flater .
De luisteraars zullen dan zeggen :was dat nou alles , zo'n peperdure set maar je hoorde het er niet vanaf ( oorzaak is hier de bron ) .
Sluit de importeur hier een bron op aan die in verhouding is met de rest , dan waan je je in het hifi walhalla en ben je een onvergetelijke ervaring rijker .


Andersom werkt uiteraard ook niet een peperdure bron met goedkope luidsprekers of versterker .
De bron kan dan veel meer weergeven dan de rest aankan .

En wat ook niet vergeten mag worden en dat is de belangrijkste van allemaal .
Wat is je doelstelling , hoe ver wil je gaan met perfectioneren .
Wat voor de één betaalbaar is is voor een ander onhaalbaar .
Waar de één naar streeft daar interesseerd een ander zich misschien totaal niet voor , de meesten zullen zeggen als het maar lekker klinkt meer is niet nodig .

En de prijzen van apparatuur zeggen ook niet alles , want het moet wel matchen met elkaar .
Een installatie uit dure componenten kan ook tegenvallen als het niet goed kombineerd met elkaar .
Het is de kunst van het combineren die het eindresultaat bepaald , en het hoeft niet altijd maar duur te zijn .

Misschien een lang zijk verhaal geworden .
Ik probeerde het zo duidelijk mogelijk te verworden .





Groeten   EDWIN  B




Dus de prijs bepaalt de kwaliteit :gaap:
En waarom kan je geen versteker kopen die wat goedkoper is dan die 7000/8000 euro en duurdere speakers ? die logica snap ik niet
Ik koop liever een Accuphase 213 en, mooie speakers van 10 mille
En de bron hoeft helemaal niet duur te zijn vind ik als je een mooie speler koopt van 1000/2000 euro is gewoon prima dat zou dus betekenen dat elke speler die goedkoper is heel wat slechter zou moeten klinken volgen jouw beredenering.
Heb veel demo's en avonden gedaan voor audioclubs maar als we kabels of cd spelers gingen verwissellen merkte niemand dat.
Wat ze ook als eerste vragen op een van die avonden was altijd de prijs ? die is totaal niet belangrijk
Volgens mij heeft elke goed gebouwde cd speler standaard een prima resultaat.
En er word echt wel gedemonstreerd met instap cd spelers.
Wel leuk dat er vaak gemasterd word en opgenomen en afgeregeld op een paar oude Quads en Philips cd 950 ? en een Dat recorder en die opnames worden bestempeld als subliem envaak als referentie.
En het verhaal over stroom daar moet ik altijd over lachen dan wil je dus zeggen (voordat de merken dus iets nieuws moesten verzinnen omdat de verkoop van bekabeling achter bleef en er teveel merken bijkwamen)dat we daarvoor dus naar slechte kwaliteit luisterde?
Alles heeft te maken met smaak niks meer niks minder.

hello

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: jwx op april 17, 2008, 15:56:15
Dus de prijs bepaalt de kwaliteit :gaap:
Niet persé ;)

Citeer
En waarom kan je geen versteker kopen die wat goedkoper is dan die 7000/8000 euro en duurdere speakers ? die logica snap ik niet
Ik koop liever een Accuphase 213 en, mooie speakers van 10 mille
Kan wel degelijk in sommige gevallen. Blijft echter wel dat ik veel sets heb gehoord waarin de luidsprekers van een veel grotere klasse waren dan de versterker kon laten horen. Met goedkopere luidsprekers van het zelfde merk zou er geen verslechtering optreden, maar met een veel betere/krachtigere versterker trad er wel verbetering op. Mijn meest recente voorbeeld is toch mijn eigen set! Vooversterker maakt klankmatig zeker heel veel uit.

Citeer
En de bron hoeft helemaal niet duur te zijn vind ik als je een mooie speler koopt van 1000/2000 euro is gewoon prima dat zou dus betekenen dat elke speler die goedkoper is heel wat slechter zou moeten klinken volgen jouw beredenering.
Ik zou willen dat ik dat geld kon uitgeven aan een cd-speler! Maar toch merk ik met deze veel verschillen in kwaliteit/detailering/ruimtelijke afbeelding.
Citeer
Heb veel demo's en avonden gedaan voor audioclubs maar als we kabels of cd spelers gingen verwissellen merkte niemand dat.
Beiden zijn moeilijk te beoordelen als je de set niet goed kent, en al helemaal niet in een minder goede akoestiek! Bekabeling hoor ik soms echter wel grote verschillen, wederom onlangs op mijn eigen set.

Citeer
Wel leuk dat er vaak gemasterd word en opgenomen en afgeregeld op een paar oude Quads en Philips cd 950 ? en een Dat recorder en die opnames worden bestempeld als subliem envaak als referentie.
Zolang ze maar zoveel mogelijk van de knoppen af zijn gebleven ;) Mijn beste opnames zijn zonder tussenkomst van een mengpaneel (oa Tyner McCoy, van mic rechtstreeks op bandrecorder).
Citeer
Alles heeft te maken met smaak niks meer niks minder.
Jep, veel wel ;) En bij smaak geldt: ~the truth is in the eye/ear of the beholder~
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude