Citaat van: RHK op april 01, 2024, 18:37:37Al eens geexperimenteerd met het verhogen van het bronnivo onder het inputmenu? Bij mijn AV kan dat zelfs tot +12Db. Dat scheelt wel in die bewuste volumestand.
Alleen bij HDMI bron tv audio bij de EARC poort kan dat niet veranderd worden.
Ik heb het niet eens over de verschillende bronnen. Bij streamen van LossLess audio vanaf mijn NAS heb ik dat, maar daar kan het liggen aan hoe het rippen vanaf de source werd gedaan.
Maar ik merk het ook bij het switchen van zender op mijn TV box, en bij het afspelen van MKV's.
Vandaag is er echter teveel gewijzigd in de set om nog objectief zaken te gaan vergelijken en uit te testen. Na de aankoop van de Cinema 40, is mijn video bron niet langer de HDI Dune HD Max maar de X-box X met KODI. En de luidsprekers zijn niet langer de Wharfedale Opus 2 maar de Elysian 4's die ik gezien ze 4 ohm rated zijn en omdat ik de Rotel nog had, aangesloten via die Rotel.
Vroeger keek ik TV op +/- -35db, ik meen dat dit snel -30db werd met de Cinema 40 (ik zou de Opus 2 weer moeten aankoppelen op de c40 om dat te bevestigen, ware het niet dat ik onlangs ook de oude TV decoder inwisselde voor een nieuwe TV box).
Vandaag staat voor TV de receiver op -40 à -45db, wat gezien het extra vermogen van de Rotel de ervaring van
@Smeagol bevestigd, anderzijds is er teveel veranderd in de set om het met zekerheid daaraan te wijten, want nog met de SR7008 nog met de Cinema 40 had ik het gevoel dat deze meer moeite had, iets wat ik wel had met de SR8002 waar ik echt merkte dat ik het volle potentieel niet kreeg van de Wharfedale Opus 2's en ooit de reden was van de aankoop van de Rotel.
Het aantal en zeker de grootte van de speakers spelen een rol in het vermogen verhaal. Voor mijn center wordt een vermogen geadviseerd van 70–400W (Continuous Programme 200W) en voor mijn 4 surrounds 40-200W (100W) en voor mijn oude fronts 100-500W (250W) allemaal bij 6ohm.
Als we kijken naar bv de KEF T101 of T301 die zijn 10-150W zoals CB die heeft, dan zullen die veel minder eisen van de receiver, en dus ook minder snel de limieten van de receiver bloot leggen.
Zonder te weten welke speakers Smeagol heeft is het moeilijk een oordeel te vellen of het vermogen de oorzaak is, of iets anders.
De enige reden dat ik de vraag stelde, is dat er heel wat discussie is over kiezen tss SR8015 of Cinema 40. Ikzelf heb ook voor de keuze gestaan. Dat een receiver nu iets harder moet werken, of volume wat hoger moet staan maakt mij uiteindelijk weinig uit want -20db kan ik hier toch niet spelen. Online vond ik niks over 1 op 1 vergelijken. Alle meningen waren puur gebaseerd op de specs en de discussie tussen hogere serie vs nieuwe features. Maar uiteindelijk telt hier alleen maar hoe het klinkt ongeacht of de knop nu 1/4 of een 1/3 openstaat.