Pick-up naald afstellen

Gestart door Jippetje, november 10, 2022, 11:29:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jippetje

Hallo
Ik heb een Marantz 6150 Pick up, daar zit het zie foto bij.
Ik heb begrepen dat je hier mee de overhang van de naald kunt afstellen.
Helaas heb ik geen idee hoe dat werkt en waar de naald op welk streepje moet staan.
Mijn nieuw aangeschafte naald is een Audio technica  AT-VM95SH.
Die wil ik graag goed afstellen vandaar mijn vraag.

Wie weet hier iets van?
Gr Jan

iMoose

Leuke platenspeler en leuk element.

Naast "overhang" zijn er nog wel een aantal zaken die je moet afregelen om optimaal te kunnen genieten. Mijn eerste advies is om eens te googelen op "afstellen platenspeler" of "afstellen element" of iets soortgelijks. Tweede advies, ook in de gebruiksaanwijzing van je platenspeler (online vast te vinden) zal één en andere specifiek voor dat model staan. En in de instructie bij het element staat aangegeven met welke naalddruk hij optimaal presteert.

Hier staat bijvoorbeeld e.e.a. uitgelegd :https://physicalgraffiti.nl/2021/02/12/platenspeler-gewicht-optimaal-instellen/

Uit je vraag maak ik op dat je nog niet eerder een element hebt gemonteerd en afgesteld. Het is niet super ingewikkeld maar vraagt vooral wat inzicht en precisie.

Mocht je het element in een fysieke winkel hebben gekocht dan kunnen ze je daar vast ook helpen.

NB

Misschien heb je aan het onderstaande YT filmpje wat.
Daarin wordt de hele setup van een draaitafel rustig uitgelegd.


https://youtu.be/WM-aIDwfrhc
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Jippetje

Hallo
Ik heb eerder een element vervangen, maar had niet eerder over overhang gehoord, vandaar.
Vanzelf heb ik de naalddruk Advies 2gr en de dwarsdruk compensatie op 2 afgesteld.
het gaat er mij dus om hoe je met het bijgeleverde 45toeren element de overhang kunt afstellen.
Natuurlijk heb ik google geraadpleegd. maar kon hier over niets vinden wat betreft mijn 45 toeren element.
Ik heb er wel een gevonden waar alleen een punt opstaat, daar moet de naald op staan , die van mij heeft streepjes en 2 getallen, en dat brengt mij in verwarring.

Gr Jan 

Emiel77

denk dat dat verhaal in bovenstaand filmpje ook wel behandeld wordt?

aan de andere kant kun je ook zonder tools een draaitafel afstellen, op gehoor, klinkt het niet lekker? gewoon even met afstelling spelen, kost wat tijd, heeft ook zo zn eigen charme :-D

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

iMoose

#5
"Overhang" is de plek waar de naaldpunt moet zitten t.o.v. de headshell. In de gebruiksaanwijzing van jouw platenspeler wordt gesproken over een kruisje op de 45 toeren adaptor als referentiepunt. De pijl op de adaptor moet naar de achterzijde van de platenspeler wijzen.
Jouw adaptor heeft geen kruisje maar streepjes. De 12 en 17 verwijzen naar het overhangpunt voor verschillende typen Marantz platenspelers. Welke voor de jouwe de juiste is verteld de gebruiksaanwijzing niet.

Op zich een simpel tooltje dus om de juiste plek te bepalen. Echter een sjabloon dat de juiste naaldpositie op meerdere punten meet zoals in de gegeven linkjes is accurater en zal snel een betere weergave opleveren. Een juist afgesteld element voorkomt ook onnodige slijtage aan je vinyl en element.

Jippetje

Dat laatste is helemaal waar.
Tevens heb ik het filmpje de mogelijke oplossing gevonden.

Bedankt voor het mee denken.
Jan