De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MadVillain

Citaat van: Vlearmoes op februari 02, 2011, 12:07:37
stupid stupid   dit zouden de stereo mensen meer moeten proberen  :yes:

Heel graag, want ik mis toch wel laag :)

Een sub heeft de voordeel dat je hem gewoon uit kan zetten als je hem niet meer nodig hebt.

Maar een echt goede muzikale sub kost toch redelijk wat?

HiFi gek

Voor een echt hoogwaardige sub voor stereo gebruik kom je al gauw bij de duurdere REL sub;s uit .

En natuurlijk nog een aantal andere merken , ben helaas niet echt thuis in de Subwoofer markt .

Heb vroeger zelf ook een subwoofer gehad , de Magnat Omega 380 .
Dat ding was ik snel zat , het laag dat mijn B&W Nautilus 804 boxen toen destijds gaven was veel beter dan het laag van de Magnat subwoofer .

Voor mij hoe dan ook absoluut geen subwoofer meer , het laag uit mijn Focal 1037 BE boxen is toch al perfect , ook het allerlaagste laag is aanwezig : dus waarom dan een subwoofer toevoegen ?



Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

vanavond is men vader wezen luisteren en wat gas gegeven   HB

maar die nieuwe amp voegt toch nog wel een hoop toe zeg in het laag  notworthy pompom en het geluid heeft veel body kracht en met name Detail plaatsing en snelheid :-o  :kwijl: :yes:

TurboMarco

#528
Citaat van: HiFi gek op februari 02, 2011, 21:17:15
Voor een echt hoogwaardige sub voor stereo gebruik kom je al gauw bij de duurdere REL sub;s uit .

Dat vind ik nonsens ,hoewel de rel subs best wel goed zijn blijft de akoestiek in 99% van de gevallen de bottleneck ,en de juiste fijnafstemming geschied dan makkelijker met een actieve parametrische equalizer ,bij een passief luidsprekersysteem kan je helemaal niets regelen ,dus een sub met naast een gain en phase regeling een variabele boost regeling heeft altijd een voorsprong op welk passief luidsprekersysteem dan ook .
De verhalen dat hoe duurder des te beter is dus bullcrap ,ik kan en wil dat met plezier aantonen door een goedkope woofer met een goedkope versterker te laten horen ,je zal versteld staan wat je met een parametrische eq kan doen .
De Dynaudio voldoet mijn inziens dan ook niet aan de ideale subwoofer,omdat deze simpelweg niet over voldoende integratiemogelijkheden beschikt .
Ik vind het dan ook erg jammer dat wanneer men een verkeerde keuze gemaakt heeft op basis van onvoldoende vooronderzoek een subwoofer zomaar afschrijft en bovendien met ongegronde beweringen komt .

En Edwin je kan natuurlijk uitermate tevreden zijn over de laagweergave van jouw luidsprekers,maar dat is ook niet helemaal zonder slag of stoot gegaan,zo maak ik dat anders op uit jouw posts ,hele dure kabels en tweaks zoals houten blokjes en ander dempingsmateriaal zal best wel een beetje verschil kunnen maken ,maar dat valt toch echt wel in het niet bij een equalizer die de akoestische problemen voor een fractie wat een "dure" kabel kost oplost .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

#529
ben het niet met je eens dat ik hem zomaar heb afgeschreven  :no:  ik ging er ook vanuit dat de fase verstelling 0 tot 180 graden was ,maar blijkt alleen maar  0 of 180 te zijn
heb veel verschillende locatie,s geprobeerd in men woonkamer  , fase gain en cut of is allemaal op invloed van elkaar en ben uitgebreid bezig ermee geweest ,buiten dat ik het misschien nog wel wat meer tijd had kunnen geven en eventeueel nog advies vragen , vindt ik het persoonlijk gewoon niet fijn luisteren met de sub erbij veels te overheersend in mijn situatie kon de gain maar net openzetten als de fase goed stond

TurboMarco

#530
Daarom hamer ik op het verhaal vooronderzoek  :wink: ,als je meer tijd zou nemen om te kijken welke subwoofers in aanmerking zouden komen om die in jouw ruimte te kunnen integreren dan had je wellicht tot een bevredigend resultaat kunnen komen ,ook vind ik de Dynaudio sub ook niet bepaald een referentie model ,bovendien was mijn betoog ook aan Edwin en jou gericht .
Ook zijn er meerdere leden die toch best wel goede suggesties gegeven hebben ,ik vind dat dan erg jammer dat die goed bedoelde suggesties min of meer in de wind geslagen worden .


Beste Arjan ,kijkend naar deze foto bespeur ik vrijwel direct wat in jouw geval de bottleneck is ....namelijk de akoestiek ,mijn intenties zijn echt niet bedoeld om te zeiken maar om je op weg te helpen ,vandaar dat ik toch meerdere malen over een parametrische equalizer begonnen ben ,die eq's heb je in vele soorten en maten ,echter een Hobo hifi kan je die niet verkopen omdat die simpelweg andere prioriteiten stellen ,hun verkopen liever halve maatregelen die hun kas goed vullen dan dat ze aan oplossingen kunnen bieden .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

eq?...w8..zit dat niet...in een...receiver...op naar een sr7005  clown1

nee, kan me goed voorstellen dat iemand puke neigingen krijgt van sub-laag,
als liefhebber van monitors & die sound..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op februari 04, 2011, 12:04:02
eq?...w8..zit dat niet...in een...receiver...op naar een sr7005  clown1

nee, kan me goed voorstellen dat iemand puke neigingen krijgt van sub-laag,
als liefhebber van monitors & die sound..

jij bent ook een anti supper :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Citaat van: still life op februari 04, 2011, 12:04:02
eq?...w8..zit dat niet...in een...receiver...op naar een sr7005  clown1

nee, kan me goed voorstellen dat iemand puke neigingen krijgt van sub-laag,
als liefhebber van monitors & die sound..

Arjan is volgens mij niet echt een monitor man hoor. Als ie er het geld voor had kocht ie de focus 220 als ik zijn berichten zo een beetje volg.

Al dat negatieve gedoe om subs. Mijn fronts hebben laag genoeg om (bij stereo gebruik) niet een sub nodig te hebben maar bij zo goed als elke monitor set kan een goede sub echt wel winst betekenen. Luister bv maar naar de CD van Yello ed daar zit een laag in wat een gemiddelde monitor never nooit niet weer kan geven.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

Toch ben ik ervan overtuigd dat wanneer Arjan een stel vloerstaanders in huis neer zet het probleem van het laag blijft bestaan ,echter in het geval van een passief systeem kan je er helemaal niets aan veranderen ,een actief laag met voldoende instelmogelijkheden bied dan de uitkomst om ongewenste bulten en dippen in het laag aan te pakken ,daarnaast kan de integratie met de monitors veel beter uitpakken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Niber

Misschien kun jij/jullie een nieuw draadje openen mbt sub-gebruik bij stereo opstelling.
Denk dat veel mensen met monitoren hier wel belangstelling voor hebben wat er allemaal mogelijk is...
Ik wel sowieso wat er mogelijk is qua aansluiting, afstelling, plaatsing, etc.

Alleen dat hele high-level aansluiten gaat me al de pet boven...Wat ik er van maak is dat een subwoofer aansluiten op je normale luidsprekeruitgangen (zelfs dus mogelijk met mijn PM5003).

Mocht hier geen belangstelling voor zijn mag iemand me altijd een PM en/of mail sturen met info...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Jeroen

Valt me wel 1 ding op dat er verschillende personen het over REL en BK subwoofers heeft terwijl Velodyne subwoofers ook heel goed met stereo overweg kunnen zeker de Digital Drive PLUS series, maar ja die kosten nogal wat.
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

xander32

#538
Velodyne heeft subs waarin de EQ is geintegreerd en waarbij het invoegen in de set bijna geheel autom. middels (de bijgeleverde) microfoon gaat.

Citaat van: Jeroen op februari 04, 2011, 13:16:35
Valt me wel 1 ding op dat er verschillende personen het over REL en BK subwoofers heeft terwijl Velodyne subwoofers ook heel goed met stereo overweg kunnen zeker de Digital Drive PLUS series, maar ja die kosten nogal wat.


Betreft een sub in een stereoset: ik was eerst zeer sceptisch, moest er niets van weten. Mijn sub had ik aangekocht voor het meerkanaalsgebeuren. Echter, na verkoop van mijn meerkanaalsset en een aantal M&G, waarin positieve ervaringen betreft de integratie van een sub in een stereoset dan wel ht-set middels high-level, ben ik toch zelf aan het experimenteren gegaan met de BK (die stond er toch nog);
na enige finetuning middels de crossover, fase en gain(en wijze raad van mede forumleden) ben ik nu helemaal  hello met de sub in mijn stereoset en zou niet meer zonder willen. Daar waar de monitoren bij mij afvallen in het laag neemt de BK het heel subtiel over waardoor meer fundament, het geheel klinkt met sub vloeiender, meer volwassen en natuurlijker dan zonder.

En ook ik ben heel bewust over gegaan van zuilspeakers naar monitoren i.v.m. akoestiek- versus plaatsingsproblematiek, wat zich openbaarde in een bass-issue.


Sander.

still life

Citaat van: Marco op februari 04, 2011, 12:49:44
Toch ben ik ervan overtuigd dat wanneer Arjan een stel vloerstaanders in huis neer zet het probleem van het laag blijft bestaan

zoals aangehaald speelt de akoestiek een hoofdrol (cfr de inspanningen daaromtrent van arjan)
heb het ook wat gevolgd & de (tegenvallende) sub lees ik als het laatste hoofdstuk in zijn verhaal  :angel:

het geeft wel aan dat je niet zomaar een nieuw element kunt introduceren in de set (bvb:versterker/speaker)
in de hoop dat het daarmee veel beter gaat worden..

die problematiek kun je o.a. via eq benaderen (bvb audyssey in HT)
of meer ingrijpend aan de slag gaan met geluidsisolatie panelen en akoestische materialen

een boeiend verhaal niettemin..
alsook de vraag naar een nieuw topic mbt sub integratie in een stereo set




The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300