De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marantz 81

Citaat van: xander32 op september 28, 2014, 19:19:23
Je kan wel grappig doen over dat waterpas zetten, maar afhankelijk van de afwijkingen en het soort ls. kan het echt veel uitmaken betreft het stereobeeld en de tonaliteit. Een halve cm verschil aan de stand, maakt over de luisterafstand gemeten op de sweetspot al een veel groter verschil. En wanneer de ene ls. een halve cm te hoog staat en de ander een halve cm te laag, wordt het verschil nog een stuk groter. En een halve cm is nog niet eens zoveel ...

Opstelling doet ook een hoop ,maar dat je de luidspreker niet meer terug herkent nadat die 1 graad uit het lood heeft gestaan slaat natuurlijk nergens op , als zulke minime verschillen zo,n groot verschil zouden maken is je opstelling niet goed ,als de opstelling goed is dan is de sweetspot ook vrij groot

Citaat van: WilliamB op september 28, 2014, 20:45:09
VDH THE Waterfall gaat mee  :yes:
Eigenlijk moet je de LS kabels die Roger heeft gemaakt uitproberen, dit was bij mij een openbaring  notworthy
Ik zal kijken of ik ze mee kan nemen, want ze zitten vast gemonteerd in mijn rek.

Misschien een andere keer william anders zijn we heel de tijd aan het kabels luisteren i.p.v Muziek  pompom was gewoon benieuwd ofdat Waterfall nog steeds zo,n positief verschil geeft heb nu ook geen SA11 meer

WilliamB

Begrijp het Arjan , en er komt zeker een volgende keer  :yes:
Maar bij de aankoop zal ik deze zeker in overweging nemen.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

De grootte van de sweetspot hangt in eerste instantie m.n. van de ls. af, diens bouw, diens afstralingsgedrag.

E.e.a. kan je zeker wel beïnvloeden middels de opstelling. Maar met ls. die door hun fysiek een beperkte sweetspot kennen, kan je blijven schuiven tot je een ons weegt, maar de sweetspot zal er niet veel anders op worden.


Citaat van: Marantz 81 op september 28, 2014, 21:11:45
Opstelling doet ook een hoop ,maar dat je de luidspreker niet meer terug herkent nadat die 1 graad uit het lood heeft gestaan slaat natuurlijk nergens op , als zulke minime verschillen zo,n groot verschil zouden maken is je opstelling niet goed ,als de opstelling goed is dan is de sweetspot ook vrij groot
...

RoGEK

Citaat van: xander32 op september 28, 2014, 21:50:28
De grootte van de sweetspot hangt in eerste instantie m.n. van de ls. af, diens bouw, diens afstralingsgedrag.

E.e.a. kan je zeker wel beïnvloeden middels de opstelling. Maar met ls. die door hun fysiek een beperkte sweetspot kennen, kan je blijven schuiven tot je een ons weegt, maar de sweetspot zal er niet veel anders op worden.

Bekend verhaal....

De AP's hebben een redelijk smalle sweetspot... Niet handig met een m&g ;-)
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op september 28, 2014, 19:19:23
Je kan wel grappig doen over dat waterpas zetten, maar afhankelijk van de afwijkingen en het soort ls. kan het echt veel uitmaken betreft het stereobeeld en de tonaliteit. Een halve cm verschil aan de stand, maakt over de luisterafstand gemeten op de sweetspot al een veel groter verschil. En wanneer de ene ls. een halve cm te hoog staat en de ander een halve cm te laag, wordt het verschil nog een stuk groter. En een halve cm is nog niet eens zoveel ...


Citaat van: xander32 op september 28, 2014, 21:50:28
De grootte van de sweetspot hangt in eerste instantie m.n. van de ls. af, diens bouw, diens afstralingsgedrag.

E.e.a. kan je zeker wel beïnvloeden middels de opstelling. Maar met ls. die door hun fysiek een beperkte sweetspot kennen, kan je blijven schuiven tot je een ons weegt, maar de sweetspot zal er niet veel anders op worden.
Als 1 speaker 1 cm anders staat dan moet je niet meten in afstand maar in graden verschil.
Een speaker afstraal gedrag meet je in graden.
Dat is en blijft bij 1 meter of 10 meter afstand van de speaker hetzelfde als je in graden meet.


We hebben het over speakers met een dome tweeter, je moet je speaker 5-15 graden draaien wil je meetbaar verschillen in geluidsdruk kunnen meten.
En dan is dat bij 20khz bij 15khz is dat minimaal bij +-15 graden meeting.


Volgens jouw is een cm verschil van een speaker hoorbaar, dat houd in als je op de bank gaat zitten je ook op de cm met je hoofd nauwkeurig elke keer op de zelfde plek moet gaan zitten.
In hoogte, afstand, en zeidelinks.

Nee, sorry dit is onmogelijk. 

xander32

#2735
De ervaring heb ik dat cm's in mijn praktijk (eigen set en die van anderen tijdens M&G) wel een verschil maken.

Dat e.e.a. al dan niet te meten is, dat is voor mij in het totaal niet interessant. Muziek is voor mij beleven, absoluut geen wetenschap. Voor diegenen die muziek wel op die wijze benaderen; prima, ieders z'n/haar ding. Maar daar met elkander over in discussie gaan zal weinig nuttigs opleveren, enkel kansloze discussies geven, zie bv. alle topics rondom kabels  :wink:.

TurboMarco

Citaat van: bas focal marantz op september 30, 2014, 00:57:54
Als 1 speaker 1 cm anders staat dan moet je niet meten in afstand maar in graden verschil.
Een speaker afstraal gedrag meet je in graden.
Dat is en blijft bij 1 meter of 10 meter afstand van de speaker hetzelfde als je in graden meet.


We hebben het over speakers met een dome tweeter, je moet je speaker 5-15 graden draaien wil je meetbaar verschillen in geluidsdruk kunnen meten.
En dan is dat bij 20khz bij 15khz is dat minimaal bij +-15 graden meeting.


Volgens jouw is een cm verschil van een speaker hoorbaar, dat houd in als je op de bank gaat zitten je ook op de cm met je hoofd nauwkeurig elke keer op de zelfde plek moet gaan zitten.
In hoogte, afstand, en zeidelinks.

Nee, sorry dit is onmogelijk.
stupid
Ik dacht het ook al , stel je eens voor hoe je ontspannen muziek aan het beluisteren bent in een vastketenende houding   frusty
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op september 30, 2014, 07:01:41
De ervaring heb ik dat cm's in mijn praktijk (eigen set en die van anderen tijdens M&G) wel een verschil maken.

Dat e.e.a. al dan niet te meten is, dat is voor mij in het totaal niet interessant. Muziek is voor mij beleven, absoluut geen wetenschap. Voor diegenen die muziek wel op die wijze benaderen; prima, ieders z'n/haar ding. Maar daar met elkander over in discussie gaan zal weinig nuttigs opleveren, enkel kansloze discussies geven, zie bv. alle topics rondom kabels  :wink:.
Sorry dit is een dooddoener.


Ik heb zoveel reviews gelezen, nog nooit gehoord dat als de speaker 1cm ''verkeerd'' staat dat dan je sweetspot weg is.
Bij grote breedbanders komt het nauwkeuriger, daar is de sweetspot kleiner en wordt er gesproken over een one men show, maar ook nooit gelezen of ervaren dat 1 cm al tot zulke problemen leid. 



Maar prima, als je van mening bent dat je speakers 100% gelijk moeten staan hoe je dat dan met je luister positie doet.
Want als die dan niet exact hetzelfde is dan is dat hetzelfde als je speakers niet op dezelfde plek staan.
Meet je ook met digitale apparatuur of je speakers ook daadwerkelijk exact gelijk staan, maar ook dat jij exact op dezelfde plek zit.

Eigenlijk een rare vraag maar daar komt het wel op neer.




Marvin

Laat die jongen nou lekker rommelen met schuifmaat, waterpas, meetlint, loodlijn of wichelroede.
Als dat voor hem een voorwaarde is te kunnen genieten dan is dat maar zo.

thanatos

Citaat van: bas focal marantz op september 30, 2014, 15:17:28
Sorry dit is een dooddoener.


Ik heb zoveel reviews gelezen, nog nooit gehoord dat als de speaker 1cm ''verkeerd'' staat dat dan je sweetspot weg is.
Bij grote breedbanders komt het nauwkeuriger, daar is de sweetspot kleiner en wordt er gesproken over een one men show, maar ook nooit gelezen of ervaren dat 1 cm al tot zulke problemen leid. 



Maar prima, als je van mening bent dat je speakers 100% gelijk moeten staan hoe je dat dan met je luister positie doet.
Want als die dan niet exact hetzelfde is dan is dat hetzelfde als je speakers niet op dezelfde plek staan.
Meet je ook met digitale apparatuur of je speakers ook daadwerkelijk exact gelijk staan, maar ook dat jij exact op dezelfde plek zit.

Eigenlijk een rare vraag maar daar komt het wel op neer.

Onder ideale omstandigheden zou je kunnen stellen dat bij perfecte symmetrische opstelling een paar cm naar voren/achter of indraaien geen hoorbaar effect geeft.

Echter mijn woonkamer is niet zo.. en sterker nog ik ben een hele nuchtere audioliefhebber. maar een paar graden meer of minder indraaien hoor ik direct. Ook als ze tot de achterwand niet juist staan hoor ik dit direct aan het stereobeeld.  Gekke is alleen dat ze bij mij nooit symmetrisch staan  :-D

SB_Marantz

Reflecties worden sterk beinvloed door het indraaien van de speaker en dus ook het totaalbeeld.
Ook het minimaal naar voren of achteren schuiven kan behoorlijk gewicht in de schaal leggen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Al die maatregelen om de luidsprekers tot op de centimeter nauwkeurig op te stellen zijn pas zinvol als je de sweetspot op diezelfde manier benaderd , en dan ga je zitten en mag je stoppen met ademhalen  :-D

Of je kiest er voor om gewoon lekker van muziek te genieten  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op september 30, 2014, 17:12:06
Reflecties worden sterk beinvloed door het indraaien van de speaker en dus ook het totaalbeeld.
Ook het minimaal naar voren of achteren schuiven kan behoorlijk gewicht in de schaal leggen.

Je spreiding wordt minder oftewel je gaat meer bundelen met indraaien met als gevolg vermindering van reflecties naar achteren en opzij. Hier klinkt niet 1 luidspreker netjes als ik ze niet indraai. Althans ik wil stemmen die strak naar voren staan als ze zo ook zijn opgenomen.

Ik zit altijd met luisteren op dezelfde plek. En ja even naar voren leunen of je hoofd opzij bewegen beïnvloed het beeld direct.

Van de muziek genieten doen we heus wel.. anders zou al die audio apparatuur gekkenwerk zijn  :-D Alleen ben ik wel zo als er iets niet klopt wordt het opgelost en als dat niet gaat, dan gaat het weg..

xander32

Gefeliciteerd met jouw inzichten vanuit reviews pompom, maarre, waar beweer ik dat indien een ls. 1 cm verkeerd staat de sweetspot weg is ?

Waar lees je dat de ls. exact 100% gelijk moeten staan? Dat beweer ik nergens. Wel dat ik verschillen heb ervaren wanneer de ls. betreft hoogte (dan wel graden) beide anders staan. Slechts daarover heb ik het (gehad). In het geheel niet over afstanden onderling, afstanden tot wanden of tot de sweetspot :wink:.

Citaat van: bas focal marantz op september 30, 2014, 15:17:28
Sorry dit is een dooddoener.


Ik heb zoveel reviews gelezen, nog nooit gehoord dat als de speaker 1cm ''verkeerd'' staat dat dan je sweetspot weg is.
Bij grote breedbanders komt het nauwkeuriger, daar is de sweetspot kleiner en wordt er gesproken over een one men show, maar ook nooit gelezen of ervaren dat 1 cm al tot zulke problemen leid. 


Maar prima, als je van mening bent dat je speakers 100% gelijk moeten staan hoe je dat dan met je luister positie doet.
Want als die dan niet exact hetzelfde is dan is dat hetzelfde als je speakers niet op dezelfde plek staan.
Meet je ook met digitale apparatuur of je speakers ook daadwerkelijk exact gelijk staan, maar ook dat jij exact op dezelfde plek zit.

Eigenlijk een rare vraag maar daar komt het wel op neer.


Met de feedback van Marco kan ik leven :yes:.
Indien men de behoefte heeft om eerst alles (lees de ls.) recht te zetten voordat men rustig kan genieten, in die categorie kan ik mijzelf plaatsen :roll:, dat vooral doen, en val je buiten die categorie dan heb je het veel meer relaxed :mrgreen:.


TurboMarco

Citeerik wil stemmen die strak naar voren staan als ze zo ook zijn opgenomen.
OK , maar hoe weet je hoe de opname gemaakt is dan ?
Dan moet je er toch bij geweest zijn .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)