De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

lo

Citaat van: Zoldar op februari 09, 2013, 21:39:37
mooi verslag mannen.

Ik lees in jullie verslagen wat ik al een tijdje ervaar met audyssey. Het laag wordt er heel mooi strak van meer er gebeurd ook iets met het hoog en het stereobeeld. Het is allemaal minder natuurlijk of vloeiend. Ik zet audysesy voor muziek luisteren altijd UIT. Want ik vond wat adsy met het hoog doet niet mooi.

Er is echter met een TX-NR3008/5009 een gulden midden weg. In de menus equaliastion kun je buiten de audysesy EQ ook voor een eigen EQ keizen. Je kunt dan voor elk kanaal met een 6-7 bands EQ aan de slag (+/- 6 db correctie). Ik heb een room mode op 63hz en de onkyo een EQ band die op 65 hz ligt. Zo kon ik de room mode wegfilteren ZONDER het hoog of midden aan te tasten.

arjan, als je een keer je kamer wilt door laten meten, laat maar weten, is in 5 min gebeurd met een laptop en je eigen mic, dan weet je op welke frequentie die bult zit. Daarna is het een koud kunstje om met de EQ bij de hand zelf wat correcties uit te voeren zonder het hoog of midden te beroeren.  pompom

Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van die recievers maar wij hebben hetgeen jij aanhaalt ook besproken en zoals ik vanmiddag al opperde zou die mogelijkheid heel goed aanwezig kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat Arjan uiteindelijk doet of besluit.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Arjan heeft hem in stereo maar hoe kan (moet) hem ook als multi media apparaat gaan gebruiken alles er op aan sluiten pc of laptop of streamer of ? en gaan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep

#2042
Begrijp ik het goed dat een relatief goedkope Marantz stereo versterker PM7001KI op het gebied van geluidskwaliteit de grote dure en zware Onkyo van tafel veegt?
Denk ook dat je met audysesy meer weg haalt dan alleen de staande golf.

Is het dan ook zo dat audysesy op stereo gebied meer kapot maakt dan je lief is?

Audysesy kan niets aan muziek toevoegen. Wat niet op de geluidsdrager reeds aanwezig is zal audysesy nooit kunnen toevoegen. Audysesy kan alleen bepaalde zaken weghalen. Het kan alleen door bepaalde zaken welke wel op de geluidsdrager aanwezig zijn en door andere omstandigheden zoals het luisteren in kleine ruimtes (het produceren van lage tonen in kleine ruimtes welke dan weer de staande golf veroorzaken) weghalen. Wat dan weer als lekker strak kan worden ervaren. Maar in werkelijkheid het aantasten van de muziek is. Ik begrijp dat je soms niet anders kunt. Het uitbreken van hinderlijke muren is niet altijd een optie.

Dit alles op stereo gebied. Het zou misschien wel zo kunnen zijn dat op het gebied van HT (hetgeen niets met muziek te maken heeft maar meer met kunstmatige geluid effecten) wel nut kan hebben. Maar dan nog zou het een verarming betekenen daar audysesy alleen kan weghalen en niet kan toevoegen. In dat geval blijf ik bij mijn bewering dat HT en stereo weergave twee verschillende werelden zijn welke niets met elkaar van doen hebben.

WimPeu

Vind het verbazingwekkend..ik heb totaal andere ervaringen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

cz79

Citaat van: joep op februari 09, 2013, 22:59:19
Het kan alleen door bepaalde zaken welke wel op de geluidsdrager aanwezig zijn en door andere omstandigheden zoals het luisteren in kleine ruimtes (het produceren van lage tonen in kleine ruimtes welke dan weer de staande golf veroorzaken) weghalen. Wat dan weer als lekker strak kan worden ervaren. Maar in werkelijkheid het aantasten van de muziek is. Ik begrijp dat je soms niet anders kunt. Het uitbreken van hinderlijke muren is niet altijd een optie.

Het weghalen van een staande golf (of reflecterende) kun je toch niet zien als aantasting van de muziek of begrijp ik je nu niet goed?

lo

Citaat van: WimPeu op februari 09, 2013, 23:17:49
Vind het verbazingwekkend..ik heb totaal andere ervaringen.

Is toch mijn (en ik weet zeker onze) ervaring geweest vanmiddag. Zoals ik al aangaf zou het, onderbouwd door Zoldar, kunnen liggen aan "fine-tunen" of nog niet volledig goed "ingemeten" cq ingeregeld zijn.
Maar geef mij de PM7001KI maar :yes: pompom
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

joep

Citaat van: cz79 op februari 09, 2013, 23:27:45
Het weghalen van een staande golf (of reflecterende) kun je toch niet zien als aantasting van de muziek of begrijp ik je nu niet goed?

Natuurlijk wel, staande golf is de reflexi van de golf welke de lage tonen tot gehoor brengt. Haal je die weg dan haal je een stuk laag uit de muziek. Heb je last van staande golf dan is het verlies van een stuk laag minder erg dan altijd maar het gebrom van de staande golf te moeten aanhoren. Staande golf is niets anders dan de reflexi op de achtermuur van die lage golven.

WilliamB

Citaat van: lo op februari 09, 2013, 23:30:21
Is toch mijn (en ik weet zeker onze) ervaring geweest vanmiddag. Zoals ik al aangaf zou het, onderbouwd door Zoldar, kunnen liggen aan "fine-tunen" of nog niet volledig goed "ingemeten" cq ingeregeld zijn.
Maar geef mij de PM7001KI maar :yes: pompom
:yes:
Op deze Onkyo zitten erg veel instelmogelijkheden.Misschien is het een goed idee om de zaak opnieuw in te meten.
En de Marantz PM7001KI is natuurlijk ook geen kleine jongen. klinkt gewoon SUPER.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Zoldar

Citaat van: joep op februari 09, 2013, 22:59:19
Begrijp ik het goed dat een relatief goedkope Marantz stereo versterker PM7001KI op het gebied van geluidskwaliteit de grote dure en zware Onkyo van tafel veegt?
Denk ook dat je met audysesy meer weg haalt dan alleen de staande golf.

Is het dan ook zo dat audysesy op stereo gebied meer kapot maakt dan je lief is?

Audysesy kan niets aan muziek toevoegen. Wat niet op de geluidsdrager reeds aanwezig is zal audysesy nooit kunnen toevoegen. Audysesy kan alleen bepaalde zaken weghalen. Het kan alleen door bepaalde zaken welke wel op de geluidsdrager aanwezig zijn en door andere omstandigheden zoals het luisteren in kleine ruimtes (het produceren van lage tonen in kleine ruimtes welke dan weer de staande golf veroorzaken) weghalen. Wat dan weer als lekker strak kan worden ervaren. Maar in werkelijkheid het aantasten van de muziek is. Ik begrijp dat je soms niet anders kunt. Het uitbreken van hinderlijke muren is niet altijd een optie.

Dit alles op stereo gebied. Het zou misschien wel zo kunnen zijn dat op het gebied van HT (hetgeen niets met muziek te maken heeft maar meer met kunstmatige geluid effecten) wel nut kan hebben. Maar dan nog zou het een verarming betekenen daar audysesy alleen kan weghalen en niet kan toevoegen. In dat geval blijf ik bij mijn bewering dat HT en stereo weergave twee verschillende werelden zijn welke niets met elkaar van doen hebben.

een staande golf die een boost van +10 db in een bepaalde frequentie geeft tast het signaal ook aan zoals hij bij de luisteraar aankomt. dus die room modes aanpakken is de beste uitvinding sinds het gesneden brood imho.

maar audysey laat het daar helaas niet bij: als je je wat meer verdiept in wat audysey doet, zul je ook zien dat de curve die je krijgt niet precies vlak of neutraal is. zo wordt er oa gecompenseerd voor crossover filters in speakers en een licht aflopende curve in het hoog. je krijgt de interpretatie van wat audysey vind dat de beste manier is om een film materiaal in de huiskamer te laten klinken. Helemaal goed en leuk. maar mijn interpretatie en smaak zijn anders en gelden voor MUZIEK, gemasterd in 2 kanalen.

mijn ervaringen zijn met audyssey XT32 en XT. van de mensen met audysey Pro hoor ik andere geluiden maar ik zou het graag zelf een keer horen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

joep

Als het verhaal van Lo klopt (en daar twijfel ik niet aan) dan zou dit toch vraagtekens zetten bij het totale audysesy gebeuren. Nu denk ik dat eenvoudige zaken soms het beste zijn. Een geluidsdrager met een cd speler, voor- en eindversterker, een paar luidsprekers en wat draadjes dat is alles. Geen hocus pocus geen wondermiddelen en geen geloof in hogere krachten. Maar in deze hobby horen mensen vaak wat ze willen horen. En gaan er van uit dat een installatie van 20.000 euro automatisch beter klinkt dan die van 5000 euro. Misschien is vandaag weer eens bewezen dat dat echt niet zo is.

Zoldar

joep, je kunt nog zo spelen met kabeltjes en versterking en cd speler, een flinke room mode krijg je er niet mee weg.

arjan heeft met positie van de speakers, bass traps, bank schuiven en het bekende rijtje up-down graden van amps/bronnen al geprobeerd. die room mode krijg je in zijn kamer niet zo maar weg. wat bescheiden EQ op een aantal freq in het laag zou kunnen helpen.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

joep

Citaat van: Zoldar op februari 09, 2013, 23:56:42
joep, je kunt nog zo spelen met kabeltjes en versterking en cd speler, een flinke room mode krijg je er niet mee weg.

arjan heeft met positie van de speakers, bass traps, bank schuiven en het bekende rijtje up-down graden van amps/bronnen al geprobeerd. die room mode krijg je in zijn kamer niet zo maar weg. wat bescheiden EQ op een aantal freq in het laag zou kunnen helpen.

Weet ik ook wel.
De enige oplossing is een grote ruimte. De rest is pappen en nat houden.
Maar je moet iets als je daar niet over kunt beschikken.

cz79

Citaat van: joep op februari 09, 2013, 23:34:10
Natuurlijk wel, staande golf is de reflexi van de golf welke de lage tonen tot gehoor brengt. Haal je die weg dan haal je een stuk laag uit de muziek. Heb je last van staande golf dan is het verlies van een stuk laag minder erg dan altijd maar het gebrom van de staande golf te moeten aanhoren. Staande golf is niets anders dan de reflexi op de achtermuur van die lage golven.

Nuancering, de hinder van de staande of reflecterende golf.

Marantz 81

Het was weer gezzellige muzikale dag  :-) morgen zal ik mijn bevindingen plaatsen van vandaag ben net weer thuis en beetje gaar  :gaap:

Cornelis1921

@Leo & William: dank voor de leuke, lekker leesbare en vooral eerlijke verslagen. notworthy
@Joep, ik kan jou goed volgen wat betreft jouw mening over audyssey en de verschillen tussen HT en (dedicated) stereo. Dat n.a.v. mijn ervaringen bij Jan vorige week zaterdag.
Ik vind audyssey "aan" wel een groot verschil maken met "uit", ondanks dat ik mij herken in de kritiek vind ik toch dat "aan" aangenamer voor de oren is.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *