Atmos en Surround effecten

Gestart door CBdicX, juni 14, 2023, 07:55:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik heb nu diverse films mogen beschouwen in Atmos, en daarbij uiteraard ook Surround, maar ik vind het allemaal toch behoorlijk tegenvallen, met wat voor setup dan ook......

Atmos is zo goed als "nutteloos", er gebeurd zeer weinig daar bovenin en dan heb ik het over aktie films waar je wat effecten zou kunnen, en moeten verwachten.

Surround en Surround Back eigenlijk het zelfde.
Op een hier en daar dichtslaande deur of iemand die van opzij praat, gebeurd daar ook weer erg weinig.
Wat passages beluisterd met en zonder Surrounds, alle effecten gaan dan naar Front L/R wat prima werkt, maar ook hier zijn de effecten op zijn minst twijfelachtig, wel iets beter dan Atmos.

Harder zetten geeft ook weinig verbetering, dan gaat de balance uit de setup en "meer" wordt het niet.
Bij Auro 3D kan je de effecten verhogen voor Atmos (referb) maar dan wordt het erg overdreven en klinkt het kunstmatig, niet echt een verbetering.

Atmos is nu een tijd op de markt en wel ingeburgerd, maar zo te horen blijft het sporadisch dat er echt gebruik van gemaakt wordt door de geluid mixers, het blijft een opdracht van een regiseur hoe dit in een film gebruikt wordt.
Atmos Demo bestanden zijn wel mooi maar zo heb ik het zelden tot nooit in een films kunnen waarnemen.
Een goede 3.x geeft (voor mij) een goede voldoening en ik vergeet tijdens de film dat je "maar" naar 3 speakers luisterd.

Dit is mijn persoonlijke mening opgedaan in mijn kamer, zal voor andere setups en andere kamers anders uitpakken, en wel voldoening geven, maaar helaas blijft het gebruik zeker voor Atmos beperkt en zou daar niet teveel geld aan uit geven qua speakers, die hoogte effecten kunnen al met kleine sat speakers.

Wel blijft er altijd knagen, met name aktie en Sci Fi films, mis ik iets met 3.x ?

Marvin

Ze hangen er, ik haal ze niet meer weg.  :mrgreen:

En toch vind ik het wel een meerwaarde hebben, maar ik zou er geen speakers voor gebruiken waar je ook leuk van op vakantie kan gaan.

CBdicX

#2
Citaat van: marvin op juni 14, 2023, 20:45:00Ze hangen er, ik haal ze niet meer weg.  :mrgreen:

En toch vind ik het wel een meerwaarde hebben, maar ik zou er geen speakers voor gebruiken waar je ook leuk van op vakantie kan gaan.

Ze hangen er bij mij al bijna 63 jaar, ik haal ze ook niet weg  :-D  :-D

Ik kon ze nu nog retour sturen voor 100% geld terug, samen met een Yamaha stereo amp voor het 11. gedeelte.
Lag niet aan die Hava 40W speakers, die waren prima voor het doel, het is meer mijn brein die vreemd werkt  :yes:

Ik heb nog een nieuw setje Magnat Symbol 110 liggen, en een setje Magnat Needle Sat, eens kijken of ik de motivatie kan opbrengen om dit weer op te hangen, want het blijft knagen of ik wat "mis" ;-)

Nu heb ik sowieso weer poen voor een 2e sub.....

Marvin

Ja na zo'n tijd zou ik ook lekker laten hangen, en een beetje luchten op z'n tijd.