Subwoofer op buizenversterker

Gestart door themaestro, april 28, 2023, 19:27:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themaestro

Hallo lui, ik ben technisch een echte "nitwit" en heb volgende vraag.
Ik heb een Final S220 subwoofer, deze staT nu met een enkel RCA kabel aangesloten op een reguliere versterker op diens Pre out aansluiting.
Nu wil ik de sub aansluiten op mijn Mystère buizenversterker maar die heeft enkel een paar line ingangen en 2x3 speaker aansluitingen, rood 4ohm, rood 8ohm en zwart 0ohm.

Kan iemand mij in begrijpelijke taal uitleggen hoe dit eventueel kan? Welk kabeltje waarin? alvast hartelijk dank!
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Vinyl_Fuchs

Als er geen specifieke subwoofer out op de versterker aanwezig, gaat het dus niet.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Frits Denon

Oh, jawel/ De sub heeft een hi-level ingang. Kan dus gewoon op de speakeruitgangen van de versterker.

https://www.manualslib.com/manual/51552/Final-Sound-S220.html?page=10#manual
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

#3
Het kan vast wel, maar zou daar wel voorzichtig mee zijn,  hoe ze aan te sluiten.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

themaestro

Het is gelukt. Speakerkabel nu bij speaker uitgangen versterker kabel bijgezet en op de rood/zwarte speakeraansluitingen van de S220 aangesloten. Werkt perfect.
Dank voor alle hulp!
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

CBdicX

Voor iedereen die een sub willen aansluiten op een versterker ZONDER enige subwoofer uitgangen:

https://www.kabeldirect.nl/high-to-low-lvl-converter-lf-adapter.html?gclid=CjwKCAjw4ZWkBhA4EiwAVJXwqSZG7ue7wmUP20qB7C2PIAU4eOar2zeFGx91oJPDzf2qGdz2NRISKxoC9w8QAvD_BwE

Werkt op alles en veilig.
Ook is het volume te regelen, Y-splitter erop en klaar  :-D

JohnWx

Citaat van: CBdicX op juni 11, 2023, 15:26:09Voor iedereen die een sub willen aansluiten op een versterker ZONDER enige subwoofer uitgangen:

https://www.kabeldirect.nl/high-to-low-lvl-converter-lf-adapter.html?gclid=CjwKCAjw4ZWkBhA4EiwAVJXwqSZG7ue7wmUP20qB7C2PIAU4eOar2zeFGx91oJPDzf2qGdz2NRISKxoC9w8QAvD_BwE

Werkt op alles en veilig.
Ook is het volume te regelen, Y-splitter erop en klaar  :-D

dat is een mooi stukje verfijnde audio  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#7
Citaat van: JohnDavids op juni 12, 2023, 11:03:15dat is een mooi stukje verfijnde audio  :-D

 :gp:

Het werkt wel, ik heb het al een aantal keren gebruikt op een stereo amp in het verleden.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op juni 12, 2023, 12:12:35:gp:

Het werkt wel, ik heb het al een aantal keren gebruikt op een stereo amp in het verleden.

Nee klopt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

themaestro

Als topic-starter kom ik er toch nog effe op terug. Inderdaad aangesloten op mijn speaker ingangen.
Echter merk ik een lage brom op het moment dat ik het volume van de sub wat opschroef.
Heb ik nog andere opties?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

themaestro

Citaat van: CBdicX op juni 11, 2023, 15:26:09Voor iedereen die een sub willen aansluiten op een versterker ZONDER enige subwoofer uitgangen:

https://www.kabeldirect.nl/high-to-low-lvl-converter-lf-adapter.html?gclid=CjwKCAjw4ZWkBhA4EiwAVJXwqSZG7ue7wmUP20qB7C2PIAU4eOar2zeFGx91oJPDzf2qGdz2NRISKxoC9w8QAvD_BwE

Werkt op alles en veilig.
Ook is het volume te regelen, Y-splitter erop en klaar  :-D

Kun je aan deze onwetende in simpel nederlands uitleggen hoe dit dingetje aan te sluiten?
Dank.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

CBdicX

#11
Citaat van: themaestro op juni 22, 2023, 20:53:58Kun je aan deze onwetende in simpel nederlands uitleggen hoe dit dingetje aan te sluiten?
Dank.

Ja dat kan ik:

Op de speaker terminals

Groen op + links
Bruin op - links

Grijs op + rechts
Zwart op - rechts

Y-splitter op de L/R RCA uitgang van de converter, dan de enkele RCA naar de LFE ingang van de subwoofer.
Ik zou op de converter voor L/R beginnen op vol volume, dus het signaal niet afknijpen.

Normale (onafgeschermde) RCA kabels veroorzaken snel een 50 Hz brom, zeker als ze over andere kabels lopen zoals 220v kabels.
Mocht dit brom veroorzaken is de enige "simpele" mogelijke oplossing om een dubbel afgeschermde RCA mono kabel te gebruiken zoals deze:

https://www.bol.com/nl/nl/p/oehlbach-nf-sub-subwoofer-cinchkabel-1-meter/9200000058544158/?s2a=&bltgh=nlZCxQd6Yj7028qpzDVGOw.2_54_55.56.FeatureOptionButton#productTitle

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1285041/tulp-audio-kabel.html?mc=1&gclid=Cj0KCQjw4s-kBhDqARIsAN-ipH06KRZS5QH8XtZmb1o4NQk_Auv_FhjlQ8ywDFwnNZ-0JLE05zdqg40aAtF2EALw_wcB

Subwoofer hebben zeer de neiging om brom (50 Hz) weer te geven, ik gebruik deze kabels al jaren en elimineren brom van buitenaf.
Ik gebruik de Oehlbach met 3 meter op links, en de Clicktronic met 5 meter op rechts, beiden dubbel afgeschermd en stil.