Marantz CD12LE vs. CD72MKII en de CD6003

Gestart door i2Paq, februari 06, 2012, 19:04:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i2Paq

Van links naar rechts:

Zie foto

SM80 (HAL9000 gereviseerd), SC80 (HAL9000 gereviseerd), daarop de CD72MKII en daar weer op de CD6003.
De CD12LE staat helemaal rechts.

De SC80 staat in Direct omdat hiermee de CD71MKII gelijk een stuk beter klinkt als niet in Direct.
De volgende CD's / nummers zijn beluisterd:

Jonathan Jeremiah (A Solitary man)
1.   If you only
2.   Happiness
3.   Lost

Adele (21)
1.   Turning tables

George Michael (Listen without prejustice)
1.   Something to save
2.   Cowboys and angels
3.   Mothers pride

Getz / Gilberto featuring Antonio Carlos Jobim and Astrud Gilberto (Verve meticulous restoration)
1.   The girl from Ipanema
2.   Corvocado (Quiet nights of quiet stars)

Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim
1.   The girl from Ipanema
2.   Change partners
3.   Quiet nights of quiet stars
4.   How insensitive
5.   I concentrate on you
6.   Once I loved

Eigenlijk heb ik deze hele cd beluisterd, is namelijk 1 van mijn favoriete cd's.

Beth Hart en Joe Bonamassa (Explain)
1.   Your heart is as black as the night
2.   I'd rather go blind
3.   I'll take care of you

Roger Waters (Hitch Hiking)
1.   Apparently they where travelling abroad
2.   Pros and Cons of hitch hiking part 10

Het ging mij om het verschil met de CD12LE t.o.v de CD72MKII, en als leuke extra bijkomstigheid, het verschil met de CD6003.

Op de CD72MKII ken ik deze nummers op mijn duimpje. Sommige klinken "dof" terwijl andere juist weer fris klinken. Er is veel verschil te horen per cd en per nummer.

Ook op de CD6003 die aan mijn PM7004 zit ken ik deze cd's en weet dat ze daar veel lekkerder klinken.

Is het de moeite, en het geld, waard om een CD12LE aan te schaffen?

Om deze vintage set compleet te maken (het oog wil ook wat), dus gewoon voor de heb, dan zeker.
Dat is, als je er het geld voor over hebt.
Maar ook om het verschil dat hij t.o.v. de CD72MKII zou hebben?

Na een paar uur met de CD72MKII gespeeld te hebben de CD12LE aangesloten. Ze zaten nog in de doos dus ik was wel een beetje zenuwachtig ;-)
Die dingen zijn loodzwaar en gezien hun "heilige" status ga je er eerbiedig mee om.

De eerste CD er in en dan maar luisteren.........

Het eerste en GROOTSTE verschil is dat er nauwelijks verschil zit tussen Direct en niet Direct!
Met niet Direct kun je nu de hoog en laag ietsje tunen maar het verschil wat Direct had met de CD72MKII is hier bijna niet waar te nemen. Dat had ik niet verwacht!

En dan vond ik het verschil tussen de CD72 en de CD72MKII al hoorbaar.

Alle nummers klinken prettiger in de oren, stemmen zijn helderder en de instrumenten zijn beter te onderscheiden ipv. dat het als een soep klinkt bij de CD72MKII.
Diepte in nummers, een voller geluid en veel meer details.

Gelukkig, stel je voor dat het verschil niet dusdanig zijn dat het de investering waard was.

Als laatste test de "nieuwe" CD6003.

Nu gaat het even pijn doen; als het verschil er is tussen de CD12LE en de CD6003 dan hoor ik het nauwelijks!
En ik ben er echt even voor gaan zitten en heb diverse malen de CD12LE en de CD6003 omgeruild om zeker te weten dat ik verschil hoorde.
Je zou bijna kunnen zeggen dat op bepaalde momenten de CD6003 gewoon beter klinkt.

Nu had ik al veel lovende verhalen over de CD6003 gelezen en daarop gebaseerd had ik hem gekocht bij mijn PM7004 maar nooit had ik gedacht dat hij de CD12LE naar de kroon zou steken.

DE CD12LE past prima bij mijn vintage set, het genot om naar cd's te luisteren is met de aanschaf hiervan alleen maar beter geworden en men kan spreken van een verschil van dag en nacht.

Of de aanschaf de moeite waard is omdat je denkt dat hij bv. de CD6003 omver zou blazen dan kom je bedrogen uit.
Of de CD12LE aan nog betere voor/eind -versterkers meer tot zijn recht komt betwijfel ik.

Al met al een versassende uitkomst!

Binnenkort maar eens de CD12LE en CD6003 vergelijken op mijn PM7004 :-D

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Whisper.nl

Zeker een leuk verslag.

Groet Whisper.

ps lijkt me leuk om de CD11 LE een keer eens te vergelijken met de CD12 LE.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

WilliamB

Erg mooi verslag,
Zeker omdat ik zelf op zoek ben naar een andere CD speler.
Heb zelf een UD7006 en denk dat een CD6003 een mooie upgrade is voor mij, op stereo gebied.

Ben ook verder erg benieuwd naar je volgende vergelijk.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

i2Paq

Citaat van: wbrands op februari 06, 2012, 20:21:19
Erg mooi verslag,
Zeker omdat ik zelf op zoek ben naar een andere CD speler.
Heb zelf een UD7006 en denk dat een CD6003 een mooie upgrade is voor mij, op stereo gebied.

Ben ook verder erg benieuwd naar je volgende vergelijk.

Dat zal denk ik morgen of zaterdag worden dat ik hem aan de PM7004 hang.

Kreeg geloof ik net via de PM van Whisper.nl een uitnodiging om bij hem een vergelijk met zijn CD11LE te maken  :-D
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

i-DSI

Interessant verslag. Leuk om te zien dat je er ook een vintage kast bij hebt :wink:
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

WilliamB

#6
Hou het in de gaten, :yes:
CD-6003 wordt niet meer verkocht, is de CD6004 een opvolger ?
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Citaat van: wbrands op februari 06, 2012, 21:34:12
Hou het in de gaten, :yes:
CD-6003 wordt niet meer verkocht, is de CD6004 een opvolger ?
:yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

Mooi verslag! Er worden nu DAC's gebouwd obv van die oude eerbedwaardige DAC's van toen.

Toch ook mooi om te horen hoe een nieuwere generatie speler zo goed uit de bus komt. Kan niet anders zeggen dat ik ongeveer dezelfde ervaring heb met mijn oude Marantz speler. Die raalt ook de kluts kwijt als de muziek complex wordt.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

Citaat van: Zoldar op februari 07, 2012, 00:02:37
Mooi verslag! Er worden nu DAC's gebouwd obv van die oude eerbedwaardige DAC's van toen.

Toch ook mooi om te horen hoe een nieuwere generatie speler zo goed uit de bus komt. Kan niet anders zeggen dat ik ongeveer dezelfde ervaring heb met mijn oude Marantz speler. Die raalt ook de kluts kwijt als de muziek complex wordt.
stupid Aan hoe oud moet ik dan denken, Zoldar?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

pfff voor mijn studenten tijd. '98?

Een Marantz CD52 MKII SE die het nog steeds doet.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

#11
De marges tussen cd spelers zijn ergggggggg klein als er een groot verschil is er iets niet goed althans is mijn mening


En zo heeft iedereen ze eigen voorkeur


Ik hoor geen verschil tussen mijn Rotel cd speler of dvd speler


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

#12
 :yes: Ja, het is maar net waarvoor je valt...: sound, design of beide. Qua aankoopprijs  hoeft een goed presterende speler niet veel meer te kosten. Als de garantie voor lief neemt koop je een Oppo 93, een meer naar behoren presterende alleseter. Ook Marantz en Onkyo doen goed mee onder de 1K. Eigenlijk wordt door A-merken geen echte prut meer in de markt gezet.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op februari 07, 2012, 01:00:16
:yes: Ja, het is maar net waarvoor je valt...: sound, design of beide. Qua aankoopprijs  hoeft een goed presterende speler niet veel meer te kosten. Als men de garantie voor lief neemt koop je een Oppo 93, een meer naar behoren presterende alleseter. Ook Marantz en Onkyo doen goed mee onder de 1K. Eigenlijk wordt door A-merken geen echte prut meer in de markt gezet.

kan er geen speld tussen krijgen Cor helemaal juist


en wil je sound design of beide koop je er 3 zoals i2Paq  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

#14
Citaat van: John Wx op februari 07, 2012, 02:57:47
Citaat van: Cornelis1921 op februari 07, 2012, 01:00:16
:yes: Ja, het is maar net waarvoor je valt...: sound, design of beide. Qua aankoopprijs  hoeft een goed presterende speler niet veel meer te kosten. Als men de garantie voor lief neemt koop je een Oppo 93, een meer naar behoren presterende alleseter. Ook Marantz en Onkyo doen goed mee onder de 1K. Eigenlijk wordt door A-merken geen echte prut meer in de markt gezet.

kan er geen speld tussen krijgen Cor helemaal juist


en wil je sound design of beide koop je er 3 zoals i2Paq  8-)
nonono Toch wel, John... Wanneer men een Oppo koopt, doet men dat buiten Nederland en hier is die garantie niet geldig daar Oppo hier niet vertegenwoordigd wordt, men moet hem bij malheur dus opsturen naar datzelfde buitenland.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *