Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parakeet

Heb even een vraagje: heb met Audyssey de boel ingeregeld op 6 verschillende posities met microfoonstatief.
De DB correctiewaarden verschilden enigzins op de diverse microfoonposities, de afstanden uiteraard niet.
Ik gebruik 2 stuks dezelfde sub's en die werden ingesteld op 1, 35 meter i.p.v. de 3,45m werkelijke afstand.
Kan ik dat het beste handmatig aanpassen of verander ik daarmee de ideale instellingen van Audyssey ?
De subs stonden faseneutaal en max. kantelfrequentie ingesteld.

Vlearmoes

Als je het topic hebt doorgelezen     ben je er achter gekomen dat het niet om daadwerkelijke afstanden gaat   maar om de delay  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Parakeet

Je hebt helemaal gelijk kerel,  redface dus delay in dit geval goed voor de subs ???
Thanx Vlearmoes !

Heb inmiddels ook gezien dat er bij Marantz geen firmware ( op eigen risiko ) is te downloaden voor AV 8003.
Geen zin illegale versies te downloaden, hoe hebben jullie dat gedaan ?

Vlearmoes

#228
Updates Marantz altijd via een service centre  :yes:

http://www.audioservice.nl/contactnl
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Parakeet

Bedankt Vlearmoes, vanmiddag even telefonisch kontakt gehad met het servicecenter van audioservice.
Geen firmware upgrade doen als er geen klachten zijn. De AV 8003 en MM 8003 hebben geen upgrades, allen bij eventuele bugs. Ook weer getackeld. Goeie zaak, service.

Parakeet

Misschien gemist in de diverse topics maar ik wil het volgende graag weten; bij het instellen van de blue ray speler stuit ik weer op een speaker set up. Moet deze kompleet ingesteld worden of regelt Audyssey dit uiteindelijk ? groet Theo

Parakeet

Sorry, heb het overlezen, alleen voor analoge uitgangen bedoeld !  redface

Xplod

#232
Vraagje aan de real Audyssey kenners;

ik ben hier, lang geleden trouwens, nog eens aan het spelen geweest met mijn settings op de SR5004.
Gewoon wat zitten switchen tussen de verschillende EQ-modes e.d.
Ik heb de laatste maanden altijd al met Audyssey op al mijn bronnen beluisterd.
Dyn.Vol op OFF, MultiEQ op ON. Het enige wat ik er verder nog op aangepast heb is met de dB-meter hier en daar de spl wat bij-getuned.
Vreemd is nu dat ik voor normaal stereo geluid opmerk dat als ik de EQ-functie gewoon uitzet, .... het eigenlijk wel beter klinkt dan in eender welke Audyssey setting.
Het klinkt ook gewoon iets luider ... de set lijkt gewoon meer, hoe zal ik het zeggen .... meer "OEMF" te hebben, gewoon meer "smack in the face" geluid. Alsof de dynamiek zijn vrije gang kan gaan en volledig ontketend is.

Mijn vraag is nu ... wat doet de SR nog als de EQ-functie op OFF staat, worden de delay, afstandsmetingen dan nog toegepast ? .... of heb ik toch ooit eens een niet zo goede inmeting uitgevoerd destijds ...  :-o
Ik moet er wel nog bijvoegen dat als ik mijn MultiEQ settings na check in het menu er eigenlijk niet zo veel EQ aanpassingen uitgevoerd werden. Enkel in het hoog een klein beetje bij, de rest blijft eigenlijk wel héél erg flat. Zouden mijn Klipsh RF-7 speakers daar voor iets tussen kunnen zitten.
Er moet een verschil zijn want ik hoor duidelijk klankverschil tussen EQ off en Source/Pure Direct.

Ik ben aan het twijfelen geslagen ... en in de manual vind ik er ook al niks over ... gewoon dat EQ-off de EQ functies gewoon uitschakeld ...
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op oktober 29, 2012, 13:22:33
......
Ik heb de laatste maanden altijd al met Audyssey op al mijn bronnen beluisterd.
Dyn.Vol op OFF, MultiEQ op ON. Het enige wat ik er verder nog op aangepast heb is met de dB-meter hier en daar de spl wat bij-getuned.........
........
Ik ben aan het twijfelen geslagen ... en in de manual vind ik er ook al niks over ... gewoon dat EQ-off de EQ functies gewoon uitschakeld ...

Regel: bij een goede Audysseymeting hoef je niet iets aan te passen. Vergeet je dB-meter, die is veel onnauwkeuriger dan je audysseymeting. Kennelijk heb je meer geloof in je meter (en je eigen meetmethode) dan in audyssey. En waarom?
Als je vindt dat het geluid niet aan je wens voldoet, regel dan op gehoor. Het gaat er toch om hoe jij het ervaart, niet wat een meter zegt. Al dit geregel geeft aanleiding tot de door jou geschetste onzekerheid.

Het is alsof je in het bos de weg dreigt kwijt te raken. Het beste ga je terug naar een bekende plaats (goede audysseymeting) en begin opnieuw met eventuele aanpassingen.

Harder geluid zonder audyssey: dat is mogelijk omdat audyssey het niveau regelt naar de bioscoopnorm van 75 dBspl. En als het geluid harder is, is er ook automatisch meer oempf.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

#234
Hoi Ron,

met bij-tunen bedoelde ik enkel een beetje meer of minder spl op center en surrounds ... idd gewoon op het gehoor.

Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn de zaak hier nog eens volledig opnieuw in te meten mede ook omdat ik nog iets anders heb opgemerkt.
Mijn subwoofer is het echte laag van mijn main fronts aan het tegenwerken. Duidelijk te horen als ik in Speaker Size menu de Bass Mix instelling switch van "Both" naar "Mix". Eens ik met mijn LPF/HPF filter op 40Hz kom dan lijkt het terug OK te zijn.
Lijkt me een fase-probleem te zijn. Moet een verkeerde inmeting geweest zijn denk ik.

Werk aan de winkel dus.

Ik blijf wel nog met de vraag zitten. Eq off .... welke invloeden zijn er dan nog van kracht op het geluid.
Er moet iets zijn want het klinkt niet zoals de Direct- of Audyssey instellingen.

Nog 1 opmerking: Audyssy heeft destijds, met de sub vooraf ingesteld op -9dB en fase op 0° de inregeling vastgezet op -1,5dB in het speaker level menu en ik kan je vertellen .... achteraf gezien was de sub steeds véél te hard aanwezig. Zo erg, het was niet om aan te horen, dat ik de sub extra naar beneden schroef, soms tot levels van -20dB ... meestal -12 of -15 afh. van hoe ik het aanvoel.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Ik ken de SR5004 niet zo goed, laat staan wat de instellingen teweeg brengen. Daar is de handleiding voor.
Maar audyssey ken ik destebeter.
Ik adviseer altijd te beginnen met subinstelling op:
- aansluiten op lfe;
- volume op 25% ('kwart voor twaalf')
- x-over op max;
- fase op 0;
- niet op standby, maar gewoon aan (en warm).

Na het inmeten kijken wat het volume van de sub is. Bij voorkeur zorg je dat audyssey het tussen ca -3 dB en ca 0 dB zet. Is dat niet het geval verhoog/verlaag het volume van de sub met de volumeknop op de sub.
Minimaal 6 metingen doen op verschillende plaatsen (met statief) en beginnen op de hotseat.
Na de meting frontspeakers op small.
Vermijd wanden en vooral hoeken. Minimaal 1 m afstand bewaren.

En dan eens rustig luisteren en analyseren. Accepteeer in eerste instantie veranderingen in het geluidsbeeld en na een cd of X kun je altijd nog gaan schroeven.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

still life

Citaat van: Xplod op oktober 29, 2012, 15:39:25

Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn de zaak hier nog eens volledig opnieuw in te meten mede ook omdat ik nog iets anders heb opgemerkt.
Mijn subwoofer is het echte laag van mijn main fronts aan het tegenwerken. Duidelijk te horen als ik in Speaker Size menu de Bass Mix instelling switch van "Both" naar "Mix". Eens ik met mijn LPF/HPF filter op 40Hz kom dan lijkt het terug OK te zijn.
Lijkt me een fase-probleem te zijn. Moet een verkeerde inmeting geweest zijn denk ik.

Werk aan de winkel dus.


het is belangrijk om je speakers small te zetten icm een sub
met de setting 'both' kan je sub idd gaan doorwegen/tegenwerken bij een hogere cross

je klipsch halen makkelijk 40Hz, daaronder dus afknippen (small)

Citeer
Ik blijf wel nog met de vraag zitten. Eq off .... welke invloeden zijn er dan nog van kracht op het geluid.
Er moet iets zijn want het klinkt niet zoals de Direct- of Audyssey instellingen.

D.eq. levert een lift op zodat je bij lagere volumes nog een enigzins correcte respons krijgt
naarmate je luider draait gaat dat minder werken

in P.direct wordt niks bijgetrokken & dat klinkt logischerwijs anders
vermoedelijk komen bvb je mids er bovenuit te klinken, meer in your face-geluid idd..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Xplod

Ik deed het al zoals jij voorschrijft Ron, ... behalve dat ik mijn fronts echt geen meter uit de hoek krijg maar toch zo'n 50cm. Gewoon wegens plaatsgebrek.

.... en dus in samenwerking met een sub .... "altijd" de fronts naar "small" instellen ondanks dat Audyssey ze zelf op "large" had gezet" .... vreemd.
Wat met de lpf/hpf frekwentie .... kan/mag je daar zelf achteraf ook mee rommelen ?
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op oktober 30, 2012, 08:46:42
Ik deed het al zoals jij voorschrijft Ron, ... behalve dat ik mijn fronts echt geen meter uit de hoek krijg maar toch zo'n 50cm. Gewoon wegens plaatsgebrek.

Ik bedoelde de meetmicrofoon, niet de luidspreker, alhoewel een luidspreker ook wel wat vrij mag staan, zeker als de baspoort aan de achterzijde zit.

Citaat van: Xplod op oktober 30, 2012, 08:46:42
.... en dus in samenwerking met een sub .... "altijd" de fronts naar "small" instellen ondanks dat Audyssey ze zelf op "large" had gezet" .... vreemd.

Niet Audyssey, maar Marantz doet dat. Altijd weer een misverstand.

Citaat van: Xplod op oktober 30, 2012, 08:46:42
Wat met de lpf/hpf frekwentie .... kan/mag je daar zelf achteraf ook mee rommelen ?

Bedoel je van de AVR of de sub?
In beide gevallen eerst maar eens afblijven en LUISTEREN. Niet te snel gaan schroeven aan instellingen.
Begin daar (als het persé moet) een dag later mee.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

#239
Op de Marantz Ron  :wink:
In ieder geval lijkt het nu wel beter te klinken op de hotspot.
Er is een bepaald soort laag aanwezig nu die er vroeger idd niet was. Het laag die de sub en mijn fronts elkaar aan het tegenwerken veronderstel ik.
De fronts staan nu op small met de lpf/hpf setting in de AV op 40Hz. De instellingen op de sub zijn verder ongewijzigd gebleven.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable