Nieuwe Rel subwoofer met "klassiek geluid".....

Gestart door CBdicX, september 19, 2023, 19:36:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Rel brengt een nieuwe subwoofer op de markt, de Classic 98, met het klassieke geluid van 25 jaar geleden...... :schater:

https://hifi.nl/artikel/32748/REL-Acoustics-lanceert-nieuwe-Classic-98-actieve-subwoofer.html

Nou, meneer John Hunter mag mij eens uitleggen wat er "klassiek" is aan 27 Hz (bij -6 dB dus niet zo heel potent) van 25 jaar gelden, vergeleken met 27 Hz anno 2023 ?

In dit verhaaltje trap ik niet:

De REL Classic 98 subwoofer is uitgerust met een driver met en diameter van 10 inch met een cellulose diffuser gemonteerd op de onderwand van de kast.
De buitenste conus van de diffuser wordt gemaakt door heet persen, en de stofkap wordt gemaakt door natuurlijk drogen.
Op deze manier was het mogelijk om zowel:

een karakteristiek klassiek geluid, als moderne details met snelheid te bereiken.
  :gaap:

Goed merk en goede subwoofers, maar nu vliegt REL uit de bocht, jammer dat ze ook mee gaan met de Audio BS/Marketing gezwets......

TurboMarco

Het is hifi.nl die (weer) uit de bocht vliegt, en jij trapt er in :-D

CiteerThe Heart of Classic 98: The 10" down-firing driver, crafted using our traditional paper cone technique, revives the vintage REL sound. This driver, built to handle the abundance of power offered in Classic 98, ensures a sound that's not just powerful, but pure and deeply resonant. While Classic 98 maintains the aesthetics of our historical models, it plays louder and deeper, offering an audio experience that marries the reliability and technology of modern RELs with a retro look and sound.

Paper Cone Mastery: Hot-pressed, lightweight paper forms the outer 2/3 of the cone. The inner cap is a premium air-dried paper that stiffens the driver, allowing Classic 98 to outperform many of our products from the past. A natural butyl surround produces a gentle, period-correct dynamic that endures.

Van de website van REL zelf, en dan mag je nog een keer vertellen wat er dan niet klopt :wink:

Het ontwerp doet vooral denken aan de Strata waar oa een Vifa papercone met vrijwel dezelfde eigenschappen in gemonteerd zat.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op september 19, 2023, 20:09:28Het is hifi.nl die (weer) uit de bocht vliegt, en jij trapt er in :-D

Van de website van REL zelf, en dan mag je nog een keer vertellen wat er dan niet klopt :wink:

Het ontwerp doet vooral denken aan de Strata waar oa een Vifa papercone met vrijwel dezelfde eigenschappen in gemonteerd zat.

Ehhhhhh, het beweren dat deze sub het "Vintage" Rel geluid geeft.....

TurboMarco

#3
Heb je de voorloper "Strata" wel eens gehoord ?

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#4
Citaat van: TurboMarco op september 19, 2023, 20:15:15Heb je de voorloper "Strata" wel een gehoord ?

Het is een subwoofer, verder niets bijzonders, tenzij iemand dat wil geloven dat het iets "bijzonders" is.
Ik heb er 10 tallen gehad, van klein tot groot, van duur tot goedkoop, omdat ik het verschil wilde "horen", maakt allemaal geen fluit uit in dezelfde kamer.
Voor mij klinken ze allemaal "klassiek" en het zelfde, maar dat zal aan mij liggen.....

En het is prima vertaald door Hifi.nl, dus voor mij BS, of het REL is, of niet.

TurboMarco

Dat mag jij vinden.

CiteerClassic 98 offers a slightly softer touch, delivering a broad carpet of room-filling bass. While it might trade off a touch of the speed, clarity, and deepest bass that our standard models, like the T/9x, are known for, it compensates with its inviting warmth.

Dat is wat REL beweerd, ik haal daar wel het verschil uit vergeleken met de genoemde T9x welke ik beide gehoord heb.
Het zijn dan ook twee verschillende concepten.

Ik vind het trouwens een geniale zet van REL om zoiets op de markt te zetten aangezien veel ls merken zich richten op klassieke ontwerpen en deze weer op de markt zetten.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerDe 10" down-firing driver, vervaardigd met behulp van onze traditionele papieren conustechniek, laat het vintage REL-geluid herleven. Deze driver, gebouwd om de overvloed aan kracht van Classic 98 aan te kunnen, zorgt voor een geluid dat niet alleen krachtig is, maar ook puur en diep resonant. Hoewel Classic 98 de esthetiek van onze historische modellen behoudt, speelt hij luider en dieper en biedt hij een audio-ervaring die de betrouwbaarheid en technologie van moderne REL's combineert met een retro-look en -geluid.

Paper Cone Mastery: Heetgeperst, lichtgewicht papier vormt de buitenste 2/3 van de kegel. De binnenkap is van hoogwaardig luchtgedroogd papier dat de driver verstevigt, waardoor Classic 98 beter presteert dan veel van onze producten uit het verleden. Een natuurlijke butylrand produceert een zachte, periode-correcte dynamiek die blijft bestaan.

Google vertalen :wink:

Dat is toch heel anders dan wat hifi.nl er neer plempt.....

CiteerDe REL Classic 98 subwoofer is uitgerust met een driver met en diameter van 10 inch met een cellulose diffuser gemonteerd op de onderwand van de kast.
De buitenste conus van de diffuser wordt gemaakt door heet persen, en de stofkap wordt gemaakt door natuurlijk drogen.
Op deze manier was het mogelijk om zowel:

een karakteristiek klassiek geluid, als moderne details met snelheid te bereiken
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

https://rel.net/blog/2019-10-16/principles-of-sound/old-vs-new/

Leuk vergelijk met de oer REL geïntroduceerd in '98 ,let daarbij ook op de klankomschrijving.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#8
Ik vind dat REL dit soort verhalen en beweringen niet nodig heeft.
Het is een "eerlijke" fabrikant die goede subs maakt, klaar.
Ook in het Engels vind ik het een onnodige bewering over "klassiek" geluid voor een sub, of zelfs speakers.
Het is spelen op het sentiment van mensen die toen de speakers of subs niet konden betalen, maar nu wel.

Maar hoe dan ook, niets verkeerd over REL, alleen dit verhaal is helaas weer pure marketing, en een van de weinige, zo niet enige, die aan klank omschrijving doet voor subs.
Je moet je ergens onderscheiden tussen al dat Wattage en Hz geweld......

Peace brother, happy bass.....🔊🔊🔊🔊

Marvin

#9
Als je iets lang genoeg in bezit houdt wordt het vanzelf weer mode.
Ik hou m'n ouwe luidsprekers nog wel even, meuk is leuk..!

Dus er is nog hoop mannen, ook dat Hawaï shirtje of die Hammer-Time drollenvanger...
Gewoon in de kast laten hangen.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 19, 2023, 21:06:54Als je iets lang genoeg in bezit houdt wordt het vanzelf weer mode.
Ik hou m'n ouwe luidsprekers nog wel even, meuk is leuk..!

Dus er is nog hoop mannen, ook dat Hawaï shirtje of die Hammer-Time drollenvanger...
Gewoon in de kast laten hangen.

Gaat mij helaas niet lukken binnen de audio  :-D

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 19, 2023, 21:19:15Gaat mij helaas niet lukken binnen de audio  :-D
Maar dat Hawaii shirtje en die MC Hammer broek draag je gewoon??!  :schater:

CBdicX

Citaat van: marvin op september 19, 2023, 21:23:46Maar dat Hawaii shirtje en die MC Hammer broek draag je gewoon??!  :schater:

Ik ben meer van de Dries Roelvink, twee maten te kleine, gele Speedo  :-D

TurboMarco

Citaat van: marvin op september 19, 2023, 21:06:54Als je iets lang genoeg in bezit houdt wordt het vanzelf weer mode.
Ik hou m'n ouwe luidsprekers nog wel even, meuk is leuk..!

Dus er is nog hoop mannen, ook dat Hawaï shirtje of die Hammer-Time drollenvanger...
Gewoon in de kast laten hangen.
Ik trek nog met regelmaat mijn ACDC Back in black T shirtje aan hoor  :-D

Op mijn DIY center speaker die overigens uit de jaren '80 drivers bestaat zijn mijn fronts en rear speakers ook uit '80 , en dan toch combineren met een recente subwoofer 8-)

Die moderne subs zijn heel compact geworden in tegenstelling tot de oudere modellen welke doorgaans het dubbele in kastvolume hadden, en toch doen die kleintjes het minstens zo goed zo niet beter, en dat is te danken aan drivers met gunstige parameters voor zeer compacte behuizingen, en met de klasse D versterkers die een hoog rendement hebben voor een veel lagere kostprijs.

Van de oudere REL's vind ik trouwens de Strata ook wel de minste, en als de nieuwe classic 98 diezelfde eigenschap heeft zal die ook niet aan mij besteed zijn, nee dan heb ik nog veel liever een Stadium 3  HB
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Ja die Stadium 3 was wel het enge beest in de schuur van Rel.
Die moderne compacte subs hebben me nooit aangetrokken, misschien hou ik wel van trage blubber bass.
Ik hou het voorlopig lekker bij de 2x15inch.
Een zelfbouw project staat voor m'n center wel in de planning, ik denk dat ik daar eind van het jaar of begin 2024 mee start.
Vrienden hebben een boerderij in Emmen gekocht, die werkplaats inclusief professionele zaagtafel zijn afgelopen zomer gerealiseerd.
Ook een audiofreak, dus wordt het toch maar eens tijd iets te realiseren.
Maar dat terzijde, zal er tegen die tijd zeker een verslag van maken.
Eerst opzoek naar een nette 10" van Tannoy. 12/15" is me te fors.
Als dat naar wens verloopt, wellicht ook de fronts aanpakken.