Dolby Atmos / DTSX en zijn benodigde speakers

Gestart door CBdicX, september 11, 2023, 15:20:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Zoals al jaren beschikbaar op de markt, de Dolby Atmos speakers en Dolby Atmos Enabled speakers.
De eerste onder een hoek aan de muur tegen het plafond, de tweede bovenop de speakers en dan kaatsend via het plafond.

Ik heb beide kunnen testen in het verleden en vond, en vind, de vaak prijzige investering het niet waard tov de geleverde effecten.
Dat zal uiteraard voor het grootste gedeelte aan de Atmos gemixte film liggen, of DTSX wat amper voorkomt, maar toch kosten deze speakers vaak behoorlijk wat, zeker als het Atmos logo erop staat !

Zoals vermeld heb ik mijn Kef T101C wat als 4x hoogte speakers zijn werk deed retour gestuurd, en ik dacht ik doe het wel met Atmos Virtual.
Werkt prima echter zit er 1 nadeel aan vast, je gebruikt geen hoogte speakers, dus een deel van de beschikbare software, zoals Auro 3D, werkt dan niet in Virtual  :no:

Remedie, toch maar weer hoogte speakers (minimaal 2) maar ik wilde niet weer in die prijzige kuil vallen.......
Ik had nog een setje Magnat Symbol 110 speakers liggen (99,00 euro), op een metalen plaatje gemonteerd, op zijn rug achter de TV gelegd (zie foto), en presto, ATMOS  :yes:
En net zo goed, of zo slecht, als de prijzige Atmos jongens, en ik voldoe zo geheel niet aan de "Atmos specs", maar die helicopter en andere Atmos test bestanden doen het net zo goed als ik met serieuse Hoogte en Enabled speakers heb gehad.

Ik had er geen zin meer in om weer speakers op te hangen of bovenop de Fronts te zetten, en ik wilde niets zien van de Height speakers.
Maar dat dit toch zo eenvoudig is was mij wel bekent, meer test opstellingen gezien met gewoon omhoog gerichte boekenpalnk speakers, voldeed ook 100%, of minder, maar dat heb je ook met originele voor dit doel gemaakte Atmos speakers.

Laat je dus niet tegenhouden wat betreft de opstelling of gebruikte speakers, dat hele Atmos gedoe is niet zo spannend als wat Dolby ons wil laten geloven.
Zij ontwerpen software waar de speaker fabriekanten weer speakers voor kunnen maken, simpel.
Ik heb prima Atmos wat nu via muur en plafond reflexies gewoon boven mijn hoofd zit, maar voor mij belangrijker, alles is weer beschikbaar in de Cinema 40 door die 2 simpele speakertjes op hun rug  :-D  :yes: