Audyssey Multeq xt32 vs Audyssey Multeq xt

Gestart door NS, september 04, 2023, 19:34:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NS

Ik overweeg Audyssey Multeq xt32 aan te schaffen. De versie die op mijn Marantz Cinema 60 Dab zit, krijgt het niet voor elkaar "het laag" goed in te regelen. Ik meen dat dit de XT versie is. Ondank 5 a 6 metingen waarbij de microfoon op verschillende posities is geplaatst is het eindresultaat een irritante brommende bas. De kalibratie heb ik zowel via de Cinema 60 zelf, als met de App uitgevoerd. Ik weet dat de opstelling van mijn speakers niet ideaal is. Staan iets te dicht bij de muur. Maar mijn Anthem MRX 320 had daar geen moeite mee. Die maakte gebruik van hun eigen ARC Genesis kalibratie software.

Naast de Marantz heb ik Focal JMLab Chorus speakers 2x front 716S, center 700 en 2x surround 706S. Ik heb geen sub.

Nu vraag ik mij af of het zinvol is om xt32 van €199,00 aan te schaffen. Verder maak ik nu gebruik van speaker preset 1 en 2. Preset 1 is voor surround en preset 2 gebruik ik voor stereo weergave. Bij preset 2 maak ik dan geen gebruik van de center. En ik weet niet of Audyssey Multeq xt32 ook een dual preset aan kan.

 
Ik kijk met belangstelling uit naar jullie reactie.

CBdicX

#1
Verschil tussen XT en XT32 is niet schokkend.

XT32 gebruikt meer "punten" of resolutie wat op papier een beter resultaat moet geven.
Een beetje zoals beeld, het vergelijk tussen 1080P opgeschaald naar 4K (XT) en origineel 4K (XT32).
In de praktijk zal je niet veel van merken tussen XT en 32, misschien dat het in een vergelijk iets anders zal klinken, maar de een is niet echt beter dan de ander.

Jij praat over 5 a 6 meetpunten, beide krijgen de beste resultaten met 8 meetpunten.
Alhoewel ik zelf geen echt groot verschil kan waarnemen tussen 3 of 8 meetpunten..... :-o
Metingen dienen wel binnen de 50-60cm van de vorig meetpunt te zijn, en op vaste plekken.
Iedere 10cm verschil in meetplaats tov van een vorige meting, geeft verschil.

Die "brommende" bass heb ik geen last van, ook geen sub (op dit moment) en mijn kef R5 speakers doen het LFE deel, probleemloos, en ze staan maar 10cm van de muur, met 2 bassreflex poorten aan de achterzijde per speaker !
Staat soms Dynamic EQ aan ? (die staat namelijk altijd AAN na een Audyssey run)
Zo ja, uitzetten svp.

De Pre-sets staan los van Audyssey, dat bepaald de gebruiker wel of niet.

Ik weet alleen niet hoe jij aan 199,00 komt voor XT32, er is geen upgrade mogelijkheid tussen XT en XT32.
De stap van de C60 naar een XT32 versie, is de C40, maar dat kost geen 199,00 ......  :wink: 

Het zou dus gewoon goed moeten gaan als je 8 meetplekken gebruikt.
Er zit verder geen (hoorbaar) verschil tussen de app en de AVR versie, behalve dat ik wat hogere cross-overs krijg op de sataliet speakers met de app.


NS

Dank voor je reactie CBdicX.

Ik heb met de AVR versie of met de App 5 verschillende metingen gedaan. En de microfoon op 8 meetpunten. En uitgevoerd zoals jij beschrijft.

De prijs van €199,00 komt van de Audyssey website. Dit is voor de Windows versie die op je PC of laptop draait.

Ik ga Audyssey binnenkort nog een keer uitvoeren. Nogmaals dank voor je reactie.

CBdicX

#3
Citaat van: NS op september 06, 2023, 10:30:15Dank voor je reactie CBdicX.

Ik heb met de AVR versie of met de App 5 verschillende metingen gedaan. En de microfoon op 8 meetpunten. En uitgevoerd zoals jij beschrijft.

De prijs van €199,00 komt van de Audyssey website. Dit is voor de Windows versie die op je PC of laptop draait.

Ik ga Audyssey binnenkort nog een keer uitvoeren. Nogmaals dank voor je reactie.

Wat ik nog steeds niet snap is 8 plekken en 5 metingen.

199,00 euro voor Audyssey X lijkt mij weg gegooid geld.
En een moeizame leer curve.

NS

Na de installatie van de Cinema 60 heb ik Audyssey kalibratie uitgevoerd. Met als resultaat de brommende bass. Daar was ik niet tevreden over. Daarna heb ik nog 4 nieuwe kalibraties uitgevoerd. En een beetje geschoven met de microfoonposities.

CBdicX

#5
Oh, duidelijk, je hebt al 40 metingen gedaan.
Iedere Audyssey run bestaat uit 8 metingen op 8 plekken.
Vandaar dat ik het niet begreep  :-o

Ik zou geen geld in Audyssey X steken, daar wordt je niet veel beter van tov XT.

Wat misschien wel een optie is, is Dirac, de standaard versie (dacht tot 200 Hz subbass/bass) omdat je geen Sub gebruikt.
Full versie kan ook, kost wel wat meer, tot 40.000 Hz.

NS

Op Dirac had ik ook mijn hoop gevestigd. Maar die komt vooralsnog niet naar de Cinema 60. Zit wel in de laatste firmware update van dit voorjaar in de Cinema 40 en 50. Maar waarom Dirac niet voor de Cinema 60 beschikbaar is gesteld weet ik niet. Bij de product omschrijving van de Cinema 60 Dab op de website van Marantz wordt dit nog wel vermeld. 

Tekst van Marantz Website.

"CINEMA 60 DAB ondersteund de nieuwste surround audioformaten, 8K-video, room optimization (Dirac en Audyssey), streaming en meer om uw plezier vergroten".

CBdicX

Citaat van: NS op september 06, 2023, 18:47:21Op Dirac had ik ook mijn hoop gevestigd. Maar die komt vooralsnog niet naar de Cinema 60. Zit wel in de laatste firmware update van dit voorjaar in de Cinema 40 en 50. Maar waarom Dirac niet voor de Cinema 60 beschikbaar is gesteld weet ik niet. Bij de product omschrijving van de Cinema 60 Dab op de website van Marantz wordt dit nog wel vermeld. 

Tekst van Marantz Website.

"CINEMA 60 DAB ondersteund de nieuwste surround audioformaten, 8K-video, room optimization (Dirac en Audyssey), streaming en meer om uw plezier vergroten".

Klopt, ik zie het ook vermeld op diverse sites over de C60 (dab).
Op de Dirac site staat helaas de C60 niet vermeld, vreemde toestand 😟

Wat je ook nog kan proberen is de speakers meer van de muur af, poorten pluggen, dan de run, daarna de pluggen eruit en terug op zijn plek.
Even creatief, wie weet geeft dit een beter resultaat 🤔

NS

Ik heb inmiddels een mail naar Marantz gestuurd. Met de vraag waarom Dirac niet voor de Cinema 60 beschikbaar is. Terwijl dit volgens hun website wel aanwezig zou moeten zijn. Wacht even hun reactie af. Hoewel ik daar, eerlijk gezegd, niet veel van verwacht.

CBdicX

Citaat van: NS op september 06, 2023, 19:43:13Ik heb inmiddels een mail naar Marantz gestuurd. Met de vraag waarom Dirac niet voor de Cinema 60 beschikbaar is. Terwijl dit volgens hun website wel aanwezig zou moeten zijn. Wacht even hun reactie af. Hoewel ik daar, eerlijk gezegd, niet veel van verwacht.


Ik ook niet, zullen wel weer met iets komen waar je niets aan hebt  :no:

NS

Citaat van: CBdicX op september 06, 2023, 19:45:00Ik ook niet, zullen wel weer met iets komen waar je niets aan hebt  :no:

Ik hou je op de hoogte.

NS

Dit is het uiteindelijke antwoordt van Marantz.

De Cinema 60 heeft niet de capaciteit en kan geen Dirac draaien, om Dirac in de 60 te hebben zouden verschillende interne updates en een nieuw softwarepakket nodig zijn, dit zou een flinke prijsstijging tot gevolg hebben. Om deze redenen ondersteund de cinema 60 geen Dirac.



NS

Citaat van: NS op september 06, 2023, 20:32:48Ik hou je op de hoogte.

De Cinema 60 heeft niet de capaciteit en kan geen Dirac draaien, om Dirac in de 60 te hebben zouden verschillende interne updates en een nieuw softwarepakket nodig zijn, dit zou een flinke prijsstijging tot gevolg hebben. Om deze redenen ondersteund de cinema 60 geen Dirac.

CBdicX

Citaat van: NS op september 25, 2023, 13:23:25De Cinema 60 heeft niet de capaciteit en kan geen Dirac draaien, om Dirac in de 60 te hebben zouden verschillende interne updates en een nieuw softwarepakket nodig zijn, dit zou een flinke prijsstijging tot gevolg hebben. Om deze redenen ondersteund de cinema 60 geen Dirac.

Tja, dit zijn marketing keuzes.

Wat wel in de gaten gehouden moet worden bij aanschaf Dirac is dat alle Audyssey opties uitgeschakeld zullen zijn, zoals LFC, Dynamic EQ, Dynamic Volume, Sub EQ.
Weet even niet hoe het zal zijn met Directional subwoofer, of dat ook nog werkt met Dirac.

Maar goed, daar hoef jij je niet druk om te maken 😉