SR6008 Nog niet over te vreden

Gestart door Alex31, maart 30, 2015, 21:48:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex31

Nou om maar meteen met de vragen lijst in huis te vallen  :-D

Na vele jaren plezier te hebben gehad van mijn sony STR-DA3400ES receiver heb ik besloten om een Marantz aan te schaffen en uiteindelijk is dat de SR6008 geworden.
Deze draait op 2 jamo S606 front speakers, Infinity Center, 2x JBL digital10 Subs en 2 Q-acoustic 2010i Rears.
Natuurlijk de audyssey setup gedaan met de microfoon.
Maar het geluid ten opzichte van mijn Sony valt me eigenlijk wat tegen en ik weet natuurlijk is geluid lastig uit te leggen en vooral persoonlijk.
Alles klinkt met de Marantz een stuk scherper als met de Sony.
Met de Sony draaide ik een Hd concert en meestal was dat goed, nu heb ik bij het ene concert veel te veel bas en bij het andere weer veel te weinig.
De subs hadden een hele mooie vaste bas met muziek nu klinkt het vaak " plopperig "
Subs heb ik kwa volume op de helft staan de crossover rond de 80 Hz
Crossover frequentie van de front speakers staat standaard door de audyssey op 40 Hz als ik deze verhoog naar 80 of bijvoorbeeld 100 Hz dan is dat voor het ene audio nummer perfect voor het andere weer niet.
Films is daar in tegen over het algemeen goed, subs werken perfect, speakers klinken anders als voorheen, maar daar ben ik wel een heel eind tevreden over.
Het zal ongetwijfeld een instelling zijn, maar de Marantz valt me ten opzicht van de Sony wel tegen hoor, hopelijk hebben jullie nog ideeen ik zit nu nog in de 14 dagen bedenktijd periode en de Marantz kan nog terug voor een andere , ander type of wat dan ook.

Met de metingen stonden de subs ook ingesteld op -12
Ik mis nu het ware geluid in mijn Jamo's ( en ja dat is een persoonlijke smaak natuurlijk )
Dan te veel bas dan weer veel te weinig dat had ik bij mijn Sony dus helemaal niet?
Nu moet je zowat bij elk Concert of muziek nummer het e.a bij gaan regelen.
Daar had ik overal een mooie vaste dragende bas, mooi sprankelend hoog en ook in het midden mooi en vriendelijk.

Wel heb ik alles afgesteld op 75Db dus
De jamo's heb ik ingesteld op laagste frequentie x 1,5 dus 42 x 1,5 is 63 dus geprobeerd op 60 en 80 Hz
LFE+Main heb ik gezet op 80

Draai ik om een voorbeeld te noemen( Blu-Ray ) Roy Orbison Black & White Night dan is deze kwa geluid perfect ( DTS HD Master Audio ) ook in Gewoon DTS klink deze Perfect
Draai ik een ander concert ook met DTS track dan is het kort gezegd Ruk,
Net of alle verhoudingen niet meer kloppen.
Hoe kan dit?
Met mijn Sony klonken deze 2 overigens alle 2 geweldig.


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

DansaN

Als de subs al op -12dB staan na meten, staat het volume bij instellen te hoog.
Probeer dus in plaats van volume op 50% met volume op 25% Audyssey in te meten (en dan uiteraard na meting van de volumeknop van de subs afblijven  :wink: ).

Perfect_audio

Citaat van: TurboMarco op maart 30, 2015, 22:09:29
Heb je dit al doorlopen ?
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,9847.0.html
:gp:
En deze link: http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3485.0.html
En daarna kun je vragen stellen.

Ik vind het gemakkelijk om als eerste post meteen met klachten te komen over het apparaat zelf, terwijl je ook inziet dat het aan de instellingen ligt.
Er is zoveel goede en praktische informatie over Audyssey op dit forum waarvan je veel kunt leren om je eigen installatie te optimaliseren. Maar je moet er wel even moeite voor doen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Alex31

Een late reactie door drukte maar goed  :lol:

Ik heb een uitgebreide luistersessie gedaan bij een audiozaak die de 6009 en 7009 o.a in de luister ruimte had staan me zeer vergelijkbare speakers zoals ik ze thuis ook heb.
De 7009 was zeker een iets ander geluid als de 7009 helemaal waar maar beide waren gewoon erg goed en waarom mijn 6008 dan niet.
Lang gesproken ook met de beste man dus thuis aangekomen heb ik de 6008 gereset en ben van voor af aan weer begonnen.
De front speakers heb ik nu een heel stuk verder uit elkaar gezet en ingedraaid naar de luisterposities.
De beide subs crossover open en het volume nu op net geen 25% gezet.
Toen alle metingen secuur gedaan, microfoon op een standaard netjes op oorhoogte had ik tijdens een meting een onverwacht geluid dan die meting nogmaals herhalen.

En het uiteindelijke resultaat is verbluffend wat een dijk van een geluid heb ik nu, alles mooi in evenwicht mooi gespreid.
De subs vullen mooi subtiel aan waar nodig, diverse concerten gedraaid en wauw kan niets anders zeggen.
Films kijken ik hoor dingen die ik voorheen nog nooit had gehoord, als de subs nodig zijn met een effect dan komen ze ook hoor.

Een upgrade naar een 7008 daarvan zag ik in mijn geval die ruime euro's meerprijs niet zitten
Kortom ik ben echt geweldig tevreden  :-D

Wellicht nog een keer een andere center speaker, geen idee welke nog hoor.

xander32

Mooi dat je het probleem hebt weten te tackelen :yes:.