Marantzforum.nl

Marantz => Home Theater => Topic gestart door: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 08:18:08

Titel: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 08:18:08
Hallo medeforumleden,

Ik ben een filmliefhebber met een voorliefde voor surroundgeluid. Ik heb altijd Onkyo gehad (vanwege de relatieve betaalbaarheid) met max 5.1.2 configuratie. Mijn droom was een (minstens) 5.1.4 configuratie. Begin dit jaar kwam vrouwlief met het voorstel 'de woonkamer aan te pakken', en zag ik mijn kans schoon om daarin ook het AV deel in mee te nemen. Na veel overleg (o.a. met mijn vrouw) en veel lezen van reviews, kwam ik tot de conclusie dat de Marantz sr7012 en de Denon x4400 beide geheel aan mijn droomwensen voldeden, waarbij de sr7012 een meer premium gevoel geeft. Ik kreeg een mooie inruilprijs voor mijn Onkyo tx nr 646 en heb een Marantz sr7012 gekocht. Twee extra plafond/hoogtespeakers gekocht en de boel aangesloten in 5.1.4. Wat een geluid! Zowel Atmos als DTS-X als Auro... ik was zo trots als een hond met zeven staarten, en nog een Marantz ook!
Echter, nog geen half jaar later, vorige week zondag, terwijl ik tv kijk met het geluid van de decoder over de receiver: een tik, opeens geen geluid, led indicator blijft knipperen, elke halve seconde. Al een half jaar niks aan aansluitingen van boxen of iets dergelijks gedaan. Alle mogelijkheden om de receiver opnieuw op te starten conform de handleiding geprobeerd, echter zonder resultaat. Gelukkig is de winkel waar ik hem heb gekocht, op zondag open en met hen afgesproken dat ik het apparaat de volgende dag terugstuur.
Inmiddels zijn we een week verder, heb al 3x de leverancier gebeld voor de status maar weten ze me nog steeds niets te vertellen en wachten op een SN nummer. Navraag van mij hoe lang dit alles ongeveer gaat duren, kwam het voor mij ongelooflijke antwoord: normaal zo'n 4 tot 6 weken, maar het is vakantie dus het kan zo maar langer duren...
Dat kan ik dus niet begrijpen... Een merk met een premium reputatie waarbij reparatie zo lang moet duren?
Met mijn Onkyo heb ik de bekende moederbordproblemen gehad waarbij reparatie en verzending niet meer dan 2 weken heeft gekost....
Ik heb nu een Marantz die 3x(!!!!!!) zoveel kost en reparatie duurt ook 3x zo lang!
Wat klopt hier niet? Ik ben nu bang dat ik niet de beste keuze heb gemaakt... kan iemand mij gerust stellen?
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Marvin op augustus 07, 2018, 08:50:45
Ja dat is wel erg lang, maar je zal er denk ik toch op moeten wachten. 
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: geoffreyvanvugt op augustus 07, 2018, 09:47:53
Citaat van: marvin op augustus 07, 2018, 08:50:45
Ja dat is wel erg lang, maar je zal er denk ik toch op moeten wachten.

Maar wel een waardeloze service van Marantz. Als je dit met de Denon had gehad dan zou je op precies hetzelfde uitkoming denk ik. Denon en Marantz komen uit dezelfde stal. Het valt me wel op... hoe recenter hrt apparaat hoe eerder mankementen...
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Marvin op augustus 07, 2018, 09:50:42
Ja ik dacht zelf dat ze 3 weken aanhouden, dat kan in de vakantie periode natuurlijk wat langer zijn.
Leuk is anders...!
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: pietjepc op augustus 07, 2018, 11:00:01
Marantz besteed dit soort dingen toch uit aan Audio Service Elst? Dan nog duurt het inderdaad wel behoorlijk lang, maar al het goede komt langzaam...
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Maurice op augustus 07, 2018, 11:04:12
Als je kijkt naar de doorlooptijd van een reparatie, dan is er sprake van de volgende keten:

Klant brengt apparaat naar winkelier -> Winkelier maakt verzendklaar en organiseert verzending -> Reparateur ontvangt, onderzoekt, repareert en meldt gereed -> Winkelier (of reparateur) organiseert transport terug -> Winkelier ontvangt en stelt klant op de hoogte

Elke stap kost tijd. Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat een winkelier een x aantal apparaten opspaart alvorens het transport te organiseren. Dit scheelt namelijk in de kosten.
Een reparateur zal direct bij ontvangst een servicenummer afgeven, zeer waarschijnlijk zelfs al bij aanmelding. Anders kan er niets getraceerd worden en is het risico op "kwijtraken" zeer groot.

Marantz wordt gerepareerd door Audioservice. Zij geven direct bij afgifte een servicenummer (weet ik uit ervaring, als particulier kun je er namelijk ook terecht. Zij repareren ook andere merken en apparaten buiten garantie). Als er nog geen servicenummer bekend is, dan vermoed ik dat het apparaat nog bij de winkelier ligt. Dat heeft dan niets te maken met de service van Marantz, maar alles met de service van de winkelier!
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Marvin op augustus 07, 2018, 11:08:22
En zo zit het...!!
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Rob46 op augustus 07, 2018, 11:36:15
Citaat van: Maurice op augustus 07, 2018, 11:04:12
Als je kijkt naar de doorlooptijd van een reparatie, dan is er sprake van de volgende keten:

Klant brengt apparaat naar winkelier -> Winkelier maakt verzendklaar en organiseert verzending -> Reparateur ontvangt, onderzoekt, repareert en meldt gereed -> Winkelier (of reparateur) organiseert transport terug -> Winkelier ontvangt en stelt klant op de hoogte

Elke stap kost tijd. Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat een winkelier een x aantal apparaten opspaart alvorens het transport te organiseren. Dit scheelt namelijk in de kosten.
Een reparateur zal direct bij ontvangst een servicenummer afgeven, zeer waarschijnlijk zelfs al bij aanmelding. Anders kan er niets getraceerd worden en is het risico op "kwijtraken" zeer groot.

Marantz wordt gerepareerd door Audioservice. Zij geven direct bij afgifte een servicenummer (weet ik uit ervaring, als particulier kun je er namelijk ook terecht. Zij repareren ook andere merken en apparaten buiten garantie). Als er nog geen servicenummer bekend is, dan vermoed ik dat het apparaat nog bij de winkelier ligt. Dat heeft dan niets te maken met de service van Marantz, maar alles met de service van de winkelier!

:gp:
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 11:39:27
Ik geloof je op je woord dat dit het proces is. Echter, betrokken winkel is een erkend Marantz dealer. Ik vind dat Marantz een verantwoordelijkheid heeft in het toekenen van erkend dealerschap. Daarbij hoort zeker dat er wordt gelet op after-sale services. Het is gewoon slecht dat Marantz accepteert dat een erkend dealer voor reparatie van een artikel van 1800€ 6 weken de tijd krijgt. Nogmaals; bij het vervangen van mijn moederbord van Onkyo, een merk dat een mindere reputatie heeft, duurde ditzelfde proces 2 weken....
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Maurice op augustus 07, 2018, 11:48:02
Citaat van: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 11:39:27
Ik geloof je op je woord dat dit het proces is. Echter, betrokken winkel is een erkend Marantz dealer. Ik vind dat Marantz een verantwoordelijkheid heeft in het toekenen van erkend dealerschap. Daarbij hoort zeker dat er wordt gelet op after-sale services. Het is gewoon slecht dat Marantz accepteert dat een erkend dealer voor reparatie van een artikel van 1800€ 6 weken de tijd krijgt. Nogmaals; bij het vervangen van mijn moederbord van Onkyo, een merk dat een mindere reputatie heeft, duurde ditzelfde proces 2 weken....
Ik snap je frustratie, maar het zal voor Marantz ondoenlijk zijn om van alle dealers de informatie te ontvangen wanneer een klant een apparaat heeft ingeleverd en weer retour heeft ontvangen. Kan mij alleen voorstellen dat Marantz de doorlooptijd bij Audioservice monitort, aangezien zij daar rechtstreeks voor de service verantwoordelijk zijn. Wat misschien kan helpen, is een klacht bij Marantz indienen over de afhandeling? Dan kunnen zij de winkelier hier op aanspreken.

Ter info: ik heb 3x een apparaat bij Audioservice gebracht voor service of reparatie, waarvan 1x in de zomerperiode. In alle gevallen kon ik het apparaat binnen een week weer ophalen (ik woon op 10km afstand, dus dat is makkelijk te reizen).
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Stadium III op augustus 07, 2018, 12:46:17
De gang van zaken is wel 4 tot 6 weken ,zit idd veel tussenstappen in
Ook ik heb hier als eens voor gestaan en veel geduld hebben is het beste
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 14:48:42
Dus als ik het goed begrijp zeggen jullie:

Koop voor 1800€ een receiver die binnen een half jaar kapot gaat en accepteer gewoon dat je hem anderhalf tot twee maanden kwijt bent voor reparatie......
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Maurice op augustus 07, 2018, 14:58:30
Citaat van: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 14:48:42
Dus als ik het goed begrijp zeggen jullie:

Koop voor 1800€ een receiver die binnen een half jaar kapot gaat en accepteer gewoon dat je hem anderhalf tot twee maanden kwijt bent voor reparatie......
Ik in elk geval niet, ik geef alleen aan waar zeer waarschijnlijk de vertragen zit.
Ik zou je dealer achter de vodden aan zitten om vaart te maken. En mocht deze niet meewerken, dien een klacht over de dealer in bij Marantz, misschien kunne zij wat druk uitoefenen op de dealer. Twee weken zou ik acceptabel vinden, bij drukte door vakanties hooguit drie.

Je hebt een contract met de dealer, hij moet zorgen dat het naar tevredenheid wordt opgelost. Met Marantz zelf heb jij als consument niets te maken, dat de dealer gebruik maakt van fabrieksgarantie doet voor jou niet ter zake.
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 15:34:17
Net de dealer gebeld: Blijkbaar moet de dealer aan Marantz toestemming vragen om het apparaat onder garantie te laten repareren. Deze toestemming heeft Marantz gisteren (oftewel een volle week na de initiële melding....) aan de dealer gegeven en vandaag is de receiver naar Audio Service gestuurd. Ben benieuwd......
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Stadium III op augustus 07, 2018, 15:35:07
Idd bij de dealer achter zijn vodden aan zitten
Verder rechtstreeks met Audioservice contact opnemen kan wel eens wat ligt op de zaak schijnen
Verder moet je ondanks dat hij nog jong is de reparateur de kans geven voor herstel

Ook ik heb hier met een sr 7001 mee te maken gehad ,kreeg toen wel een leen toestel van mijn dealer
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Maurice op augustus 07, 2018, 16:23:24
Citaat van: rickgaspersz@gmail.com op augustus 07, 2018, 15:34:17
Net de dealer gebeld: Blijkbaar moet de dealer aan Marantz toestemming vragen om het apparaat onder garantie te laten repareren. Deze toestemming heeft Marantz gisteren (oftewel een volle week na de initiële melding....) aan de dealer gegeven en vandaag is de receiver naar Audio Service gestuurd. Ben benieuwd......
Klinkt mij eerder als een smoes van de dealer waarom deze nog niet eerder actie heeft ondernomen. Gezien de grote aantallen apparatuur die verkocht wordt zal het rma proces bij Marantz geautomatiseerd zijn, inclusief de check of er nog garantie op het apparaat zit. Er zit echt niet iemand bij Marantz alle reparatie aanvragen te beoordelen op validiteit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: Marvin op augustus 07, 2018, 18:34:36
Nee als je het zo stelt lijkt het me ook dat je machine gewoon nog in de winkel staat en dat ze hem niet gelijk hebben aangeboden.
Titel: Re: Sr7012 Premium receiver? Marantz Premium service?
Bericht door: dmeerpa op januari 26, 2019, 13:33:13
Citaat van: Maurice op augustus 07, 2018, 16:23:24
Klinkt mij eerder als een smoes van de dealer waarom deze nog niet eerder actie heeft ondernomen. Gezien de grote aantallen apparatuur die verkocht wordt zal het rma proces bij Marantz geautomatiseerd zijn, inclusief de check of er nog garantie op het apparaat zit. Er zit echt niet iemand bij Marantz alle reparatie aanvragen te beoordelen op validiteit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Uiteindelijk is het bullshit dat Marantz zijn akkoord moet geven. In heel Europa is het de verkoper die garantie moet geven aan de klant en dat vanaf aankoop datum. En dit los van of Marantz akkoord gaat of niet.
Ik kocht ooit Marantz receiver aan de Duits-Oostenrijkse grens. Enkel rit 900km. Echter de voeding van de receiver gaf een irritante brom. Ik heb die zelf naar het service centra in België gebracht. En die was binnen de 3 werkdagen al hersteld.
Een dealer had mij dat ook al aangeraden die zelf naar daar te brengen als je dat kan. Slechts 1 keer per week wordt toestellen verstuurd en ontvangen. Dus is dat bijvoorbeeld op dinsdagochtend, en jij doet hem binnen op dinsdag namiddag, zal hij pas 7 kalenderdagen later verstuurd worden.