NR1200 vervormt bij hoog volume

Gestart door theedge33, september 29, 2023, 15:56:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 29, 2023, 21:50:55Klopt, het is anders om, stomme beginners fout  :schater:

Ik heb het ook niet zelf uitgevonden hoor, maar ik onthoudt nog wel eens wat.  :-D

Marvin

Het eindoordeel zal dus hoogstwaarschijnlijk zijn dat je teveel vraagt van de nr1200, die kan dat niet leveren en gaat dus vervormen/clippen.
De voeding is er gewoon niet dik genoeg voor.

CBdicX

#17
Citaat van: marvin op september 29, 2023, 21:59:59Het eindoordeel zal dus hoogstwaarschijnlijk zijn dat je teveel vraagt van de nr1200, die kan dat niet leveren en gaat dus vervormen/clippen.
De voeding is er gewoon niet dik genoeg voor.

Mee eens,  meer spierballen, ondanks dat die rx speakers best gevoelig zijn met 90dB.

Emiel77

Of een leuk setje 8 ohm speakers... :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

Wat ook makkelijk kan met deze gevoelige speakers is gewoon op 8 ohm zetten, denk dat het dan een stuk beter zal gaan.

Emiel77

Kijk, een goedkope oplossing die TS kan proberen :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 29, 2023, 22:14:52Wat ook makkelijk kan met deze gevoelige speakers is gewoon op 8 ohm zetten, denk dat het dan een stuk beter zal gaan.
Nou ja, we zijn ergens in een ander topic tot de conclusie gekomen dat met deze instelling, 4ohm, het energie verbruik omlaag gaat. Een soort van beveiliging, het wordt geknepen.
Zo denk ik dat het juist nog erger zal worden. 
Maar een test zal dat moeten uitwijzen.

Marvin

Citaat van: Emiel77 op september 29, 2023, 22:16:22Kijk, een goedkope oplossing die TS kan proberen :-D
Kan dus ook een dure test worden, luidsprekers aan gort en de voeding doorgebrand.

Dus niet gelijk vol vermogen met die volume knop...!!

Emiel77

Citaat van: marvin op september 29, 2023, 22:18:52Dus niet gelijk vol vermogen met die volume knop...!!

OK mijn aanname was dat niet direct voluit al wel duidelijk was :-D

Ow en let op bij het samenstellen bij audio set ook...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#24
Citaat van: marvin op september 29, 2023, 22:18:52Kan dus ook een dure test worden, luidsprekers aan gort en de voeding doorgebrand.

Dus niet gelijk vol vermogen met die volume knop...!!

Als alles gewoon klopt, ook op 8 ohm, zal 30/40 % volume voldoende zijn met deze gevoelige speakers.

Ik zit net te schakelen tussen 4 en 8 ohm, merk geen verschil, speelt even hard met de C40 en de Kef R5, 8ohm - 87dB

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 29, 2023, 22:26:20Als alles gewoon klopt, ook op 8 ohm, zal 30/40 % volume voldoende zijn.

Ik zit net te schakelen tussen 4 en 8 ohm, merk geen verschil, speelt even hard met de C40 en de Kef R5.
Verschil merkte we inderdaad niet, behalve dat het energie verbruik omlaag gaat met 4ohm, dat terwijl er eigenlijk meer stroom gevraagd wordt.

CBdicX

#26
Citaat van: marvin op september 29, 2023, 22:28:41Verschil merkte we inderdaad niet, behalve dat het energie verbruik omlaag gaat met 4ohm, dat terwijl er eigenlijk meer stroom gevraagd wordt.

Klopt, ik heb deze truuk in het verleden toegepast op heet lopende Onkyo's, op 4 ohm zetten bij 8 ohm speakers, en hoppa, een koel lopende receiver.

Volgens mij wordt er een spannings rail uitgeschakeld op 4 ohm, of in de eco mode.

Ik heb eco altijd aan staan, merk er geen fluit van !

theedge33

Ok dus als ik de marantz op 8 ohm instel, heb ik dan bij bijv volumestand 40 hetzelfde of meer volume dan op stand 70 met de instelling op 4ohm?

Marvin

Ik heb op alle kanalen een eindversterker, kan de eco mode niet meer bedienen.

Conclusie blijft denk overheid staan;
Je vraagt teveel van de nr1200, pas daar mee op want je sloopt de boel op hoger volume.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 29, 2023, 22:42:34Ik heb op alle kanalen een eindversterker, kan de eco mode niet meer bedienen.

Conclusie blijft denk overheid staan;
Je vraagt teveel van de nr1200, pas daar mee op want je sloopt de boel op hoger volume.

Vreemd, je zou toch denken bij alleen pre-out gebruik dat eco juist gebruikt moet kunnen worden.
Je vraagt minder van het vermogen, rare toestand.