Reinigingen van printplaten marantz 2270 + andere vragen

Gestart door lieven, april 17, 2020, 15:33:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lieven

Dag iedereen,

Ik ben nieuw op deze site en ik moet zeggen dat ik al heel wat interessante topics heb gelezen, maar goed. Ik heb een marantz 2238b gekocht (wel is waar vanop afstand, maar ik ken de verkoper en deze is te vertrouwen). Nu heb ik ook de kans om een marantz 2270 te kopen die gerestaureerd/gereviseerd moet worden. Nu heb ik wel wat ervaring met revisies (niet zoals een oude rot want ik ben nog maar 22 jaar), maar mijn ervaring zegt toch dat elke versterker wat andere aandachtspuntjes heeft. Zo zijn er versterkers waarvan je bepaald weerstanden best direct vervangt. Nu is de vraag waar ik tijdens een revisie bij de 2270 (en eventueel bij de 2238b mocht deze niet fatsoenlijk gedaan zijn) op letten? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde condensatoren die beter bij de originele klank van marantz komen of zijn er transistors die het meestal begeven (en dus best preventief worden vernieuwd). Uiteraard gaat voor de 2270 een volledige recap worden gedaan, maar dit is gewoon naar mijn mening vaak niet genoeg.

Ook gaat dit mijn eerste "printplaat versterker" zijn waarbij de printplaat zal moeten worden gepoetst (ik werk meestal aan hardwired buizenversterkers). Ik heb nu al wat gelezen en volgens mijn zou kontak chemie lr die klus wel kunnen klaren, maar ik wou toch graag eerst jullie mening over het poetsen van de printplaten want sommige hebben over water en een sopje gebruiken andere over iets wat afgekort US zou moeten zijn (maar hier heb je naar het schijnt een redelijk duur apparaat voor nodig). Sommige zeggen ook van met lucht afspuiten voor het stof, andere zeggen om dat net niet te doen in verband met statische elektriciteit. Dus om het verhaal van de print reinigen af te maken zie ik persoonlijk tussen de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt voor jullie tijd!
mvg
Lieven

Maurice

Welkom op het forum!
Qua techniek kan ik je weinig bijbrengen, maar US zal op ultrasoon slaan. Bijzonder effectieve manier van reinigen zonder schadelijke toevoegingen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lieven

even een update: US slaat inderdaad op ultrasoon. Heeft er iemand ervaringen mee? Blijkbaar zou dit niet goed zijn voor elke printplaat. Verder heeft de verkoper van de 2270 een hoger bod gekregen dus heeft hij deze aan die persoon verkocht  :-( de 2238b van de andere verkoper is onderweg net zoals alles condensatoren voor de 2238b te kunnen recappen indien nodig. Wel zou ik toch graag ook een 2270 hebben, dus als iemand deze heeft staan in cosmetisch goede staat mag die persoon het altijd zeggen. Ik kan zelf redelijk goed versterkers maken (al zeg ik het zelf natuurlijk :-)) dus kapot is niet echt een probleem. Ook is een ene zonder wooden case of metalen case is geen probleem. Dit staat momenteel op 2dehands.be voor ik dacht 20 a 30 euro dus dat kan er ook wel nog vanaf.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM


tbanis55

Met wat perslucht stof wegblazen en een stofzuigertje al dan niet met een stofkwast is een goed begin.
Daarnaast is het wijs om eerst te kijken/meten wat de 2270 doet.
Ook hier geldt:  meten = weten (gissen = missen en gokken = dokken ....)

Mocht het nodig zijn om om naar de soldeerbout te grijpen (zou zomaar kunnen)  maak dan eerst een goed project-plan. Dat helpt je bij het overzicht houden.
En natuurlijk:  documentatie is een must !

Veel succes !

Ton

lieven

Citaat van: tbanis55 op april 23, 2020, 16:03:36
Met wat perslucht stof wegblazen en een stofzuigertje al dan niet met een stofkwast is een goed begin.
Daarnaast is het wijs om eerst te kijken/meten wat de 2270 doet.
Ook hier geldt:  meten = weten (gissen = missen en gokken = dokken ....)

Mocht het nodig zijn om om naar de soldeerbout te grijpen (zou zomaar kunnen)  maak dan eerst een goed project-plan. Dat helpt je bij het overzicht houden.
En natuurlijk:  documentatie is een must !

Veel succes !

Ton

Meten wou ik sowieso doen alleen heeft de verkoper van de 2270 hem aan iemand anders verkocht. Dus gewoon schoon blazen is genoeg voor stof en voor vet met een een pcb cleaner.

Nu kan ik een heel verhaal (dat voor sommige onder jullie misschien pijnlijk klinkt) vertellen met een idee van mij, maar het komt hier wat op neer: Ik wou de 2270 nabootsen door hem (volledig zelf te maken met custom prints en transformator en heel de re te me teut). Na wat berekenen was het voor de 2270 eigenlijk niet rendabel (voor die prijs had ik bijna een opknapper en de onderdelen om hem te reviseren).

Dus zei ik waarom maak ik niet een Marantz 500 na of iets dergelijks. Die kosten stukken van mensen, als je ze al vind en de prijs voor ze zelf te maken is na wat bellen ferm verlaagd omdat wat vrienden van mij die namaak misschien ook zouden willen en ja dan heb je meer PCB's nodig en zijn ze dus per stuk goedkoper (van een 50 euro per stuk naar ongeveer 15 euro per stuk voor een standaard custom 10 op 5 cm PCB en die kunnen worden vergroot en verkleind naar wens). Dus probleem 1 is al dan ik de ingangsspanning en -stroom niet ken van de versterker. Ik vind wel dat die 2,2kVA nodig heeft (wat best heftig is) maar buiten het wattage vind ik niets. Dus mocht iemand dit kunnen nameten of te weten komen dan is die persoon meer dan hartelijk bedankt. Als er verder nog tips zouden zijn over deze versterker, ik denk dan bijvoorbeeld aan gelijkaardige vervangende transistoren/diodes/... , zijn ze meer dan welkom. De service manual heb ik al en ik kan wel plannen lezen dus dat moet normaal geen probleem vormen.

Ik wil alvast iedereen bedanken voor zijn/haar tijd voor dit topic

lieven

#7
Update: ingangsspanningen zijn volgens mij gevonden -91V -82V 0V +82V +91V samen 0V 6.66V voor de lampjes (die ik dus eigenlijk niet nodig heb hier ga ik gewoon een 12V led van maken zodat ik toch weet wanneer deze aanstaat) Dus als ik weet hoeveel wattage de koelingsventilatoren hebben, heb ik de goede specs voor de transformator

lieven

even een update hoever de zoektocht staat ten huizen de 500:

Ik moet nog 11 soorten transistors waarbij ik heb opgezocht of ze zouden matchen met de originele transistors. Hierna zijn alle transistors gedaan en begin ik met de diodes. (zie lijst hieronder voor als je me zou willen helpen kijken of de vervangende transistors kloppen of niet, ik ben namelijk niet zo goed in het zoeken van vervangende transistors). Voor alle andere transistors heb ik al identiek dezelfde transistors of betere vervangende transistors gevonden (dit is me alleszins verteld via een ander forum waarbij iemand zijn 500 heeft hersteld).

de lijst:

2n4250 --> 2SA970

SPS1928 -->BC550

2n4123 -->2n3904

SPS1952-->BC557

SPS1951--> BC547

MPSA20-->BC547

MPSA70-->BC557

MPSA93--> MPSA92

MJE521 --> BD441

SJ2582--> ? (hier heb ik nog geen vervanger van gevonden omdat geen enkel site die ik vind een automatische vervanger of datasheet ter beschikking had.)


lieven

Even een update betreffende de 2238b. Hij is vandaag aangekomen in mooie staat alleen het lampje van de stereo doet het niet en ik denk dat de metalen kap is overgespoten (hij is namelijk helemaal zwart), maar hij ziet er wel mooi uit en voor 200 euro niet slecht. Dus heb ik hem ingestoken en hij had eerst enkel geluid langs ene kant. Blijkt dat ik mijn linkerspeaker in de remote uitgang had gestoken (en deze repareert dan versterkers  :schater:), maar goed eens goed aangesloten stond ik echt versteld hoeveel beter deze versterker is dan mijn sr4000l. Veel strakkere bas en echt veel meer leven. Gelijk een live cd opgezet en bam weg met het levenloosheid op laag volume door deze versterker. Hier is een blije jongen. (22 jaar is niet echt volwassen vind ik).

ps: vandaag ga ik opzoek naar vervangende diodes voor mijn zelfbouw marantz 500

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lieven