NA7004 bevindingen

Gestart door ronrhe, oktober 24, 2010, 21:45:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronrhe

Na 20 jaar met een CD94mkII te hebben gedraaid ben ik overgegaan op streaming. Mede omdat ik mijn cd94 goed kon verkopen.
Dus in eerste instantie een Logitech Duet aangeschaft. De bediening is uiterst eenvoudig. Het geluid helaas ook.
Na aanschaffen van een Northstar Dac m192 werd het geluid een stuk beter. Maar het haalde niet het nivo van de Cd94. Ik kon na 4 maanden de Duet teruggeven vanwege hardwarematige problemen en heb van de gelegenheid gebruik gamaakt om een Marantz NA7004 aan te schaffen.

De eerste ervaringen waren slecht. Bijna niets werkte via het netwerk. Geen NAS, geen flac enz
Op de website van Marantz is niets aan ondersteuning te vinden. Kwalijke zaak voor zo'n nieuw product. De handleiding is ook niet echt behulpzaam.
Uiteindelijk de Update firmware uitgevoerd. Dit geeft wel wat verbetering.
Inmiddels speelt de na7004 via mijn NAS (Synology209)
Internetradio werkt ook goed.

Over het geluid kan ik kort zijn. Een heel stuk beter dan de Squeezebox zonder en met Northstar Dac. Of het zo goed is als de CD94 zal de komende tijd gaan blijken.
De bediening is wennen. Dit is een heel stuk lastiger dan bij de Duet. Van 5 meter afstand het display van de NA7004 proberen te lezen is geen feest. Lukt wel, maar makkelijk is anders. Verder is de afstandsbediening in het donker lastig te bedienen. Hier is de Duet ruim in het voordeel.
Verder is de logische manier van de bediening via de menu's  net zo eenvoudig als de Duet.

Wat echt een aanfluiting is is de ronduit zwakke webinterface van de na7004. deze is schandalig slecht voor een merk met zo'n reputatie.
Er schijnt ook een gratis app te zijn voor de ipod touch. Als iemand hier iets van weet hoor ik het graag.

Kortom de eerste bevindineg geven een gemengd gevoel.
Geluid lijkt prima.
Bediening (website, playlists en favourites) kan een stuk beter.

Als ik meer heb uitgeprobeerd zal ik het melden.

jowa

Goede post, ben nl zelf erg nieuwsgierig naar bevindingen over de NA7004 en hier gelijk een hele duidelijk onderbouwde review. Nog even wachten op betere apps dus.

JoWa

dmeerpa

Voor de iPhone en werkt waarschijnlijk ook op de iPod touch heeft Marantz inderdaad een applicatie die de Wizz App heet. Deze kan de SR7005 en de AV7005 bedienen. Het zou me dus niet verwonderen dat hij ook de NU7004 kan bedienen.

Nu verder probeer je deze digitale streamers te vergelijken met je CD speler. Maar in welk formaat is je muziek opgeslagen? MP3 zal nooit kunnen tippen aan een CD.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

ronrhe

Ik gebruik Flac (compressie level 2 en 4). Verder ben ik aan het vergelijken met WAV.
Ik speel via een NAS. Maar vanavond wil ook via usb testen, om te kijken of er nog verschillen waarneembaar zijn.

De bediening via de bijgeleverde afstandsbediening gaat verder goed. De menu-opzet is eenvoudig en logisch.
Wat ik nog mis is dat ik tijdens het luisteren naar een nummer het direct als favouriet kan opslaan. Dat kan wel maar dan staat het tussen de radiostations en da's nie handig.

Ik zal binnenkort nog eens uitgebreid melden wat de bevindingen zijn.

Rutger1

Boeiend onderwerp en waarschijnlijk de toekomst...

Onlangs bij een collega een berkley dac gehoord waarop zijn mac mini was aangesloten... enorm goed geluid... Klonk net als/beter dan super audio cd.

Ben benieuwd waar de audio apparaten over een paar jaar staan, zelf wacht ik nog even met overstap aangezien alles toch nog redelijk in de kinderschoenen staat.

Succes/sterkte/luisterplezier met je nieuwe Marantz.
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

WimPeu

Ik begrijp alleen niet dat als je een streamer digitaal aansluit en via een dac laat lopen dat de verschillen zo groot zijn. Gebruik zelf de Squeezbox duet via de digitale input van mijn CD speler en dan klinkt de Duet ook als de CD speler. Heb nooit verschillen kunnen horen. Hoe kan een digitaal signaal van produkt A nou zoveel slechter/beter klinken dan van produkt B?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

211

#6
...
Zolang je maar geniet....

211

#7
...
Zolang je maar geniet....

ronrhe

Ja zo was mijn redenatie ook.
Maar als mijn vrouw, die zich niet voor hifi interesseerd, als eerste zegt 'Jee dat klinkt echt veel beter dan die andere ( was de Duet + Northstar dac)' dan moet het dus echt wel duidelijk hoorbaar zijn.

Dat er verschillen te horen zijn is niet zo heel gek. Het opbouwen van het SPDIF signaal op diverse manieren worden gedaan, net als het inlezen en verwerken van het signaal. Daar is op internet genoeg over te vinden.

Daarnaast luister je zelden direct naar de dac. Er zit altijd een soort filter achter. Ook dit kan op vele wijzen worden uitgevoerd. En ten slote gaat het signaal vaak het nog door een buffer of versterkertrapje wat ook weer op verschillende manieren kan worden uitgevoerd. M.a.w. veel verschillende klankkleuren zijn mogelijk.
Daarnaast hangt het natuurlijk ook af van de rest van je installatie, of die het wel of niet laat horen.

En wil je echt een beter en natuurlijk klinkender geluid. Ga platen draaien. Daar kan geen Cd speler, dac enz tegenop.
Alleen jammer van die tikken en kraken af en toe...

211

#9
...
Zolang je maar geniet....

ronrhe

Ja ik was er zaterdag. Heb diverse zaken kunnen horen zoals op cd als ook op plaat.
Plaat klonk natuurlijker op de een of andere manier klinkt het gewoon aangenamer.

Ik heb vanavond wat tests gedaan met Flac en WAV via NAS en USB.
Tussen Flac en WAV was er volgens mijn oren zo goed als geen verschil te horen.
Tussen de NAS en de USB meende ik wel een verschil te horen in het voordeel van de USB.
Maar dat kan heel goed bedrog zijn omdat een directe vergelijking niet mogelijk is. Het duurt enige tijd om van de ene bron naar de andere te gaan en het juiste nummer te selecteren.

WimPeu

Citaat van: ronrhe op oktober 26, 2010, 00:09:43
Dat er verschillen te horen zijn is niet zo heel gek. Het opbouwen van het SPDIF signaal op diverse manieren worden gedaan, net als het inlezen en verwerken van het signaal. Daar is op internet genoeg over te vinden.


Dat geloof ik allemaal wel en dat er verschillen zijn neem ik dan maar aan, maar grote verschillen? Het zou mooi zijn in ieder geval. Wil niet veel gaan upgraden met versterking ed de komende tijd maar het stream gebeuren blijft me boeien. Ga zowiezo niet voor een 43cm aparaat/streamer. De bedieningen van de Duet en het feit dat ik de ontvanger gewoon achter mijn kast kan plaatsen met een draadloze verbinding ervaar ik als top. En als mijn set de verschillen tussen de digitale outputs niet kan weergeven dan zijn die verschillen in ieder gaval zeer klein en voor mij niet interesant.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

dmeerpa

Zelf heb ik een AppleTV (zowel analoog als digitaal) en de klank van een MP3 klinkt veel slechter dan alle andere oplossingen die ik heb om MP3 af te spelen (MP3-CD via CD, DVD en BD speler, PS3, Freecom MediaPlayer en popcorn C200.

Let op ik spreek van MP3 en niet over FLAC of WAV.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

sherlock

De speler staat nu ook bij raf.nl op de site en het ziet er naar uit dat hij zijn weg naar het grote publiek gaat vinden...ik benieuwd naar andere bevindingen!

Curly

Heb exact dezelfde ervaringen; nadeel van de early adopters..... De wizzapp was duidelijk nog niet gereed voor de na7004. Gelukkig was er vanmorgen een firmware update beschikbaar voor de na7004 en was er vandaag in de appstore een update beschikbaar voor de wizzapp die m geschikt maakt voor de na7004. Helemaal top nu! Alle functies netjes via touchscreen, album art, scrollen middels swipe etc. Veel beter dan met de Marantz remote en het schermpje op de na7004. Nog niet op niveau van logitech of sonos remote maar het gaat de goede kant op! En het geluid? Verbluffend goed! 96/24 via m'n NAS of USB klinkt fantastisch, zelfs de FM tuner klinkt top. Op naar Airplay upgrade van de maand en dan kan ik m'n Airport express met pensioen sturen en heb ik weer een digitale ingang vrij.... Weet iemand trouwens of airplay wel 96/24 af kan leveren bij de Na7004? Airtunes met de airport express downsamplede alles naar 'slechts' cd kwaliteit; zo zonde van al m'n lossless hd audiotracks....