4 Ohm luidsprekers op een Marantz SR7012/Cinema 40, kan dat wel?

Gestart door GeorgeR, januari 13, 2024, 17:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeorgeR

Naar aanleiding van mijn topic over een slecht display in mijn SR7012 komt nu deze vraag.
De dealer wil samen met de importeur mij een Cinema 40 omruil aanbieden, uiteraard met aanzienlijke bijbetaling.
Ik weet nog niet hoeveel.
Dat wil ik wel overwegen maar bij nauwkeurige bestudering van de specifaties zag ik dat het vermogen van de Cinema 40 voor 4 Ohm speakers niet aangegeven wordt. Bij 6 Ohm wordt al een vervorming van 0.7% aangegeven bij 165Watt.
Ik heb grote Dynaudio Emit 50 luidsprekers met een slechte gevoeligheid 86dB/watt.
Wat denken jullie?
Kan de Cinema 40 mijn speakers wel onvervormd aansturen?
Misschien op iets anders overstappen?, alhoewel ik wel erg tevreden was met SR7012 en de Cinema 40 lijkt verder wel echt geweldig.

Bij voorbaat dank voor jullie mening en/of ervaring,

George

Frits Denon

Ligt er aan hoe hard je wilt spelen. Als je dit vaak op een hoog niveau doet, zou de receiver kunnen gaan clippen en dan is het daaaag tweeters.

Ook belangrijk is de belasting van de rears en de center op de receiver. Merk/type/ook 4 ohm?

Als je een sub hebt, kan deze de fronts ontlasten bij de juiste instelling van Audessy. Indien je geen sub hebt zal de receiver juist weer zwaarder belast worden door jouw DE 50.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Gaat prima samen als je (oud verhaal) 3db harder wil spelen moet het vermogen verdubbelt worden


https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/de-eindversterker-is-meer-watts-beter-3/

Een link van mijn niet vrienden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Citaat van: Frits Denon op januari 13, 2024, 18:16:08Ligt er aan hoe hard je wilt spelen. Als je dit vaak op een hoog niveau doet, zou de receiver kunnen gaan clippen en dan is het daaaag tweeters.

Eens, op zich kan het prima werken, maar vergeet niet dat 4 Ohm niet als stabiele situatie getest is voor de Cinema 40.
Geen officiele specs op 4 Ohm, dus het kan wel, maar met beleid... in de praktijk zal dit waarschijnlijk niet echt een groot probleem worden lijkt me, lijkt me sterk dat je de Cinema 40 vaak vol open gooit ook...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

GeorgeR

Hallo allemaal, dank voor jullie info.

Aan Frits:
Wij luisteren graag op relatief hoog volume: 84dB ( we hebben een geluidsmeter om er niet overheen te gaan )
Kan ook goed hier omdat wij in Noorwegen wonen en onze 1e buren 350m verderop wonen  :lol:  en om ons heen bos.
We hebben rondom dynaudio ( 2 x Emit 50, focus 210center en 2 focus 160 achter) allemaal 4 ohm.
Echter, in video situatie staat het "spul" normaliter niet zo hard dus daar geen probleem.
Ik heb direct nav jouw opm. onze sub (Rel strata II ) op 80Hz gezet.
In de SR7012 kan je apart 2ch playback instellen, daar heb ik de dynaudio´s als small ingesteld.
Tot mijn verbazing klonk dit heel erg goed en heb ik bij -15dB volume instelling al fantastisch geluid wat niet harder hoeft.
Het zou uiteraard veel beter zijn om een echt goede separate eindversterker te gebruiken achter de Marantz maar dat is boven budget.
Ik hoop dat we tot een deal kunnen komen met die Cinema 40 en dan heb ik zeker heel goed klinkende set.
Aan John: interessant en leerzaam verhaal!
Aan Emiel: Klopt helemaal, de Cinema 40 is een beest van een AVR, niet echt optimaal voor de Dynaudio´s maar zeer zeker een prima compromis.

dmeerpa

Citaat van: GeorgeR op januari 14, 2024, 16:12:05Hallo allemaal, dank voor jullie info.

Aan Frits:
Wij luisteren graag op relatief hoog volume: 84dB ( we hebben een geluidsmeter om er niet overheen te gaan )
Kan ook goed hier omdat wij in Noorwegen wonen en onze 1e buren 350m verderop wonen  :lol:  en om ons heen bos.
We hebben rondom dynaudio ( 2 x Emit 50, focus 210center en 2 focus 160 achter) allemaal 4 ohm.
Echter, in video situatie staat het "spul" normaliter niet zo hard dus daar geen probleem.
Ik heb direct nav jouw opm. onze sub (Rel strata II ) op 80Hz gezet.
In de SR7012 kan je apart 2ch playback instellen, daar heb ik de dynaudio´s als small ingesteld.
Tot mijn verbazing klonk dit heel erg goed en heb ik bij -15dB volume instelling al fantastisch geluid wat niet harder hoeft.
Het zou uiteraard veel beter zijn om een echt goede separate eindversterker te gebruiken achter de Marantz maar dat is boven budget.
Ik hoop dat we tot een deal kunnen komen met die Cinema 40 en dan heb ik zeker heel goed klinkende set.
Aan John: interessant en leerzaam verhaal!
Aan Emiel: Klopt helemaal, de Cinema 40 is een beest van een AVR, niet echt optimaal voor de Dynaudio´s maar zeer zeker een prima compromis.

Ik kocht ooit een 2de hands Rotel RB991 voor 250euro. Ok de behuizing heeft wat krassen. Die levert 300Watt bij 4ohm.

Het hoeft dus niet altijd duur te zijn.


Ik kom van een SR7008, waar de Rotel niks toevoegde. Met de Cinema 40 merk ik dat de rotel het toch naar een hoger niveau tilt. Moet toegeven dat ook de bron veranderd is naar de SACD 30n die van een ander niveau is dan de UD7006.

Verder gezien de reden van verandering het slecht display is, al gedacht aan de SR8015 waarvan de prijzen aan het kelderen zijn?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TurboMarco

CiteerWij luisteren graag op relatief hoog volume: 84dB ( we hebben een geluidsmeter om er niet overheen te gaan )

Jouw luidsprekers hebben dus een gevoeligheid van 86db wat niet heel hoog is maar ook weer niet zo laag is om voor de versterker met niet al teveel moeite tot een max van 84 db spl te komen.

Nu vind ik 84 db spl niet eens zo spannend want zelf gaat het hier soms wel tot 104 db  :-D  wat overigens niet aan te raden is met jouw versterker/luidspreker combinatie, maak je geen zorgen want met een spl van 84 gaat er niets fout met jouw versterker.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Emiel77

#7
Hmm 84 dB... A gewogen gok ik? das al best hard...

85 dB(A): maximaal 8 uur per dag. 90 dB(A): maximaal 2 uur per dag. 95 dB(A): maximaal 1 uur per dag. 100 dB(A): maximaal 15 minuten per dag, dat om gehoorschade te voorkomen, algemeen advies ook.

@marco, 104 is gewoon vragen om gehoorschade ook eigenlijk bij langdurig luisteren, of je hebt het al, anyway, doe er je voordeel mee.

Wel eens met de strekking dat ca. 84 dB(A) prima te doen is met de combinatie ook trouwens.

Kleine aanvulling, heb het hier over geluiddruk, niet geluidvermogen...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

TurboMarco

Citeer@marco, 104 is gewoon vragen om gehoorschade ook eigenlijk bij langdurig luisteren, of je hebt het al, anyway, doe er je voordeel mee.

 :yes:  boven 13 kHz hoor ik niets meer en wanneer het muisstil is hoor ik een constante suis in de oren.
Ik heb nogal veel disco's en rock/metal (180+)concerts bezocht
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Emiel77

OK boven 13 kHz niets meer is wel een serieus dingetje ook... wat ik al aangaf, gehoorschade.

Voor de TS: 84 dB kan prima, maar met een zekere mate.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

GeorgeR

Hallo allemaal,
Inmiddels heeft de importeur (eindelijk) gereageerd en willen ze de SR7012 omruilen voor een Cinema 40.
Uiteraard met een voor mij akseptable bijbetaling, ik ben tevreden.
Het display willen ze niet vervangen omdat ze nu toegeven dat vanaf begin duidelijk was dat dat bewuste display niet goed is en snel slecht wordt. Het huidige display in de Cinema 40 is een verbeterde versie en fysiek anders gedimensioneerd. Ik wacht nu met spanning af wanneer de 40 geleverd wordt. :-D